BEITEBRUKEN i ALMENNINGA
Bruken av beitet er like gammel som beitet
selv. Hjorteviltet fulgte raskt etter issmeltingen, og da må vi forutsette at
det gjelder flere av istidene. Vi evner å forholde oss til den siste. Selv om
det tok tid fulgte jegeren og fangstmannen etter viltet, og det eksisterte en
fangstkultur i området lenge før husdyrbruket og dermed jordbruket ble
etablert.
Dette kan være greit å legge som
forutsetning når vi drøfter den beitebruken vi kjenner til. Mennesket har
indirekte hatt nytte av beitebruken gjennom både viltbeiting og husdyrbeiting.
Den førstnevnte tradisjonen er atskillig lengre enn den siste, og er fortsatt
en verdifull ressurs, om den er relativt mindre nå enn tidligere. Det er
beitebruken med husdyr som får mest fokus.
Beitebruken med husdyr er selvfølgelig like
gammel som husdyrbruket, og er dermed et par tusen år. Først veldig beskjedent
i antall dyr, men beitesesongen ble tøyd lenger både vår og høst enn det som er
vanlig i dag. Dessuten var landskapet kledd med skog og beitet var dermed
mindreverdig. Likevel er det grunn til å tro at de tidlig lærte å utnytte
fjellbeitet. Ikke fordi det var press på arealer néreframt, men fordi
fjellbeitet utover sommeren ble mer attraktivt for dyra enn hjemmebeitet. Dette
forstod dyra først og trakk innover, og det ble spørsmål om tid før bonden
forstod dyra. Dermed oppstod sæterbruket og hémsætrene. Avstanden til garden
var avgjørende for at sætrene ble opparbeidet fremst i fjellet. Hjorteviltet
ble tilgodesett med de indre fjellområder. Ei rekke fangstgraver vitner om
dette selv om vi finner graver også i de fremre sæterområdene.
Knyttet til jernutvinning i fjellet ble det
nok holdt husdyr til selvforsyning. Det spede sæterbruket slik vi kjenner det
fra nyere tid kan føres tilbake til ca år 1600. Dette er så langt som vi har
sikre kildeopplysninger, men det er ikke grunn til å tro at det er særlig eldre
da ressursene ellers i stor grad hadde stått ubenyttet etter pestepedemiene fra
1300- til 1500-tallet. At fjellet var utnyttet på et vis som kan ligne sætring
i tidlig middelalder skal vi likevel ikke utelukke.
Utnyttelsen av fjellet ble i vår region en
vesentlig del av livsgrunnlaget. Jernmalm, skog, vedtilfang, fiske, jakt og
fangst stod sentralt. I denne sammenhengen må det fokuseres på beiting, men
også på slått eller sanking av tilleggsfôr som ris, mose og lauv. I sum var
dette ressurser som førte til at husdyrbruket ble relativt sterkere enn
åkerbruket her sammenlignet med andre regioner.
Beitebruken kan grovt ordnes i følgende
kategorier: beitinga mht. hjorteviltet og innmarksbeiting, hémsætring, fjellsætring
og fjellhamning mht. husdyrbruket. Utnyttelsen av og presset på ressursene
utvikles i forhold til utviklinga i antallet beitedyr i besetningene. Slikt
tallmateriale kan summeres ut fra bygdeboka, bind 2.
Etter andre verdenskrig ser vi ei
oppblomstring av organisert beitebruk, med gjeterlag i ulike former. I denne
sammenhengen er fédriftene i og for seg også organisert beitebruk.
Husk da at også grisen har sin plass i dette
bildet. Det var flere purkelegoer i fjellet.
FÉDRIFTER
Fjellressursene ble grunnlaget for den
kjøttproduksjonen som utviklet seg sterkt, gjennom fédriftene i de indre
fjellområder. Féhandlere kjøpte opp ungdyr på gardene og samlet dem i drifter i
Eldådalen, Åstlia og Lynghamna. Der ble dyrene feitet opp på godt sommerbeite
før de om høsten ble drevet utover flatbygdene og til byene på Østlandet for
salg. Fékarene, særlig fra Øyer, ble vidgjetne. Handelen gav bondesønner uten
sterkest odelsrett en levevei og det gav bønder kjærkommen inntekt. En annen
side ved denne driftetradisjonen er at den stadig lå i konflikt om beitet.
Tradisjonen med fédrifter i Øyerfjellet er
så gammel at det er umulig å tidfeste den. Tor Ile har teorier om at det
foregikk på 1600-tallet. Usikkerheten ligger i om den faktisk kan være enda
eldre. I lensregnskapet for 1560-61 kan vi lese at fogden vår er tildelt 2 1/2
daler for å gjøre opp med 8 fattige karer som hadde drevet slaktefé og sau til
slottet, en 30 mils veg. Avstanden kan indikere at drifta kom fra Øyer. Det
forteller derimot ingenting om at féet hadde sommerbeite i fjellet selv om det
er sannsynlig, men vi kan la episoden fortelle om at vi har med en utgammel
tradisjon å gjøre.
Det var drifter både med hest, storfé og
sau. Féhandlerne måtte fra ca 1840 betale hamneavgift til herredskassa. Av
praktiske grunner opptrådte de parvis, og var etablert i Ringbushytta, på
Harland, i Skjelbua og Steinhytta. Konfliktene om beitebruken avtegner seg i
kildene. Herredstyret oppnevnte i 1872 en "komite for fjellhamngangenes
fredning" som bl.a. fikk til behandling mange av disse konfliktene.
Oppnevninga begrunnes med at misbruken av beiteressursene hadde fått slik
omfang at: - herredets største og beste ervervskilde, fjellet, i en kort
fremtid snart synes å ville tilintetgjøres.
Av andre saker komiteen arbeidet mye med var
strid om beitet med nabosogn og bøndenes tilbøyelighet til å ta inn fremmed fé
i sætrene. Dette siste viser at det var knapphet på beite i sæterområdene, og
ettersom flere fikk behov for å innlegge sæter ble det behov for å etablere nye
sætre lengre innover i fjellet.
GJETING
Alt beitefé ble gjett i tidligere tider.
Dette hadde sammenheng både med trusselen fra store rovdyr og avgrensningene av
egne beiteretter. Denne gjetinga foregikk vesentlig i egen regi, oftest ved at
unger fikk jobben. Samtidig med at de store rovdyrene ble nærmest utryddet mot
slutten av 1800-tallet forteller kildene om et økende antall klager over
uberettiget beitebruk, og det er grunn til å tro at gjetinga av féet ble mindre
utbredt.
Vi vet at det i en viss grad var samarbeid
om beitet. Det første sæterbruket ble etablert i tette klynger til felles nytte
og trygghet. Det er grunn til å tro at det også ble samarbeidet om tilsyn og
gjeting. Det første tiltaket i retning av organisert beitebruk, slik vi kjenner
begrepet, må likevel være denne Komiteen til fjellhamnegangenes fredning"
fra 1872. Herredstyret hadde allerede da engasjert seg direkte i beitebruken i
mange år.
De engasjerte gjetere og jagere, i første
rekke for hest og sau. De første hadde som oppdrag å føre tilsyn for bl.a å
holde egne dyr innenfor tilvist område. Jagerne hadde bare som oppdrag å holde
"fremmede" dyr vekk fra eget eller herredets hamnstrekninger.
Fremmede dyr er betegnelsen på beitedyr som ikke har beiterett i det aktuelle
området, enten de er utenbygdsfra eller sogner til andre hamnstrekninger.
Organisert saugjeting foregikk i en viss
utstrekning fram til ca 1960 med opphør enkelte år. Deretter har samarbeidet
vært organisert mer som sausankelag.
Tretten Østsides Gjeterlag eksisterte helt
til 1968 da det gikk inn i Øyer-Tretten Gjeterlag. I seinere år har laget hatt
felles ledelse for to avdelinger i styret, en for sau og en for fé. Fra
begynnelsen av 1990-åra har styret vært konstituert med leder for veiddhamna,
etter at dette arbeidet ble overlatt gjeterlaget.
Tretten Vestsides Gjeterlag eksisterte
parallelt med Østside-laget, og betalte hamneavgift for å slippe dyr i
østfjellet. Det ble f.eks i 1957 slept 699 sau fra østsida og 99 fra vestsida.
Det ble satt opp ei samlekvé i Tautern i 1951 og bygd uthus på Harland samme
år. I 1954 ble det satt opp ei enkel samlekvé i Uksbåsen. Sauen ble sluppet på
Harland.
Dette kan tyde på at det er oppstarten av
disse sau-gjeterlagene på Tretten vi her ser omkring 1950. I Øyer hadde
sau-gjeterlag eksistert fra 1948; kanskje tidligere. Sautallet i gjetinga
synker utover i 1950-åra og det innledes samarbeid mellom begge sogn.
Øyer-Tretten Gjeterlag ble stiftet 3.mai
1968 etter at begrepet Øyer-Tretten Fédrift hadde versert et par år. Laget
bygde i 1970 samle- og skillekveene ved Lortbakken, Bøsætra og Søre Åstdalen.
Fra 1958 var det gjett fé fra Skjelbua.
Første året med 70 dyr. Denne fégjetinga tok seg opp og i 1964 var det med 230
dyr. I 1965 177, og i 1966 119 fé. Det var med noen dyr fra Øyer og til og med
fra Gausdal. Féet ble levert både i Uksbåsen og ved Skjelbua om våren og
gjeteren skulle levere dyra igjen om høsten på Stavsplassen. Det var ei
storhending å se dette følget passere ned gjennom bygda.
Hamnstrekningen som ble benyttet var Åstlia.
Deretter var det noen år med opphør før fégjetinga kom skikkelig i gang igjen
fra Skjelbua i 1974 med 59 dyr. Seinere har tiltaket utviklet seg gradvis.
Dette ligger tallfestet i gjeterlags-sekretærens materiale.
VEIDDHAMNA
I 1982-83 ble det startet opp igjen med
veiddhamn i Åstdalen, mellom Åst-æene. Området, som er 1630 da stort, hadde for
40 år siden blitt stengt av som veiddhamn, hevdes det da. Hamna ble
administrert av herredsagronomen inntil det i 199? (NB!) ble overlatt til
gjeterlaget. Der er det i styret en særskilt oppnevnt ansvarlig for veiddhamna.
Antall dyr her kan leses ut av gjeterlagssekretærens arkiv.
Bygdas bondelag hadde etablerte veiddhamn
allerede i 1922, og drev det i egen regi et par år. Om det deretter opphørte
eller om det ble organisert særskilt har det ikke lykkes å finne ut, men i 1928
meldes det om behov for skikket innhegning for bukker og veidder, så det er
sannsynlig at dette er forløperen for veiddhamna. Dette har sikkert
landbrukskontoret mer om.
I denne sammenhengen kan det være naturlig å
trekke inn hanndyrlova som ved flere anledninger var gjenstand for strid. Bl.a.
i slutten av 1920-åra.
HESTEFØLGER
Øyer Hestavlsforening ble stiftet 13.juni
1901. Hopper kunne slippes med hingstene mot avgift til foreninga som igjen
betalte hamneavgift til Fredningskomiteen. Foreninga disponerte bua på Harland
og holdt ei tid følget der. De kjøpte Kaldholsætra og disponerte da
hamnstrekningen ned mot Lyngåa. Tidligere og samtidig gjorde kommunehingstene
seg bemerket med sine følger i Øyerfjellet. Ulike hamnstrekninger var i bruk
for hest.
Dette og annet om beiting med hest står også
grundig omtalt i bygdeboka, bind 2.
Notiser
fra protokollen til
Komiteen for Fjellhamngangenes
fredning
Komiteen
ble nedsatt av herredstyret i 1872. Den ser ut til å opphøre i 1920, samtidig
med at fjelloven og fjellstyret kom på plass.
1872-1875 De første åra mangler av ukjent årsak.
1877 Ole Svingen og Arne Sundhaugen var engasjert
til å framlegge en fortegnelse over dyretallet på de enkelte sætrene og
spesielt over hvor mange av dem som tilhører fremmede. Fortegnelsen viser at
det på en stor del av sætrene er et større antall uberettigede dyr.
1880 Kommunehingsten Breifot slippes med følge i
Eldådalen
1887 Det
engasjeres kontrollør som skal sirkulere i sætrene for å registrere om noen har
tatt med uberettiget fé i sætrene. Det innkommer nesten hvert år klager på
dette, også gjentatte klager på de samme. Sakene går oftest til
forlikskommisjon, og enkelte går videre til rettslig forføyning. Oftest dreier
dette seg om sau og geiter.
1888 Hestgjeter ansettes. Han skal holde til i
Steinhytta og på Hornsjøen.
1889 Hestgjeter engasjert i Steinhytta.
1889 Fékarene på Skjelbua ber om beskyttelse mot
belegg av sau i området. Saukarene bes om å benytte området ved Sleoåsen som nå
er lite utnyttet og som egner seg som sauhamn.
1892 Komiteen anmoder de som driver med
"kjøpsau" (fédrift med sau) i fjellet om å avslutte virksomheten,
eller gå med på en ordning til mindre skade for hamngangen.
1893 Gjeter for kommunehingsten med følge ansettes.
Gjeterens sønn som også skal delta skal være stasjonert på Sjøsætra eller i
nærheten.
1896 Klage på en sætereier som har leid bort sætra
til en som hamner der med 120 geiter. Dette påstås å være i meste laget. Det
ble forlik ved at vedkommende skulle begrense seg til hamneretten.
1896 Det bevilges kr 30 fra hamnekassa til gjeting
av kjøpsau i søre Åstdalen på betingelse av at beitinga foregår i utvist
område. Det er sterk økning i antallet kjøpsau og disse driftene skal
registreres. Det skal også kunngjøres at driftene må gjetes. I 1898 blir de
nærmest avkrevd "ed" på dette.
1899 Komiteen ønsker å ansette 2 gjetere, men lyktes
ikke i å finne kvalifiserte søkere.
1902 Gjeter ansatt. De 3 første ukene skal han selv
leie med seg assistent.
1902 En kjøpsau-kar blir tilvist Sleoåsen som
hamnstrekning. Han blir pålagt å holde seg unna andre fédrifter og sæterområder.
1903 Komiteen kjøper P.Olsens hytte i Åstdalen til
gjeterbu. Den blir i 1904 tekket med ny never.
1903 Det ansettes jager på vestsida av Åståa.
Samtidig ansettes en som jager og gjeter i søre Åstdalen. Han skal gjete
herredets hester mot ei avgift på kr 2 pr hest, og holde strekningen fri for
fremmede fé og hester.
1903 Det presiseres at fremmed fé i sætrene kan
tillates inntil beiteretten dersom det ikke forrykker belegget.
1903 Det blir kunngjort at kjøpsau ikke tillates i
Øyerfjellet.
1904 Fédrifter er det fortsatt plass til dersom det
ikke er til sjenanse for nærliggende sætre. Men det skal nå koste 50 øre pr
dyr.
1904 To gjeterstillinger skal besettes. Den ene
fortrinnsvis i søre Åstdalen.
1905 Det er problemer med å inndrive hamnavgifta fra
fékarene. Komiteen innstiller til herredstyret at driftene forbys av 2 grunner:
- Det er mest innkjøpte dyr utenfra, og dermed ikke vesentlig for de
bruksberettigede, og - driftene drives nå av "løse" personer. Det ser
likevel ut for at det er problemene med innkreving av avgifta som er det
verste, for de lar seg smigre seinere. I 1906 aksepterer de en
betalingsordning, men med klart forbehold om at de dermed ikke tilegner seg
beiterett.
1905 Fjellet fortsatt fredet mot kjøpsau, og det
skal ansettes jager eller gjeter for å frede fjellet.
1906 Hestjager ansettes. Han skal også innberette
fremmed fé i sætrene.
1906 Forbudet mot kjøpsau ble nok kunngjort for
seint, for komiteen går ikke til aksjon mot to karer som har kjøpsau i fjellet.
Så seint som i 1912 er det også kjøpsau i fjellet, uten at det framgår om
forbudet er opprettholdt.
1906 Olaus Klæva får i oppdrag å undersøke ryktet om
at det på Tretten er sluppet 2 ikke godkjente veidder i fjellet.
1910 Det er 3 søkere til gjeterstillingen.
1911 Det er ansatt felles jagere med Ringebu. Året
etter er det nedsatt en felles hamnekomite for begge herred. Det er engasjert
flere jagere/gjetere. Områdene organiseres slik i 1912: 1. Hundersætra-Grava,
2. Grava-Steinhytta og 3. Steinhytta-Samtjøynnan. Gjeterne i område 2 og 3
anmodes om å føre tilsyn med sæterområdene vestover og jage vekk hester.
1913 Søknad fra en gausdøl om å få slippe 2-3 okser
ved Harland innvilges ikke.
1919 Alle beitebrettigede ble gitt anledning til å
slippe sauen sin ved Steinhytta mot ei avgift pr. sau. Overflytting av sauen
til Harland vil bli vurdert. "Fredningskomiteen" skal engasjere
gjeter. Til dette "forsøket med felleshamning med sau" bevilget
Landbruksdirektøren kr 200 i tilskudd. Tiltaket ble forsøkt gjentatt i 1920,
men min kilde forteller ingenting om dette lyktes. Kanskje kan
fjellstyrearkivet avklare dette.
1920 Protokollføringa opphører uten klar henvisning
til at arbeidet avsluttes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar