058 Glømmevegen [ głømméveégen ]
Nord-trettenvegen (matr) - Nord-Trettenvegen (SK)
Vegen ble opparbeidet som kjøreveg og sto ferdig i 1901 fra Stav
til Glømme. Kontrakta er gjengitt i mitt innlegg "Offentlig Kildemateriale Del 2 1785-1982". Dette var et spleiselag mellom gardene i Øverbygda, men med
offentlige bidrag. Av fondsmidlene som ble utbetalt var bl.a. en hel tusenlapp.
For å kunne gjøre opp med vegarbeiderne måtte de få vekslet, og de dro i banken
som den gangen lå på Gilbusvaullen i Øyer. Men der hadde de ikke så mye
vekslepenger så turen gikk videre helt til Lillehammer.
Vegen videre fra Glømme til Ve'em ble påbegynt i 1928 og sto ferdig
i 1929. Før den tid hadde gardene kjerrevegforbindelse ned til Kongevegen; Glomstad- og Jonsgardsgardene over Glømmejordet ned
til kjerrehus ved Nordbørkje, og Eingjé og Ve'em ned til kjerrehusene sine på Flåtåmosletta. At det tok så lang tid å fullføre vegen nordover fra Glømme
skyldtes at Systun Jonsgard ikke ville gi gratis veggrunn før de fikk lagt vegen ned gjennom tunet. Det
kunne ikke de andre gå med på. Sånn sett var de heldige på Eingje der «hushjørnene
fungerer som brøytestikker» som Tord Kvitrud uttrykte det en gang.
059 Brattbakken [ brattbakken ]
Det er navnet på en strekning av Glømmévegen der vegen stiger som
brattest opp fra Stav. Traseen fram til 1900 lå her litt på utsida av nyvegen
og der var stigningen veldig bratt i øverste delen. Med nyvegen ble det sprengt
to skjæringer og massene ble bladd utover for å få lengre og slakere stigning.
At kommunen i nyere tid opererer med industriområdet Brattbakken, som ligger
langt innenfor Brattbakken må de kunne svare for.
Innunder toppen av stigningen er det ei bekkesildre som var mye
benyttet for å drikke eller kjøle ned seg selv eller annet. Det ble hevda at en
kar fra Nordtretté satte mjålkespannet sitt til avkjøling her for så å rusle
ned å hente det dagen etter. Dette var en kar det går mange spitord om, så jeg
drar denne i tvil. Det hadde vært mer logisk at han gjorde det etter halvgått
distanse, men han var jo kjent for ikke å være logisk.
060 Gruva [ gruva ]
Her var det masseuttak til vegvedlikeholdet.
061 Hæromsbekken [ hæromsbækken ]
Bekken kommer fra Hærom og Midttrette, og heter lenger nede
Kålåbekken.
062 Moasvingan [ moasvingan ]
Et par relativt krappe svinger med vegskjæringer i skogsområdet som
kalles Moan, noe som også har gitt navn til flere Moen-bruk på Midttrette og
på Turrmoen nedenfor.
063 Tårstadkrysset
[ tåštakrysse' ]
Tårstadkrysset (matr) - Tårstadkrysset (SK)
Krysset er navngitt av
folk på Nordtrette fordi vegen her faller sammen med vegen ned fra Tårstad.
Derfra sa de at de skal ned på Glømmevegen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar