søndag 7. mai 2023

Eddie Pinnoy i Første verdenskrig.

Lillehammer Tilskuer 29. september 1915

 

SEKS MAANEDER I SKYTTERGRAVENE

 

Reddet som ved et Mirakel.

En skyttergrav gjennem Kirkegaarden.

Det uhyggelige syn.

Tyskernes Grusomheter.

 

Ingeniør Pinnoy fra Tretten fortæller om sin Deltagelse i Krigen.

 

Blant de mange Frivillige, som meldte sig, da Krigen brøt ut, var ogsaa en norsk-belgisk Ingeniør ved navn Pinnoy. For et par uker siden kom Hr. Pinnoy tilbake og opholder sig nu paa sin vakre Eiendom Thorstad i Tretten. Der søkte vi ham forleden Dag til et Interview.

- Et Interview – utbrøt Hr. Pinnoy paa gebrokket Norsk. – Jeg kunde nok ha mangt at fortælle, men jeg tør ikke meddele Dem saa meget. Disse Tyskerne har jo sine Spioner ute overalt. I Kristiania skal det være fuldt av dem, sies der.

- De meldte Dem jo som Frivillig?

- Ja, jeg var tilfældigvis i London, da Krigen brøt ut. Og saa reiste jeg straks over til Belgien. Men i den belgiske Hær vilde de ikke ha mig.

- Saa?

- Jeg var ikke riktig frisk nemlig. Og i Belgien vilde man ha friske Soldater. Men saa reiste jeg til Paris og meldte mig som Frivillig. Og der blev jeg med. Jeg kom temmelig snart ut i Skyttergravene.

 

Reims ligger ved den røde stjerna på dette kartet.

 

- Paa hvilken Kant?

- Ved Reims og i Skogene ved Champagne. Her var jeg i over seks Maaneder, indtil jeg blev syk for Alvor og maatte paa Hospital. Der laa jeg fra Midten av Juli til Slutten av August, da jeg blev saa bra, at jeg kunde vende hjem.

- De blev altsaa saaret?

- Nei, jeg var heldig over al Maate. Men jeg var jo Døden nær mer en en Gang. Og et Par Gange undslap jeg den som ved et rent Mirakel.

- Det kunde vi ha Lyst til at høre litt nærmere om.

- Aa, det er igrunden ikke saa meget at fortelle om det. Denne Foldkniven her reddet mig den ene Gang. Kulen slog an mot den. Og her skal De se den fordømte Tyskekule.

- Han trak en noget flattrykket Kule op av Lommen.

- Er det en Dum-Dum Kule?

- Nei det er ingen Dum-Dum, men jeg saa jo ogsaa mange av dem.

- Og den anden Gang De undslap Døden?

- Det gik ogsaa til paa en merkelig Maate. Jeg blev truffet i Nakken; men Kulen trængte bare saavidt ind i Skindet. Jeg kan ikke selv forklare mig, hvad som holdt den tilbake. Det har muligens været en Knap.

- De led vel meget ondt i Skyttergravene?

- Ondt hadde vi det selvfølgelig; men Skyttergravene var allikevel ikke det værste Opholdssted. De fire første Maaneder var de ubehaglige nok; men senere begyndte man jo at indrette sig paa en anden Maate. Selv om man ikke helt kunde skaffe væk Vandet, der hvor Gravene laa i sumpig Terræng, kunde man da tænde op Ild, saa man fik varmet sig.

- Men saa da ikke Tyskerne Røken?

- Den saa de nok, men det hadde jo ingen Ting at bety, al den Stund de allikevel paa meteren kunde beregne hvor vore Skyttergrave laa.

- Deltog De i nogen større Træfninger?

- Jeg deltok i Slaget ved Aisne. Det gjaldt der at forhindre, at Tyskerne kom over Elven. Kampen var haardnakket og vore Tropper led forfærdelig. Mange av os stod i Vand til op under Armene. Det var rædsomt koldt, men der hjalp ingen Bøn for det. Vi maatte holde ut, og vi holdt ut, indtil Seieren var vår. Da saa det stygt ut der hvor Kampen hadde staat. Der drev Lik rundt om os, og lik laa der ogsaa allevegne inde paa Land.

- Lik saa De vel ogsaa i Skyttergravene?

- Vi saa Lik overalt; men tilslut vænnet vi os til at se saa meget forfærdelig. Naar vi grov Skyttergravene hendte det ofte at vi støtte på Lik som var begravet der fra en tidligere Træfning. Engang var jeg ogsaa med og grov en Skyttergrav gjennem en gammel Kirkegaard. Det var næsten uhyggeligere end noget andet. Vi støtte paa Skeletter og Ben næsten ved hvert Spastik; men vi maatte la som om vi ikke merket det.

- Hva var det værste du saa?

- Det værste var Rotterne og Kraakerne.

- Det forstaar vi ikke riktig –

- Det vilde De ha forstaat hvis De hadde set det. Kraakerne, som skrikende kredset over vore faldne Kamerater, gjorde os mangen Gang næsten syk av Avsky og Fortvilelse. Og Rotterne som aat og aat paa de Faldne. De aat op alt like indtil Skosålerne. Det var rædselsfuldt. Ogsaa Myggene voldte os stor lidelse; men den var jo av legemlig Beskaffenhet.

- Myggene?

- Myggene eller Moskitoerne – hvad De vil kalde dem. De kom i millionvis ind i Skyttergravene og stak os saa vi hovnet op. Det gik særlig ut over Hodet, der vi var minst beskyttet. Av Frykt for Tyskerne turde vi den gang ikke røke for at bli kvit dem. Men senere fik vi jo tilsendt et slags Hodebekledning som beskyttet os mot denne Plage.

- Kjæmpet De sammen med nogen Nordmænd?

- Det var flere Nordmænd i den Avdeling hvor jeg hørte til. De var gjennemgaaende meget dygtige. En av dem som er ansat i et Firma i Havre tjente seg paa kort Tid op fra menig Soldat til Officer.

- Indierne saa De vel ogsaa?

- Jeg saa dem den første Tid jeg var dernede, men senere blev de borte.

- De er kanske dræpte?

- Jeg vet ikke sikkert hvor det er blit av dem. En del er vel reist hjem igjen. Det var forresten nogen uhyggelige Mennesker. De hadde ingensomhelst Respekt for Døden. Naar de støtte på en falden Fiende skar de gjerne baade Ører og Næse av ham.

- Det var da en gyselig Fremgangsmaate.

- Det var det. Men saa gyselige som Tyskernes var den dog ikke. Mens Inderne lemlæstet de Døde, lemlæstet Tyskerne de Levende.

- Ja, er nu det bevist?

- Bevist! Der er utallige Beviser. Selv har jeg set flere Eksempler paa Tyskernes Grusomheter. En Ven av mig hadde 3 Barn i alderen fra 10 Aar og nedover. Alle disse Barn blev lemlæstet av Tyskerne. Paa et Par av dem blev Hænderne skaaret av ved Haandleddet. Jeg saa under mit Ophold dernede flere Barn som Tyskerne hadde skaaret Hænderne av paa. Det er aldeles forfærdelig hvilke Grusomheter de har øvet.

 


- Saa De noget til Ødelæggelserne i Belgien?

- Nei jeg kjæmpet jo et godt Stykke fra den belgiske Front. Men belgiske Flygtinger har fortalt mig saa meget om Tyskernes Herjinger i dette ulykkelige Land, at jeg kan danne mig et nogenlunde klart Billede av hvordan det ser ut der.

- Nu slipper vel ikke nogen Fremmede ind der?

- Ingen. Tyskerne har gjærdet ind store Dele av den belgiske Grænse med Staaltraad, hvorigjennem der gaar elektrisk Strøm. Det koster Døden om man vil prøve at slippe over. En Bekjendt av mig blev dræpt under et Forsøk herpaa.

- Hvor meget av Belgien er nu i belgisk Besiddelse?

- Det er ikke stort. Omtrent en tredevte Del. Men den belgiske Hær tæller jo endnu mindst 200.000 Mand.

- Tror De at Belgien nogensinde vil faa sine Besiddelser tilbake?

- Tror? – jeg er ikke i Tvil om det. Vi er bestemt paa at seire selv om Krigen skal vare i 10 Aar. Der staar nu mindst dobbelt saa mange franske og engelske Soldater som tyske paa Vesfronten. En dag kommer nok den store Offensiv, skal De se.

  Vi fortalte Hr. Pinnoy om det fransk-engelske Fremstøt som mandagens Telegrammer bragte Besked om og han blev synlig Glad. Straks efter utbrøt han: Har de rykket saa langt fram og tat 20.000 Fanger, da kan De være sikker paa at der ermindst et halvt Hundrede Tusen Faldne paa hver av Siderne. Saa fast hadde de nu sat sig at det sikkert nok har kostet meget Blod at opnaa et saadant Resultat.

- Nei, Belgien vil nok faa sit Land igjen, men i hvilken Forfatning! De Ødelæggelser som hittil er gjort der vil bli for intet at regne mot dem som vil finde Sted naar Tyskerne engang skal jages ut av Landet. Og selv om vi faar Erstatning for materielle Værdier som er tapt, saa kan jo ikke de mange Tusener tapte Menneskeliv erstattes. - - Heller ikke kan alle Skjændslerne gjøres god igjen. – Krigen er forfærdelig.

  Vi spurte tilslut Hr. Pinnoy om han agtet sig ut igjen. Han meddelte os at han vilde dra av sted saasnart han blev frisk, men det er en Slags Blodforgiftning jeg har, sa han. Jeg vet ikke enten den skyldes bedærvet Mat eller giftige Gasarter.

 

EI UKE SENERE

4.10.1915 i Lillehammer Tilskuer:

«Ingeniør Pinnoy ber os meddele at det rimeligvis maa skyldes en Misforstaaelse, naar vi i vort Interviuw med ham lar ham betegne Indierne som uhyggelige Mennesker. Vistnok krøp de om Natten frem til de tyske Skyttergrave og skar Halsen over paa de Tyskere som de overrumplet, men ellers hadde de et godt Ord på seg.

Hr. Pinnoy ønsker ogsaa oplyst at han ikke er Norsk-Belgier, men helt Belgier.»

 

***********

Eddie Pinnoy i Første verdenkrig.

1 kommentar: