Om posten og om Magnus Mortenstuen
Magnus «post»
I grenda mi i min oppvekst forholdt vi oss til tre
trivelige karer, alle med navn Magnus. Det var Magnus "ku";
kontrollassistenten Magnus Kristiansen. Det var Magnus «gris»;
dyretransportøren Magnus Oppdal. Og det var Magnus «post»; landpostbudet Magnus
Mortenstuen. I det følgende settes fokus på den siste.
Jeg slutter aldri å bli fascinert når jeg fortsatt
ser for meg ganglaget til Magnus. Med den rytmiske, sterke og lange
steglengden. Jeg hadde som unge vanskeligheter med å følge ham. Det tok seg jo
opp etter hvert, men så var det det med utholdenheten og den børa da.
Magnus var en beskjeden og noe tilbaketrukket
kar. Han annonserte i 1965 at 60-årsdagen «feires ikke!». Han var en vennlig og
trivelig kar å møte langs vegen eller ved kassa. Han deltok i ulike
sammenhenger, som i styret for Tretten Bonde- og Småbrukerlag og som medlem av
Øyer forliksråd. Han sto på lista til Radikale Folkeparti og Venstre under
kommunevalget i 1963 og endte opp som varamann. Så sent som i
januar 1980 ble Magnus gjenvalgt som revisor i Tretten Pensjonistforening der
hans svoger Johan Stalenget ble gjenvalgt som formann. Magnus var også
fiskeoppsyn for A/L Lågen Fiskeelv.
«Posten skal fram» var et gammelt slagord. For Magnus sto dette helt sentralt. Uansett dårlig vær og føre; og kanskje dårligere dager, gjennomførte han den strabasiøse turen hver dag. Men han hadde fri på søndager; i alle fall i min tid. Magnus forstuet foten sin på glattisen en gang og måtte ut i tre ukers sykepermisjon, men det er det eneste fraværet han hadde hatt da han gikk av for aldersgrensen i 1973.
Det var to av disse matadorene av noen postombærere
til fots som holdt det gående i så mange år. Joar Stavslibakken var en mer
offentlig personlighet med sine roller som sentral i musikklivet og som kirkeorganist.
Så det var vel fortjent at han i 1970 ble tildelt Hans Majestet Kongens
fortjenestemedalje etter 44 år i stillingen. De gangene Joar måtte spille orgel på virkedager var det Håkon Hovde som steppet inn på ruta til Joar. Ivar Bræin uttalte en gang at det
var to idrettslegender i bygda, og det var Joar og Magnus.
Joar hadde fått regnet ut at han hadde gått 13.806
turer og 234.702 kilometer med postskreppa opp og ned de 17 kilometerne i
Musdal fra han ble ansatt i 1926. Mengden post hadde økt fra å fylle bare en
liten sekk den første tida. Ikke alle holdt aviser. Men i seinere tid var han
avhengig av å skaffe seg postverkets aller største ryggsekk, og i tillegg en
eller to skuldervesker. Han startet nå fra Posthuset på stasjonen med sjelden
mindre enn 40 kilo, men sekken letnet jo etter hvert. Føret kunne være vekslende,
så han måtte ha tilgang til både truger og brodder.
Det var hvert år innsamling til julegave for
postmannen. På 1950-tallet betalte hver husstand inn 5 kroner. Det ble
kjærkomne kroner for Magnus, og han takket hjertelig i avisa hvert år. Seinere
gikk postbudene sammen om å rykke inn denne takken. Han ble ikke tildelt Kongens
fortjenestemedalje og måtte ta til takke med et fløtesett i tinn fra
Postforbundets krets for innsatsen i 1955.
Magnus hadde også ei rute på 17 kilometer å gå. Han syklet
aldri selv om ruta var kategorisert i postverket som syklende. Han fikk også regnet
på distansen etter 53 år i jobben og hadde gått nesten sju ganger rundt
jordkloden om han hadde fortsatt rett fram. Heldigvis gjorde han ikke det.
De seinere år hadde Magnus fått sendt en del av posten som skulle til siste del av ruta med mjølkebilen til Glømmerampa. Postsekker ventet ham der, slik at sekken veide bare rundt 30 kilo på veg fra Posthuset. Dessuten en eller to skuldervesker, og gjerne ei pakke eller to under armen. Turen tok normalt om lag 6 timer, men det gikk en del tid på morgenen til sortering på posthuset. Særlig inn mot jul.
Ofte tok Magnus kaffepause på Nustadkafeen før turen
startet opp Tutruddalen. Ruta går videre over Tande til Klæva. Derfra ned til
Glømme og Vedum før han slipper seg ned til Mågåligardene og hjemover til
Mortenstugua.
Det ble stor forskjell i avstand husstandene fikk til kassa si. Grenda har bosetting høyt og lavt. De heldigste må sies å være Enge der kassa satt ved dørkarmen så de kunne bare strekke ut armen etter avisa. Hos oss i Glomstadgardene var kassene plassert halvvegs oppe og nede i de korte gardsvegene slik at det ble to små omveger å gå for Magnus. Ned en liten skråning fra øvre Glomstad og opp en veldig bratt liten skråning fra vår kasse som var umulig å forsere vinterstid, så da måtte han går 50 meter tilbake. Om det var far og Jøda som sjøl fikset dette eller om Magnus ba om det er uklart, men kassene ble i alle fall samlet i vegkanten. Det var jo helt urimelig å belaste Magnus med dette for å spare oss for 50 meters gange.
Andre hadde opptil to kilometer å gå til postkassene sine. Oppsitterne langs TT-vegen måtte klive ned til Steinsåker etter posten sin, og den jobben falt mest på oss yngste, forteller Ola Hjelmstadstuen. I tida før jul ble det seint og som regel helt mørkt før de fikk julekortene sine. Ofte måtte de vente på Magnus. Etter hvert fikk de se et lite lys nede i Tårstadhamninga. Det var sigaretten hans som lyste, sier Ola. De følte at de kom mye nærmere sivilisasjonen da Arne Aaen overtok med bil i 1973 og de kunne hente posten ved mjølkerampa på Ringen.
Den første postombæringa på Tretten var det nok
Amund Solbjørsbakken som sto for, skriver Kristian Paalsrud. Da Posthuset ble
reist i Stasjonsbyen i 1894 tok han til å hente posten til folk i Stav og på
Sør-Tretten. Han var nok ikke bedt om det og fikk ingen betaling, men det
vanket vel både mat og kaffe her og der.
Postgangen i bygda
Den første postombæringa på Tretten var det nok Amund Solbjørsbakken som sto
for, skriver Kristian Paalsrud. Han hentet posten til folk i Stav og på
Sør-Tretten. Han var nok ikke bedt om det og fikk ingen betaling, men det
vanket vel både mat og kaffe her og der. Trolig er det han som nevnes i
folketellinga i 1801 for Holmen. Gardbrukeren var da Peder Arnesen, og Holmen var
nok det vi senere kalte poståpneri. Der bodde da tjeneren og postkaren Amund
Engebretsen på 24 år.
De neste postførerne i bygda finner vi helt
tilbake til Johan Andersen Solberg som den første som blir nevnt i kildene
som postfører i 1845.
I 1853 nevnes Paul Rasmusen født Askim med bopel
Tretten som 34 år gammel postfører. Han var gift med Anne Tollefsdatter og de
flyttet året etter til Kristiania.
Derfra synes det som poståpneriet ble flyttet til Lybæk. For i 1857, 1865 og 1875
er postførerne Even og hans far Dyre Harstad nevnt. Og de bodde i Lybæk da. Men
samtidig var det i 1875 en poståpner i landhandleriet på nedre Solbjør,
Johannes Johannesen og en postbetjent i landhandleriet på Stav fra 1872,
Kristian Olsen Linløkkesletten, så det synes som poståpneriet flyttes til Stav
da. Og det kunne være at disse karene smykket seg med titlene også i ettertid.
Dermed er poståpneriet på Stav inntil det ble
flyttet til stasjonen når brua kom på plass i 1895. Og stasjonsmesteren ble også
poståpner. Alle i bygda hadde adresse «Tretten St.» Først fra 1920 kom posten i
egne lokaler da det ble inngått avtale med Ole E. Vasrud om å leie villaen «Novilla»
ved jernbaneovergangen. Og der ble Gina Kristiansdatter Johnsen, hotelleierens
datter poståpner. I andre etasje var det utleie mens hun og poståpneriet hadde
hver sin ende av første etasje.
Berger Andreassen Langsveen er nevnt som postbud
fra 1918. Han bodde da med familien i villaen «Gran» i Tatergata. Han holdt på
til 1926, da Joar Stavslibakken overtok. På postruta på Sør-Tretten startet
Maurits Hagen i 1929, men ble seinere overflyttet til Nordmedlia der han
fortsatt sto i arbeid i 1972. I 1957 startet Arne Aaen opp med ruta på
Sør-Tretten, og han overok også Musdal da Joar ga seg for aldersgrensa i 1970.
Arne brukte bil.
Nord-Tretten-ruta ble nok opprettet i 1910 eller
1911, med Matias Sustad som postbud. Han holdt på i 1915, da det nevnes at ruta gås 6 dager i uka. Da han sluttet overtok Kristian
Moen. Han sluttet i 1924. Det var i 1920 Magnus «post» startet som
postbud straks etter han ble konfirmert. Han startet på ruta på Sør-Tretten da
den ble opprettet det året. Da Kristian ga seg i 1924 overtok Magnus den og
betjente ruta helt til han gikk av i 1973. Da Magnus ga seg i 1973 etter 53 år
i tjenesten ble Nord-Tretten også ei rute betjent med bil, og Arne Aaen fikk
også denne.
Nok et blinkskudd fra Odd! venter på flere.
SvarSlettArtigt å læsa. Jeg er barnebarn av Inger Thea 🙂
SvarSlett