575 Fjeillvegen
[
fjeillveégen ]
Navnet
er sterkt på denne strekningen. Det er en gammel kløvveg fra synna Nerlisætra
over Måsåmyrene og ned Glupen. Den er en fortsettelse av Ve'emssætervegen, som
stikker av fra Veslsætervegen ca. 50 meter ovenfor stikkrenna for Mågålibekken.
I
bygselsedler i 1734 blir navnet brukt der vegen passerer Raubergmyra ved Slæn. Informanter
knytter navnet også til denne strekningen. Dette er nok ett av flere
sammenhengende vegalternativ innover fjellet og over til Østerdalen med
utgangspunkt fra flere av grendene i bygda. Vi må ta et forbehold, da vi ikke
har sikkert belegg for at hele strekningen gikk under navnet Fjeillvegen. Det
er likevel en logisk slutning utfra at dette er vegen innover herfra som går
fjell-leia. Fjell-leia var den beste vegen fra denne kanten med mest fastmark,
om den ikke alltid var den letteste. Alternative veger som gikk i lettere
terreng var råket innover Langleitet og Søkkjeliråket. Alle ender opp på
Råstvangen ved Våsjøen.
576 Jerfeillbekken [ jerfeillbækken ]
Bekken
har sitt utspring fra Klufttjøynnet med bidrag fra Grautauget og har utløp til Glømmebekken.
Navnet har ikke vært i bruk på mange år og informanter er i dag usikre på om
navnet kanskje ble uttalt Erfeillbekken. Men det står «Gierfalds Bk» på et
gammelt kart fra 1829 og «Gjerfaldbk» på ett fra 1875/76. Derfor har jeg valgt
å skrive navnet nær uttalen, Jerfeillbekken.
Jeg
er ikke i stand til å tolke navnet utover det at navnedelen «feill» viser til vatnfall,
stryk eller foss i bekken. Det er for spekulativt å tro at det har med et jervefall
å gjøre. Det ble felt jerv mange steder tidligere.
I en
bygselseddel fra 1760 er «Greenbekken» vest for Skjenfjeillet nevnt. Dette
navnet er ikke i bruk i dag. Tor Ile oversetter det feilaktig til Qvernbecken
(BB-2/s.214). Vi kan ikke se bort fra at dette er et gammelt navn på denne
Jerfeillbekken, eller en del av den. Men navnet Jerfeillbekken er også gammelt,
så her står vi fast. La i alle fall navnet komme i bruk igjen.
577 Sandbakkvadet
[
sannbakkvae' ]
Dette
er vadet over Jerfeillbekken inna Nerlisætra etter Fjeillvegen til Måsåmyrene.
Et «va» er stedet der de vadet (i dialektuttalen vådde) over bekker og andre
vassdrag.
578 Sandbakken
[
sannbakken ]
Dette er rabben like inna
Sandbakkvadet, i oppstigningen fra Jerfeillbekken nedunder Grautauget. Navnet
kan vise til bakken i Fjeillvegen, men også til at det her er sandavsetninger.
Det ble tidligere hentet sand her til forskjellige støypearbeider i sætrene i
nærheten.
579 Grautauget
[
grautauge' ]
Grautauget (SK)
Dette
er et lite tjøynn i sørhellinga på Råkkfjeillet. Det er helt rundt og navnet er
forklart av likheten med smørauget i grauten.
580 Grautaugråket
[
grautaugråke' ]
Et
sterkt kuråk fra Eingjestulen som passerer Grautauget og Råkkfjeillstugua og
fortsetter i retning Klufttjøynnet.
581 Flåtåtjøynnan
[
fłåtåtjøynnan ]
Dette er to små tjøynn synna
Kvæksbolhaugen. De kan være tørrlagt i nedbørsfattige somre. Det er sannsynlig
at navnet kommer av flåten som det var rester etter så seint som i 1960-årene.
Normalt ville navnet, dersom det var gammelt kunne forklares med at det var
flatt terreng, men terrenget omkring Flåtåtjøynnan er ikke spesielt flatt, og
vi bør holde oss til forklaringa med flåten. Jeg antar at navnet ikke er gammelt.
Et
sterkt råk fra Slåa kommer opp like framma Flåtåtjøynnan og slutter seg til
Råkkfjeillråket.
582 Råkkfjeillråket [ råkkfjeillråke' ]
Et
sterkt råk fra Eingjestulen innover på sørsida av Ropern og Kvæksbolhaugen til
Råkkfjeillet.
583 Lappaustjøynnet [
lappaustjøynne' ]
Dette
er et lite, men akk så idyllisk tjøynn like synna og innunder Ropern som i
nedbørfattige somre er tørrlagt. Lappause er det lokale begrepet for
rumpetroll, forstadiet i utviklinga av vasslapp (frosk).
584 Roper'n
[
roper'n ]
Roperen (SK)
Utsikt fra Roper'n til Råkkfjeillet.
973
moh. En haug der budeiene fikk overblikk over Veslsætra og beitestrekningene
innover og herfra kunne de lokke inn buskapen til kvelds. Den tida det var mer
aktiv sætring var fjellet på disse høyder bevokst bare med noen julebusker her
og der.
Det
er flere anekdoter om hulder knyttet til haugen.
- Det va ein
gong budeia frå Sylte på Rollstula nordi Ringbusfjellet flaug og leitte ette ku’n
sine, det va visst heile bølingen som låg borte. Da ho kom sørover mest åt
Veslsætern, hørde ho det ropte borti ein haug der: «Kua di går på Rokkan fjell,
Syltan Kari!» Ja, budeia fann att krytjyran sine oppå Rokkfjellet, ho, og
haugen som det vart ropt frå ha sea vore kalla Roperhaugen. (BB-4/s.149)
Dette
er Tor Ile sin variant gjengitt i bygdaboka. Navneforma Roperhaugen må være
Iles feiltolking av navnet Ropern. Dessuten er den lokale nyansen slik: «Kua di
går attom Rokkan fjell, Syltan Kari», og da var det følgelig også der ho fant
bølingen.
Ei
anna overlevering nedtegnet av folkeminnesamleren Edvard Grimstad er slik, og
inneholder element av det samme:
Huldra hadde
fast tilhalde på sætrom, trudde dei gamle. Når folket drog ned att om hausten,
fløtte huldra inn i sælet. Det hende ikkje så sjelda når nokon kom på sætra att
seinhaustes, at dei såg huldra koma med store bølingar. Kyrne var store og brandete
med attoverbøygde horn. Om sommaren heldt ho for det meste til i haugar og
hamrar. Ei budeie her heitte Kari Sylte. Ho var budeie på Rollstulen, som er tå
største sæterstulom i Ringbusfjellom. Kua hennar Kari var så lei til å ligge
borte. Ho måtte gå etter ho mest til kvar kveld. Ein kveld som ho sit og ventar
på kua og ser ut, kjem det med eitt eit kvinnfolk på glaset hennar. Kari ser
med ein gong at det er hulder, men ho sit like godt for det. Huldra ropar inn: «Ho
Gjømelin mi kjem heim att om kvelden, men kua di går bort på Rokkanfjell, du
Sylte-Kari.» Så vart huldra borte. Men da ho Kari fekk kua heim att, døypte ho
bjøllkua si Gjømelin, slik som huldra sa. Etter dette var kua hennar Kari
lekker til å gå heim.
Hermann
S. Pedersen har presentert enda en variant av historia (FF-1988/s.26). Dette
sier noe om hvordan historier og sagn vandret folk imellom, krydret med personlige
særtrekk, noe som kunne gi avvikende form men der kjernen i historien er den
samme. Denne tradisjonen var levende inntil den mest aktive sætringa tok slutt.
Det
var fra gammelt også en slags fugl de kalte roperen. De tok etterbyrden i en
kopp med lokk og lot det stå i sju uker. Da ble det en stor fugl, roperen, som
kunne være både til vondt og godt (DSS/495-13.06.01). Men vi skal ikke av den
grunn tro at navnet Ropern kommer av dette siste. Bare som et lite apropos.
Navnet
er nok gitt av at det var et sted der det ble lokket og ropt fra.
585 Kvæksbolhaugen [ kvæksbołhaugen ]
Navnet
er satt på haugen like inna Ropern i retning Råkkfjeillet. Kvæksbol er den
lokale uttalen av vepsebol. Dette er et interessant navn fordi det sier noe om
hvor sterkt behov det var for å ha navn overalt. Det ga alltid folk presise
stedsanvisninger den gangen det var behov for blant annet å angi hvor kua var observert.
At
det var kvæksbol i denne haugen er ikke å undres over. Både vanlig kvæks og
jordkvæks har vi da møtt på flere steder i sæterområdet. At det i seg selv var
nok til å gi haugen navn, indikerer trolig mest at det rett og slett var et
sterkt behov for et navn her.
586 Råkkfjeillet
[
råkkfjeille' ]
Råkfjellet og Rokfjellet (SK)
1044
moh. Et mektig fjellparti som ruver godt i denne delen av Trettefjeillet.
Navnedelen Råkk- kommer av den lokale betegnelsen på slagget, råkk, etter jernblæstringa.
Dermed vitner navnet om at jernproduksjonen må ha hatt et visst omfang i dette
området. Tor Ile hevder at det er rike malmmyrer på «emse» sider (BB-1/s.160,
167 og 175), og slagg er observert flere steder. Ei hypotese fra min side er at
foredlinga av malmen kan ha funnet sted blant annet på Dokkalykkja, men dette
er ikke bekreftet. Jeg tror det befinner seg store mengder slagg der (se
Dokkalykkja).
Navnet
er ett av de mest feiltolkede i dette området. I gamle og nye kartverk framstår
det i de utroligste former: Raaxefjell, Råk-fjellet, Råkefjell og Rokfjellet,
bare for å ha nevnt noen. Noen vil til og med knytte navnet opp mot
spinnerokken i sagnet nedenfor. Jeg ser imidlertid ingen grunn til å tvile på
forklaringen med jernproduksjonen.
Sagnet
ble nedtegnet av Fredrik Lauritsen Enge i lagsavisa «Symra» i Losje Baldersheim
i januar 1909. Det har i originalkilden tittelen
RAAKFJELDSGUBBEN
Inde i fjeldet paa grensen mellem Øier og
Ringebu, ligger et vakkert idylisk sted kaldet Leikerdokken. Det er en avlang
lidt grydeformig slette. Saa stille og fredelig ligger den der, i bunden
overgrod av den graa smaadottede finntot, hvoraf et og andet langt og slangt
blaagrønt aksgræs rager op og vugger sig i solskinnet for det allermindste
vindpust. Rundt omkring staar gran og bjerkeskog til værn og vagt om dette
deilige, stille, af naturen saa vel beskyttede sted.
Meget skjelden færdes her folk, kun en og
anden saueleiter som tager benvei tversover sletten og neppe gir seg tid til at
se op og omkring. Det vil derfor falde vanskeligt at tenke sig at der her nogen
gang har været mere end du ser. Og dog har for langt tilbake stilheden ofte
blit afbrudt af lurleik og musik, ofte blandet med latter og sang fra flokker
af ungdom, som fra de omliggende sætre stævned mod Leikerdokken. Thi her var i
gamle dage et noksaa almindeligt samlingssted, først og fremst for budeierne på
de nevnte sætre, og dernæst for gutter som gjorde budeierne følge. Paa denne
maade kunde her ofte bli en hel forsamling af gutter og jenter.
Naar de alle var samlet paa den fineste plet
paa hele sletten og musikken og dansen begyndte, blev det et liv og et leven
som hørtes videre og videre og gav gjenlyd i hauger og fjeld og kanske ogsaa forstyrred
huldrefolkene, deres gode fred og ro. I alfald vidste alle at huldrekongen i
Raakfjeldet syntes svært ilde om disse stevner i Leikerdokken, og han pønsed
nok mer end en gang paa hvorledes han skulde faa de haleløse til at holde sig
væk, eller endnu bedre, faa tag i nogen af dem. Men hvad hjalp det, han sad i
sit slot og kunde intet gjøre, ud kunde han ikke komme og ingen kunde han faa
ind til sig. Han maatte se tiden an og vente. Og stevnerne i Leikerdokken holdt
sig aar efter aar, og Raakfjeldsgubben blev gamlere og grætnere.
Saa led det saa langt som til krigens aar.
Ogsaa nu samledes budeierne i Leikerdokken, men gutterne var borte, de var drat
til grændsen. Og stemningen var blit en anden; der taltes sagte og med vegt paa
ordene, der fortaltes nyt og det spurgtes om nyt, særlig om de som var ude. En
ung vakker jente faar høre at hendes kjæreste er død i krigen. Hun lister sig
fra de andre ud i den maaneklare nat og vandrer omkring i stum fortvilelse og
sorg. Hun gaar sagte men ustanselig fremad, uden noget maal og mæle.
Tilslut er hun ret over Raakfjeldsgubbens
slot. da udbryder hun pludselig: «Gid jeg var død og laa i min grav. Gid jeg
kunde .....». Mere fik hun ikke sagt, thi hun blev bergtagen med det samme af
huldrekongen i Raakfjeldet som nok vidste at passe paa naar nogen saaledes
overgav sig til sorgen.
Hun har nu
levet der i hundrede aar og driver og spinder paa sin rok. Den gaar ustanselig
og deraf kommer navnet Raakfjeldet. Og hvis du kommer derover saa set dig ned
og lytte, og du vil da høre den regelmæssige klapren af trøen og hvislen og
rullen af hjulet som dreier sig rundt, stadig og evindelig rundt, rundt, rundt.
Men er du rigtig heldig saa kanske du ogsaa faar høre den bergtagnes
eiendommelige sangtoner, dæmpet og vemodsfyldt lyde ud over de vakre fjelde,
manende menneskene: «Tag dig i vare for Raakfjeldsgubben».
587 Råkkfjeillstugua [ råkkfjeillstugua ]
Dette
er et interessant, og til en viss grad uforklart murverk bygd inntil to digre
steiner eller knauser. Vi oppfatter det som et bågåstille til bruk under jakt
eller fangst, men det er foreløpig ikke dokumentert. Murverket er ca 1 meter
høgt og åpningen som er nordvestvendt er ca 1 meter vid. Det ligger innunder Råkkfjeillet
på sør-østsida, og med kontroll over dalføret mellom Råkkfjeillet og Skjenfjeillet
som leder fra Måsåmyrene og Flausæterlia til Søkkjelia. Det er naturlig å
forestille seg at dalføret er ei trekkrute mellom gode beiteområder for blant
annet elg. Vi forutsetter at bågåstillet var strategisk plassert i et mønster
av ledegjerder. Gjerdene var i tilfelle oppført i treverk, for det er ikke
påvist rester. Ei fangstgrop bortmed Langtjøynnet er ikke langt unna, men neppe
i direkte tilknytning til Bågåstillet. Ledegjerder kunne likevel ha gitt
sammenheng mellom disse to lokalitetene.
At
murverket har fått navnedelen -stugua, kan forklares med at det kunne fortone
seg som et hus. Det er grunn til å tro at fangstmannen hadde tildekket
murverket og lagt over et tak i ett eller annet tremateriale. Likevel er det
ingen grunn til å tro at det var i bruk til beboelse annet enn rent vakthold og
som våpenpost.
Vi må
inntil videre betrakte Råkkfjeillstugua som automatisk fredet.
588 Klufttjøynnet
[
kłufttjøynne' ]
Klufttjønnet (SK)
Dette
tjøynnet inna Råkkfjeillet har form som en hestesko eller ei kluft, og det har
fått navn etter sin form. Tjøynnet har avløp til Jerfeillbekken, men det går
nok et sig i myra nordover til Raulla også.
590 Trihaugan [ trihaugan ]
Trehaugane (SK)
1002
moh. Tre rabber eller hauger i samling på grensa mot Fåvang inna Råkkfjeillet.
Tri er lokal uttale av tallet 3. Haugan avgrenser dette høgfjellspartiet mot
Flausæterlia i nord. Det finnes flere paralleller til dette navnet, for
eksempel Tristeinan etter Peisteinsråket. Slike samlinger i tre like hadde ofte
mytisk tilknytning, men det er ukjent om dette gjelder våre tristeiner og trihauger.
591 Steintjøynnet
[
steéntjøynne' ]
Navnet
er lite i bruk i dag, men det er navnet på tjøynnet mellom Trihaugan og
Sørnsknapptjøynnet. Steintjøynnet er det største i området. Navnet kan komme av
at nordenden av vatnet er uvanlig steinete.
Fra
1760 ble tjøynnet sammen med de andre i området bygslet av Nord- og Midtmågåli
og Søre Hugujordet. Eingje og Systun Jonsgard fikk festebrev i 1911 på de
fisketomme tjøynnan «Stenkjernet, Spaangkjernene og Sørensknapkjernet».
På
økonomisk kartverk fra 1975 og seinere kart har tjøynnet sammen med Sørnsknapptjøynnet
fått navnet Skardtjøynnan. Dette må etter min mening være helt feil. Det er
ikke langt bortpå Skardtjøynnet ved Skardkampen på andre siden av Våsdalsfjeillet.
Det er ulogisk at folk lot seg forvirre med to like navn så nær.
592 Sørnsknapptjøynnet [ sørnsknapptjøynne ]
Dette
tjøynnet har navn etter Sørnsknappen, og ligger mellom Sørnsknappen og
Steintjøynnet. Bekken fra Spångtjøynnan har avløp til Sørnsknapptjøynnet, og
avløpet ut av Sørnsknapptjøynnet ender til slutt i Raulla.
Fra
1760 ble tjøynnet sammen med de andre i området bygslet av Nord- og Midtmågåli
og Søre Hugujordet. Eingje og Systun Jonsgard fikk festebrev i 1911 på de
fisketomme tjøynnan «Stenkjernet, Spaangkjernene og Sørensknapkjernet».
593 Spongtjøynnan
[
spångtjøynnan ]
Dette er to tjøynn. Navnedelen
Spång- er forklart med bru av stokker, eller det kan være slik som her en smal
rabbe mellom de to tjøynnan.
Fra
1760 ble tjøynnan sammen med de andre i området bygslet av Nord- og Midtmågåli
og Søre Hugujordet. Eingje og Systun Jonsgard fikk festebrev i 1911 på de fisketomme
tjøynnan «Stenkjernet, Spaangkjernene og Sørensknapkjernet» fra 1912 og i ti
år. De måtte erlægge 1 krone i årlig avgift. Festet medførte ingen bruksrett i
almenninga. Festeren forpliktet seg til «å besætte vannene med et passende
antall ørret- eller røieyngel» innen tre år fra 1912 og vedlikeholde bestanden
minst annethvert år. Eneretten til fiske er festerens eget ansvar å forvalte.
De to gardene har felles naust her. Det ble flyttet 20-30 meter til lugomere
tomt etter andre verdenskrig ved at fire karer bar det helt. Bua står fortsatt i 2024.
På
svabergene mellom tjøynnan; i sponget, er det mange innskrifter.
594 Måsåmy'yrn [
måsåmy’yrn ]
Navnet
dekker et vidstrakt myrområde mellom Trihaugan, Skjenfjeillet og Våsdalsknappen.
Det er et flertallsnavn og dekker derfor flere myrer uten at vi kjenner til
særskilte navn på noen av dem. Navnedelen -myrene burde jeg ha valgt å skrive
-my’yrn, fordi det ligner mest på dialektuttalen vår, men det blir for sært.
Navnedelen Måså- betyr mose og forteller at det ble sanket mose her. Denne
høstinga må ha hatt et visst omfang i og med at den har satt seg som navn. Jeg
har så langt ikke funnet informasjon om hvem som sanket mose her, men det var
trolig en allemannsrett. I motsatt fall ville det helt sikkert oppstått
konflikt om retten, og det hadde satt spor i kildene.
Mose måtte måtte rakes sammen fra tidlig på
morgenen om senhøsten mens den var fukig å myk i morgenduggen. Deretter ble den
båret sammen og satt i såter. Det ble forventet at en mann kunne ha klart to
såter til kvelds. Såtene ble hentet hjem når det ble godt vinterføre. Men
enkelte hadde sin egen måsåbu slik at de kunne ta transporten i to etapper.
I
området er det flere navnsteiner. En av dem er godt lesbar. Opp gjennom tidene
satt stadig personer og risset inn sine initialer og årstall på dertil egnede
steiner. De hadde tanker om så mangt; ganske sikkert også omkring framtida. Vi
må oppfatte slike spor som hilsner til oss fra folk som satt her i ledige
stunder og med sine frie tanker.
595 Måsåmyrtjøynnan [ måsåmyrtjøynnan ]
Måsåmyrtjønna (SK)
Navnet
dekker 4-5 større tjøynn og flere småpytter i området fra Spångtjøynnan mot Våsdalsknappen.
Tjøynnan har navn etter myrene. I enkelte framstillinger kan flere større
tjøynn være tatt med under samlebegrepet Måsåmyrtjøynnan, men noen har
særskilte navn og presenteres her atskilt.
I
1760 er begrepet Smaatjernene mellom Råkkfjeillet, Skjenfjeillet og Våsdalsknappen
brukt. Vi oppfatter ikke Småtjernene som egennavn, men i betydningen flere små
tjøynn. Tjøynnan var fra 1760 bygslet av Nord- og Midtmågåli og Søre Hugujordet.
Seddelen omfattet 9 eller 10 tjøynn, og dermed alle i fjellpartiet mellom Råkkfjeillet,
Skjenfjeillet og Våsdalsknappen.
Tor
Ile tar feil i sin framstilling og kaller Måsåmyrtjøynnan for Søkkjelitjøynnan,
noe han sikkert har fra et av de mange dårlige kartverk (BB-2/s.214).
596 Sørnsknappen
[
sørnsknappen ]
1039
moh. Dette er fjellet framma Våsdalsknappen. Navnet kan være knyttet til
mannsnavnet Søren, men svært få bar dette navnet i vårt distrikt. Om navnet kan
forklares med bannordet søren er mer spekulativt. At banninga og besvergelser
er av gammel dato er sikkert, men de enkeltes alder er ikke opp til meg å
fastslå. Vi bør la dette navnet være ei gåte, og slå oss til ro med at ikke alt
skal være forklart.
Sørnsknappen
er vannskillet mellom Raulla, Tromsa og Moksa, og du trenger ikke bevege deg
langt framover myra herfra før du passerer vatnskillet også mot Ve'emsåa og Glømmeåa.
Det er nesten bare snakk om i hvilken himmelretning du ønsker å «late vannet»
for å bidra. Vindretningen bør trolig avgjøre beslutningen.
597 Knapptjøynnet
[
knapptjøynne' ]
Knapptjønnet (SK)
Navnet
refererer seg til Våsdalsknappen. Dette er det store tjøynnet som ligger mellom
Sørnsknappen og Våsdalsknappen. Informanter beretter at det her ble høstet
storr fra gammelt av.
Fra
1760 ble tjøynnet sammen med de andre i området bygslet av Nord- og Midtmågåli
og Søre Hugujordet.
598 Knappslåa
[
knappšlåa ]
Knappslåa (SK)
Slåa
ligger i søkken på vestsida av Vargøydalen på nordsida av Våsdalsknappen. Dette
er trolig det samme slåttelandet som i eldre bygselsedler kalles Knappsletten, men
med avvikende navnebruk. Variantene -slåa/-slåtten/-sletta og i flertall
-slæn/-slåttan/-sletten ser ut til å være brukt inkonsekvent i ulike kilder.
Sømågåli
bygslet i 1757 Knappsletten. De var tidligere bygslet av Søre Hugujordet, men
Ole Nilsen Hugujordet hadde da kjøpt Sømågåli, og fikk med seg slåttretten dit.
De følgende fire lokalitetene ligger på
Fåvangsida av grensa, men er steder folk fra vår side forholdt seg til:
599 Knappslåberget [ knappšlåbærge' ]
Knappslåberget (SK)
Berget er den steile fjellveggen
på nordvestsida av Knappslåa. Kommunegrensa mot Ringebu går her i bratte
berget. Dette markerte dalføret som følger Ringebugrensa kalles i øvre (fremre)
del Tjøynndalen før den går over til å hete Djupdalen. Der nede skal også
navnet Bokkrodalen befinne seg, men denne informanten er ikke helt sikker. Han
forveksler trolig dette noe med Bokkrodalen i Tjøynndalsbreinna der KK-vegen og
TT-vegen møtes.
Det
var et sted i dalføret nordover herfra på høgde med Leikerdokka at en informant
hevder å ha sett en runestein. Det har ved seinere søk ikke vært mulig å finne
den igjen, ikke vedkommende informant heller. Men hvem vet?
Leikerdokka [ leékerdåkka ]
Ei grasljote som ligger et godt
stykke inn på Fåvangsida, men den tas med her fordi mange herfra hadde et
forhold til plassen. Her samlet de seg til dans, også fra vår kant av fjellet.
Budeiene var da mer spennende på andre sida av sognegrensa, vil vi tro. Se
sagnet om Råkkfjeillgubben under Råkkfjeillet.
Svartåsen [ svartås'n ]
Befinner seg norda Knappslåa,
og godt inne på Fåvangsida. Men mange herfra forholder seg til dette
landskapet, selv om det er i mindre grad nå enn tidligere.
Løtjøynnet [ løtjøynne' ]
Tjøynnet ligger i Ringebu ca. 1 km nord for Våsdalsknappen.
I 1760 fikk Klemet Nere Glomstad og Fredrik Hujorde bygsel på fisket i Løtjøynnet, som Svend Glomstad og Hans Mageli bygslet
tidligere. De skal forbedre fisket med demning og settefisk.
Løtjøynnet er ikke skyldsatt i 1800, men Hujorde og
Glomstad svarer avgift ettersom de må ha hatt bygselen tidligere. Jeg har en krakk der det skåret inn omriss av en solid fisk ca. 60 cm lang. Den skal ifølge familietradisjonen være tatt på Løtjøynnet.
600 Våsdalsknappen [ våsdašknappen ]
Våsdalsknappen (SK)
1040
moh. Sett fra øst er dette et nokså majestetisk fjell framma Vargøydalen mellom
Glupen og Knappslåa. Sett fra vest fortoner den seg derimot som en beskjeden «knapp».
Legg
merke til bruken av navnedelene -knappen, -berget, -kampen, -åsen, -fjellet og
-haugen. Det synes som de er valgt etter hvilken størrelse, form og grad av dramatikk
de framstår med i landskapet. Ved nøyere studier vil det trolig framkomme et
mønster i denne navnsettinga, men det må leseren forlyste seg med på egenhånd.
Jeg bare lanserer utfordringa.
Tor
Ile har i sine notater festet seg ved ei fortelling om to gjetergutter som en
gang var oppe på Våsdalsknappen. De ble uvenner og den ene skjøv den andre
utfor så han slo seg i hjel (DSS/495-13.05.01).
601 Knapphølan
[
knapphøłan ]
Knapphølan
ligger i vesthellinga av Vargøydalen rett under Våsdalsknappen og sør for
Knappslåa. Navnedelen Knapp- viser til Våsdalsknappen eller Sørnsknappen, eller
helst begge to. Denne tilknytningen gjelder flere navn i området, som Knappslåa
og Knapptjøynnet. Navnedelen -høl, flertallsforma -hølan, er dialektforma for
hull og betyr her trolig kupert og ulendt terreng. Ellers finner vi -høl i
andre navn der det er snakk om myrlendt terreng og blauthøl.
602 Glupen
[
głupen ]
Dette
er et trangt og bratt dalføre der Knapptjøynnsbekken og Fjeillvegen smyger seg
ned fra Måsåmyrene mot Råstvangen, og her renner Knapptjøynnsbekken. Navnet
Glupen er gitt av at dalsøkken øverst oppe er så trang, og betyr noe slikt som
smal åpning eller bergkløft.
603 Knapptjøynnsbekken [ knapptjøynnsbækken ]
Bekken
har utspring fra Knapptjøynnet og Måsåmyrene, og går i dag ned Glupen til
Våsjøen. Bekken ble med en kanal ledet til Våsjøen i forbindelse med regulering
av Moksavassdraget. Før reguleringa hadde den avløp nordover fra Knapptjøynnet
ned Knappslåa til Vargøydalen og videre mot Tromsa. Navnedelen Knapp- i dette
området henger sammen med Våsdalsknappen og Sørnsknappen. Bekken er tidvis kalt
Knappbekken, men det er trolig ei forenkling i seinere tid.
Settefiskdammen
som er opparbeidet med tilførsel fra Knapptjøynnsbekken ble anlagt av
Øyer-Tretten Jeger- og Fiskeforening i 1961. Den gikk ut av bruk da det viste
seg at vatnet holdt for høy temperatur til å hindre parasittangrep..
Ved bekken
på høgde med fiskedammen er det påvist kolmiler. Disse er fredede fornminner.
604 Tråppa
[
tråppa ]
Dette
er en steil del av Fjeillvegen, og beinveg, i nedstigningen fra Glupen. Her må
berget klives, og féet måtte føres lenger nord der det er lettere lende. Tråpp
er lokal uttale av trapp.
605 Skjenfjeillet
[ šénfjeille' ]
Skinfjellet og Skinnfjellet (SK)
Skjenfjeillet med et av Måsåmyrtjøynnan i framkant.
1053
moh. Nå må det snart bli slutt med å radbrekke dette stedsnavnet. Det kalles nå mest Skinnfjellet, men det er viktig
å ikke forlate lokal uttale. Det kan med tida gi forvirring i navnetolkinga
(eks. Råkfjellet). Her ligger det ikke til rette for tvil. Navnedelen "skjéne" er et godt kjent lokalt ord som både her i distriktet og til og med i svensk betyr det samme. Det uttrykker i dette tilfellet et område der bølingene kunne skjene innover i full fart, gjerne i ukontrollert retning; ofte forårsaket av insektplage eller at de er blitt skremt opp av noe. Begrepet var ofte knyttet til buskapens adferd. Vi har et uttrykk som sier noe om dette: «Når kua slæ opp med
bakføtom bli’re skjenvær».
Uttalen
Skinnfjeillet er etter hvert kommet i bruk som følge av feil navnsetting på
nyere kartverk. I dokumenter så tidlig som på 1700-tallet står det Skjenfjeillet,
ei tid da de ellers hadde hang til å omskrive dialektnavn til dansk. Når det
ikke ble gjort i dette tilfellet skyldtes nok det det klare avviket fra -skinn
både i uttale og innhold.
606 Skjenfjeilltjøynnet [ šénfjeilltjøynne' ]
Dette er et lite tjøynn innpå
Skjenfjeillet mellom de to høgste punktene. Navnet er avledet fra navnet på
fjellet som er det førende.
Fjellvatntjøynnan er
9-10 småtjøynn som ligger mellom Råkkfjellet, Kvernbekken, Skjenfjellet og
Våsdalsknappen. Fisket her bygsles i 1760 til Torger Nord-Mageli, Ola Midt-Mageli og
Fredrik Hujorde. I 1800 kalles de Småtjøynnan og er ikke skyldsatt, men Hujorde og
Mageli svarer avgift ettersom de må ha hatt bygselen tidligere.
607 dyregrav
I
slukta nedenfor Skjenfjeilltjøynnet er det påvist ei fangstgrop for elg. Den
ligger like ved råket opp fra Langtjøynnet i Søkkjelia og kan trolig settes i
en sammenheng med et fangstanlegg og med bågåstillet Råkkfjeillstugua. Ifølge Svein
Hofstads oppmåling er diagonalen 5-6 meter iberegnet vollkantene, mens dybden
er 0,9 meter.
608 Våsdalsfjeillet [ våsdašfjeille' ]
Våsdlalsfjellet og Våsdalsfjellet (SK)
1038
moh. Dette er det mektige fjellpartiet mellom Måsåmyrtjøynnan og Våsdalen, og
mellom Skjenfjeillet og Våsdalsknappen.
609 Skardtjøynnet
[
skałtjøynne' ]
Skardtjønnan og Skardtjønnet (SK)
Dette
er et lite tjøynn i søkken eller skardet mellom Skardkampen og Våsdalsfjeillet.
Ei tid bygslet Amund Lokvam tjøynnet og slepte fisk her. Det gikk visst ikke så
bra, men bra nok til å sette seg i navnetradisjonen. Tjøynnet gikk derfor i
enkelte kretser under navnet Amuntjøynnet, og gjør det delvis fortsatt.
Verken
tjøynnet eller kampen har det førende navnet her. Det må være selve Skardet,
som ikke lenger befinner seg på folkemunne.
610 Skardkampen
[
skałkampen ]
Skardkampen (SK)
Dette
er knausen på sørsida av Våsdalsfjeillet mot Kjøyllåshøgda. Dalsøkken eller
skardet mellom Skardkampen og Våsdalsfjeillet, sett fra Våsdalen, må ha gitt
opphav til navnet. Dermed forholdt de seg trolig også til navnet Skardet.
611 Svartberget
[
svartbærge' ]
En
informant vil plassere navnet på en framskutt del av Våsdalsfjeillet, eller mer
presist som den østlige brinken av Skardkampen mot Våsjøen. Navnet er kjent av
flere, men uten at de er i stand til å plassere det helt sikkert i landskapet.
Jeg betrakter det ikke som et sterkt navn. Svartberget innved Slæn er et mye
mer dominerende berg og navn, men det synes ikke som det er snakk om forveksling
med dette.
Navnedelen
Svart- vil i denne sammenhengen som regel ha sammenheng med vegetasjonstypen i
området og den fargen som ofte framkommer på avstand.
612 Laukamsbekken
[
laukamsbækken ]
Laukamsbekken (SK)
Bekken
har utspring fra Skardtjøynnet og renner forbi Laukamssætra til Våsjøen. Navnet
Laukamsbekken er brukt så tidlig som i 1757.
613 Laukamsstégan [ laukamsstégan ]
Laukamstegan (SK)
Fra
Laukamssætra går det et råk oppover mot Kalvberget. Råket stiger oppover på
nordsida av Laukamsbekken. I oppstigningen har en bratt strekning fått navnet
Laukamsstégan. Siste del av navnet uttales helt klart «stégan» (trinnene) og
ikke «stægan» (stigen), selv om det siste nok ville vært noe mer logisk.
614 Kalvberget
[
kałvbærge' ]
Kalvberget (SK)
Dette
er en framskutt brink i Våsdalsfjeillet nord-vest for Laukamssætra og på
nordsida av Laukamsbekken. Navnet må være oppstått etter en episode med en kalv
eller flere. Det er nærliggende å tro at det dreier seg om et fall utfor
stupet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar