422 Veslsætra
[
velþsætra ]
Nørdre Veslesætra (SK)
Samlenavnet
på sætergrenda er Veslsætra. Grenda omtales i vår dialekt også som sætra, mens
sætra til det enkelte bruk omtales som sæterbolet. Det er grunn til å tro at «bol»
ble brukt om grenda i riktig gammel tid, da husene til alle var samlet i
klynger. I løpet av 1700- og 1800-tallet ble de flyttet fra hverandre ettersom
kvéene ble utvidet, gjødslet og høstet i stadig større grad. Dessuten minsket
det risikoen ved eventuelle branner.
Den
eldste skriftlige forma her er Wedtzlesetter og Lillesæteren. Noen betegner den
som Nørdre Veslsætra for å holde den atskilt fra den Søre Veslsætra framma
Holmsætra på Søtrette. Det er imidlertid Veslsætre på alle kanter, så det er
bare egnet til forvirring å benytte retningsanvisningen.
1668 Eingje,
Nordmågåli, Midtmågåli, Glomstad, Ljøsbakken og Hujorde. Bare Eingjé og
Glomstad skattet av sæterretten her da. At Midtmågåli er plassert her kan
skyldes at Slåsætra ikke er kategorisert som separat sætergrend.
1756 Eingje,
Nordmågåli, Nistun Glomstad, Ljøsbakken, Hujorde og Léém.
1800 Eingje,
Nordmågåli, Nistun Glomstad, Ljøsbakken og Léém.
1863 Sæterløkker her: Nistun
Glomstad 28 mål, Eingjé to løkker her på tilsammen 77½ mål samt
ei husmannsløkke på 6 mål, Ljøsbakken 40 mål, Bakkestugua 12 mål, og Nordmågåli
to løkker på tilsammen 60 mål samt ei husmannsløkke på 4 mål.
1875 Eingje,
Mågåli (2 sætre), Nistun Glomstad, Ljøsbakken og Bakkestugua. Mågåli er i 1875
oppført med to bruk på Veslsætra, men det er mye som tyder på at den ene er
Midtmågåli sin i Slåa, fordi Slåa her ikke er oppført som egen sætergrend.
1879 Nistun Glomstad, Eingjé,
Ljøsbakken, Nordmågåli, Bakkestugua.
1931 Eingje,
Nordmågåli, Nistun Glomstad, Ljøsbakken, Eingjehågån og Eingjejordet bruker
sætra si sammen, og Mortenstugua (tidligere Bakkestugua).
1990 Eingjé,
Nordmågåli, Nistun Glomstad, Ljøsbakken, Skogli og Mortenstugua.
1920 423 Mortenstugusætra [ mårtenstugusætra ]
423 Bakkestugusætra [ bakkestugusætra ]
Gardsbruket Mortenstugua har sæterbol her. Sætra er ikke av de eldste. Den tilhørte tidligere Bakkestugua.
Eieren av Bakkestugua kjøpte ca 1880 bruket Mortenstugua og flyttet dit. Han beholdt likevel sætra. Bruket ble solgt igjen en gang mellom 1893 og 1896, men selgeren beholdt sætra som dermed skiftet navn. Om sætra ble brukt av både Mortenstugua og Bakkestugua i perioden, men i 1870 overtok Mortenstugua sætra med skjøte fra grunneieren Fredrik Larsen Enge. Bakkestugua var uten sæter i mange år inntil de i seinere tid ryddet ny sæterkvé innved Slåa.
Mortenstugua sluttet i 1920-årene med å ligge her med ku. Fram til ca 1960 ble kua sendt med til Nordmågålisætra (se Bjørkebrua). På veg til sæters gikk Mortenstugua beinvegen opp Glømmedalen og over Bjørkebrua.
424 Nere Raulstulsråket [ nére raullstulsråke' ]
Dette var et sterkt råk mellom
Veslsætra og Raulstulen. I dag finnes bare få rester igjen det første stykket
fordi det er dyrket eller utbygd til bilveg siste del av 1940-årene med
ytterligere inngrep i 1990-årene. Strekningen med bilvegstandard fra
Mågålirampa til Trettéslæn ble innlemmet som en del av Veslsætervegen fra
1.1.1995. Dersom vi følger traséen der råket gikk vil vi i dag måtte krysse
både vegen og sæterkvéer.
Traséen
der råket gikk starter ved Mågålirampa, følger Ljøsbakkgutua, inn Vinterléet og
over Nistukvéa midtvegs mellom låven og nedre gjerdet, krysser bilvegen like
før bekken og går på utsida av vegen et stykke før det følger vegen videre til Tretteslæn.
Traséen krysser midt over Breinnakvéa, og faller sammen med det Øvre Raullstulsråket
noen hundre meter norda Tretteslæn. Etter oppdyrking av Breinnakvéa i 1940-årene
ble ferdselen flyttet til nersida av den da sammenhengende kvéa. Derfra går det
framom myrene nordover til Raullstulen.
De
kunstferdig oppmurede røysene eller vardene i almenningslinja er små kunststykker.
Langs bilvegen mellom Bakkatjøynnet og Trettéslæn finnes flere lett synlige. De
er verdt å legge merke til. Også fordi de markerer skillet mellom privat grunn
frammafor og almenningsgrunn innafor. De som sætrer på almenningsgrunn har bare
bruksrett. Det er hevdet at almenningslinja opprinnelig var stukket lenger øst
over Veslsætra, men det synes ikke som denne foreslåtte linja i sin tid var
markert i terrenget.
HJELPESENDINGER
Krigsvåren 1940 søkte flere engelske soldater
ly på Nord-Mågålisætra under flukten fra den tyske overmakten. Etter god
kostering og pleie administrerte Thor Mageli deres videre flukt derfra nordover
Ljøsbakkgutua og Nére Raullstulsråket. Fra Raullstulen skulle de trekke østover
til Østerdalen og Sverige, men flere trakk ned til Gudbrandsdalen igjen lenger
nord og møtte nye problemer. Det er så mye snakk om verdien av hjelpesendinger
til trengende i verden i våre dager. Her var behovet for hjelpesendinger atskillig
dårligere planlagt og forberedt, men det var stort og akutt. Man tager det man
haver for hånden, heter det. På denne tid var brunosten, det vi lokalt kaller
rauosten, produsert i fire-kilos pakninger. Thor samlet sammen det som kunne
oppdrives av slike kladder, regnet med at de kunne komme godt med og sendte med
dem med engelskmennene på deres strabasiøse ferd nordover i djupsnøen. Men det
fortelles at de om sommeren fant igjen flere av kladdene langs råket. Om de falt
dem for tunge å bære på, eller om de ikke falt i smak, skal være usagt.
425 Ljøsbakksætra
[
jøsbakksætra ]
Gardsbruket
Ljøsbakken har sæterbol her. Navnedelen Lys- uttales hos oss Jøs-, og jeg
velger derfor å skrive Ljøs-. Sæterbolet er registrert i 1668.
Sæterbolet
lå opprinnelig nordpå rabben ved hytta de satte opp i 1965. Uthuset ved denne
hytta ble da reist på en gammel mur etter ett av sæterhusene. Det er forøvrig
ei god kjøylle like ved der sæterhusene opprinnelig sto. Fjøset i naturstein
ble murt opp på nåværende tomt i Johannes Ljøsbakkens brukertid omkring 1900.
Det gamle fjøset hadde stått lenger nord. Enda i dag vises muren etter
geitfjøset som sto like nordafor fjøset. I dag står det en skåle på grunnmuren
der lunnstugua sto inntil den brant ned. Ny lunnstugu ble reist i trygg avstand
på ny tomt, og står enda. Sælet er av den originale typen med det vi dag vil
kalle «allrom» i søre enden, gjennomgående gang i midten, og bu i den kjøligere
nordenden. Låven som inntil 1980-årene sto utpå kvéa rett ut for sælet var en
to-golvs låve med kjørebru over midtveggen.
Avkjølinga
lengst sør mot Eingjejordskvéa er av nyere dato, men er ei av få gjenværende i
området. I det gamle sæterbruket der mjålka ble foredlet i sætern var det ikke
behov for avkjøling utover det vesle behovet for egen konsummjålk. Det var
først med mjålkeleveringa til meieriet nede i bygda at avkjølinger med stor
kapasitet ble bygd. Leveringa av sommermjålk til Tretten Ysteri startet i 1926,
men vegen til Veslsætra gjorde det først mulig herfra i 1934-35.
Den
gamle Ljøsbakkvéa ligger på privat eiendomsgrunn. Den eldste delen av
Ljøsbakkvéa er den midtre delen mellom sæterhusene og hytta «Fjelltuft», og anslåes
til ca 3,5 dekar. Myra lengst nord er dyrket i seinere tid. Alderen på den
delen av kvéa som ligger nærmest Eingjéjordskvéa er vanskelig å bestemme. Den
er ikke av de eldste, men trolig eldre enn 1842 da sætermorka ble utskiftet.
Vintervegen gikk nedover til Slettmyra her og passerte helt inntil sælet på
Ljøsbakksætra. Det hevdes at det var i Per Romungardsstuguns brukertid at
dyrkinga sørover foregikk. Han var bruker i Ljøsbakka fra før 1785 til etter
1800. Det er usikkert hvor langt sørover denne dyrkinga foregikk. Informantene
husker forskjellig om denne søre delen var inngjerda eller ikke. Den sikreste
hevder at den ikke var inngjerda i 1930-årene. Det kan innebære at den omtalte
dyrkinga sørover bare gikk til vintervegen. Det var hevdet rett for sæterbolet
på denne veglinjen, og det ville sikkert ikke blitt akseptert om dyrkinga
stengte den. Derfor kan innlegginga Eingjé gjorde av Eingjejordskvéa nettopp ha
hatt til hensikt å hindre Ljøsbakken i å starte dyrkinga igjen på sørsida av
vintervegen. Slikt holder seg lenge i folks minne. På denne måten kan området
omkring vintervegen hå stått åpent så lenge som til 1930-årene, og gi grunnlag
for bedre overensstemmelse mellom informantene. I seinere tid er dette arealet
imidlertid innlagt og dyrket av Ljøsbakken, og det kan sikkert finnes dokumentasjon
på det.
Det
hevdes altså at Eingje fikk lagt inn det som nå heter Eingjejordskvéa for å stoppe
Ljøsbakkens utvidelse mot sør. Vi må ikke i dag forledes til å mene at dette
bare var et kynisk overgrep. Dette var ei tid da kampen om ressursene var
reell, og helt på sin plass. Tilsvarende konflikter i våre dager har ofte
mindre preg av reelle behov, og tilsvarende mer preg av trass. Slike forhold må
vi ta i betraktning når vi i dag dømmer tidligere generasjoners «tildragelser».
Fra
1960 har Ljøsbakken opparbeidet et dyrkingsfelt på privat grunn nede i gardens
sæterskog som i familien kalles Nere Kvéa, og seinere et annet dyrkingsfelt i
almenninga inna Ve'emssætra, «innpå indre» som den ofte kalles i egnere kretser.
Denne indre kvéa ble innlagt i 1972 og dyrka opp i løpet av 4 år i et myrområde
der det ble stukket torv i den delen som ligger nærmest Ve'emssætra. Denne delen
het Torvmyra.
Ljøsbakken
lå siste året i sætern med ku i 1974.
426 Ljøsbakkgutua
[
jøsbakkgutua ]
Parsell
av Nere Raullsulsråket. Nå bilvegen mellom Eingje- og Ljøsbakkvéa, på
strekningen Mågålirampa til Vinterléet på Nistukvén. Gutua, og dermed trolig
navnet eksisterte allerede den tida det bare var råk her. Navnedelen -gutu er
ei gate med gjerde inntil på begge sider.
HULDREBRYLLUP
En kar frå
Nordmågåli kom oppå Veslsætra seinhaustes etter at alle var hemattfløtt. Da
fekk han sjå mange påsæla øykjer som sto bunde borti Ljøsbakkgutua. Det
bleinkte i salan; så fine var døm. Han skjønte trast at her skulle det vera bryllup.
Snart tok følgjet åt nedover og da det kom nedom lykkja vart heile følgjet
tvert borte. (Tor Ile DSS/495-13.06.02)
427 Einrabben
[
eénrabben ]
Dette
er et navn som er i bruk stort sett bare innenfor familien på Eingje, og det
burde kanskje derfor falt utenfor denne beskrivelsen. Jeg tar det likevel med
for å vise at det i området også finnes et sett med slike interne navn i bruk.
De befinner seg ofte innagjerds. Jeg har ellers forsøkt å holde meg til de navn
som er i bruk av flere enn en familie.
Dette
navnet er i alle fall satt på en rabbe innagjerds på Eingjekvéa der Jordhøy satte
opp hytta si. Hytta bærer også navnet Einrabben. Navnedelen Ein- er avkortet av
plantenavnet einer. Området er da også vitterlig en rabbe med mye einer på.
På Einrabben ble det i sin tid
gjort funn av et klebersteinskar med kort hank i tynt gods. Det skriver seg fra
nyere tid ifølge oldsakssamlinga.
428 Tinninga
[
tinninga ]
En
særskilt tinnete rabbe nederst på Eingjekvéa inntil Ljøsbakkgutua nærmest som
ei vidstrakt urd eller røys. Med tinnete menes steinete og hardt, og i denne
sammenhengen ikke dyrkbar jord. En informant oppfatter dette som et
hankjønnsord; Tinningen. Jeg presenterer det her som hunkjønnsord og antar at
Tinningen er dativforma.
429 Vinterléet
[ vinterlée' ]
Et le
i gjerdet nederst på Nistusætra. Det er dyrka mer jord i området i dag, men léet
sto tidligere nedenfor det sør-vestre hjørnet av den opprinnelige Nistukvéa, og
der gikk det Nere Raullstulsråket.
430 Bakkatjøynnet
[
bakkatjøynne' ]
Navnedelen
Bakka- kommer fra gardsnavnet Ljøsbakken, som i daglig tale ofte er omtalt som
Bakka i dativ. Tjøynnet ligger i deres sæterteig. Det vesle tjøynnet ble fylt
igjen i 1960-årene i forbindelse med dyrkinga, men ble gravd fram igjen ca 1994
under opparbeidelsen av hyttefeltet.
431 Tretteslæn
[
trettéšlæn ]
Tretteslæen (SK)
Gardsbruket
Breinna har sæter her. Sæterkvéa er relativt ny, og ligger helt inntil
kommunegrensa mot Ringebu på almenningsgrunn.
Breinna
startet dyrking her i 1943, og i 1946 ble 11 dekar pløyd. Låven ble reist i
1947 og sælet i 1951-52. Dyrkinga ble så langt avsluttet i 1984. Breinna har
aldri ligget med ku her.
Før
Breinna opparbeidet kvéa i Tretteslæn var dette tre åpne grasljoter i høg granskog.
Uppistun Glomstad hadde slåttretten her fra gammelt. Glomstad rydda sæter i
Svartangslia før 1800, og vintervegen deres til Svartangslia gikk over Tretteslæn
og innover Flausæterlia (i enkelte kilder skrevet Flautsæterlia).
Det
er ikke godt å si hvorfor slåtten fikk dette merkelige navnet Tretteslæn. På Tretté
var det jo så mange slåer (slæ) og slåtter. Det må kunne forklares med at
navnet var satt fra Fåvangsida. Slåtten var for dem den nærmeste slåtten i
fremre del av fjellet på Trettesida, og den måtte de forholde seg til både mht.
beitebruk og retningsanvisning ellers. Etter hvert har vi også på vår side tatt
i bruk navnet som ble det sterkeste, selv om det nok også ble brukt navnet
Glomstadslæn. Problemet var at Glomstad også hadde andre slåtter, og da ble det
hensiktsmessig å ta i bruk dette særegne navnet Tretteslæn.
Begrepet
Breinnakvéa er nok også i bruk som stedsanvisning av Tretteslæn, og den er
forsåvidt like presis, men i denne beskrivelsen vil vi seinere treffe navnet
Breinnasætra inna Ve'emssætra. Der hadde Ve'emsbreinna nemlig sin gamle sæter.
Noen
navn vi forholdt oss til, vi som sogner til Veslsætra, men som ligger på
Fåvangsida av kommunegrensa:
Jeg
tar med de følgende fem stedsnavnene fordi det kan være «landemerker» for de
som vil fortsette turen fra ett av Raullstulsråkan ved Tretteslæn innover
Flausæterlia. Dessuten var dette et yndet beiteområde for de som sætret på
Veslsætra. Kua hadde aldri med seg kart som viste kommunegrensene.
Uksbekken [ uksbækken ]
Bekken
ligger på Fåvangsida norda Tretteslæn, ikke ved råket men innover i retning
Flausæterlia. Bekken har avløp til Raula.
Ukshaugen [ ukshaugen ]
Dette
er haugen norda Tretteslæn på østsida av myra der Uksbekken har sitt utspring.
Navnet har opplagt sin opprinnelse i en eller annen episode knyttet til dyret
okse (utt. ukse). Vi får slippe fantasien løs hver på vår kant. Om haugen eller
bekken er det førende navnet er ukjent, men jeg gjetter på bekken fordi en
okse-episode som gjør såpass inntrykk at navn fester seg mer logisk kan knyttes
til en bekk.
Svarttjøynnet [ svarttjøynne' ]
Dette
er et lite tjøynn et godt stykke inna Tretteslæn på Fåvangsida. Tjøynnet er
godt synlig fra Råkkfjeillet, og det framstår da alltid i mørke fargetoner. Om
denne fargen er slående også fra Fåvangsida er uvisst i den grad de ser det
derfra, og det leder meg til å tro at det er navngitt fra Trette-sida.
Flausæterlia [ fłausæterlia ]
Lia
har navn etter Flausætra, ei av Fåvangssætrene. Det er et mektig, vidstrakt og
nordvendt fjellskogområde som strekker seg fra Tretteslæn innover til
Vargøybekken nordover fra Våsjøen. Lia strekker seg fra høydene Ropern, Råkkfjeillet,
Trihaugan og Våsdalsknappen nordover mot vassdraget Raula i dalbunnen foran
Raulstulen og Gullhaugen. Lia ligger vesentlig på Fåvangsida, men vi har i
mange sammenhenger forholdt oss til området også fra Trette. Både som beiteområde,
og fra gammelt hadde flere garder i denne grenda fiske- og slåttretter innover
her på Fåvangsida. Det var retter som Løtjøynnet og Fenatjøynnet. Og her ligger
Leikerdokka (se Råkkfjeillet). Ved et par av vatnan er det forekomster av
planten takrør, som i denne høgda befinner seg i nærheten av grensa for hva den
kan tåle. Den er likevel bortimot 2 meter høg. Planta ble brukt til sivtak i
andre regioner, men herover er forekomsten for begrenset til denslags
tradisjon.
Kongsvangen [ kångsvangen ]
Når vi først er utenfor vårt eget område kan
vi like gjerne følge råket innover Flausæterlia videre. De som er litt kjent i
Østfjeillet, vet at det et stykke nordafor og innafor Gåpaullen er et sted som
kalles Kongsvangen. Et vakkert navn og et like vakkert sted, der det strekker
seg fra Tromsa oppover mot fjellbandet ovenfor. At det har fått navnet
Kongsvangen er forklart noe forskjellig.
Sagnet forteller at det i gamle dager, da det
var småkonger i hver bygd eller dalføre bodde en slik konge på det stedet som i
dag heter Koppang. Han het Knut Elgehode. Ikke fordi han hadde hode som en elg,
men fordi han en gang hadde listet seg innpå en elg som lå og sov, tatt den i
hornene og vridd hodet av.
Ett år slo fisket og jakta feil
og matbuene ble stående tomme. Knut og hans menn bestemte seg for å dra over
til den rikere Gudbrandsdalen for å røve og plyndre. De samlet alle våpenføre
menn og satte av sted.
De kom så langt som til Glupen
mellom Flausætra og Raullstulen. Her møtte de en flokk gudbrandsdøler som var blitt
varslet om at fiender var i anmarsj. Her sto et slag og flere av østerdølene
falt. De overlevende trakk seg tilbake innover fjellet. De dro så langt som til
Kongsvangen, hvor de slo leir og oppholdt seg noen dager. I mellomtiden hadde
gudbrandsdølene rustet flere folk, beseiret dem på ny og jaget dem over til
Østerdalen igjen.
(fra
Losje Baldersheims lagsavis «Symra»
lørdag 30.novbr 1912. Innsendt av T.M. (Thor Mageli))
Dette
er et sagn som har gått på folkemunne fra slekt til slekt, og enhver får tro
hva han vil. Det er ting som tyder på at det er sant, da det i dalføret mellom
Raullstulen og Flausætra er flere større og mindre gravhauger som kan sees den
dag i dag. Jeg har selv sett dem og om noen vil se dem får de ta en tur dit en
vakker sommerdag.
Et
annet sagn knyttet til Kongsvangen er mer romantisk og fortelles slik:
På det stedet hvor en av de mer kjente
østerdalske storgardene ligger, bodde i gamle dager en mann med navnet Arne
Alvarsson. Om han fortelles at han var Østerdalens gjeveste mann og dyktigste
bjørn- og elgjeger. Og det het at «han la bjørnen i fang og elgen på sprang».
Han hadde ei datter som het Alma Soløye fordi hun var så vakker. Hun var med
sin far vinterstid og veidet dyregravene og trakk bjørnefellen av. Arne Alvarsson
gikk under navnet «Østerdalskongen», og det med rette da han var kongelig og
hadde et kongelig sinnelag. Men en ting manglet han, og det var at det verken
hos ham eller noen andre i dalen fantes gudehus eller hov. Derfor reiste han
til de store blot som ble avholdt her i Gudbrandsdalen ved midtsommerstid.
Stedet hvor disse blot ble holdt er ikke godt å vite, men veien over fjellet
for Østerdalskongen gikk over Kongsvangen. Dermed er det grunn til å tro at
blotet ble avholt på Tretté eller ett av de nærmeste bygdelag. Flere gardsnavn
gjør det sannsynlig.
Arne Alvarsson, hans menn og datteren Alma
kom til ett av disse gildene og ble naturligvis vist all den gjestfrihet og
oppmerksomhet som den tid forsto å by. Den tredje dag brøt de opp for å dra
hjemover, men hvor klok en mann han enn var og hvor godt jegerblikk han enn
hadde, forsto ikke Arne hva gudbrandsdølene hadde samsnakket om. Når
Østerdalskongen reiste hjem skulle de overfalle ham, røve hans gods og
datteren. Dette kunne de ikke godt gjøre under gildet, da gildesvollen var en
fredet plett. Det hele ville da blitt betraktet som en nidingsdåd.
Arne og hans
følge slo leir på Kongsvangen på tilbaketuren. Om natta ble han overfalt av
sine fiender. Da tok Østerdalskongen sin datter under armen og flyktet med henne
oppover Kongsvangsgjelet og ble borte for sine forfølgere.
Arne Alvarsson kan etter dette for alle tider
sidestilles med den beste maratonløper. Og den yndige Kongsvangen kan med rette
bære sitt navn og sin uforglemmelig vakre natur, sine historiske minner så vel
som poesiens flukt over viddene.
432 Øvre Raulstulsråket [ øvre raullstulsråke' ]
Dette
er et sterkt råk fra Veslsætra til Raulstulen i Fåvang. Råket er trolig like
gammelt som sætringa i området, og det har vært og er fortsatt ei ettertraktet
rekste for ku. Det går ut fra Eingjéstulen, passerer på øvre sida av
Nistulykkja og Tretteslæn, og faller sammen med Nere Raulstulsråket noen
hundre meter nordafor Tretteslæn. Derfra krysser råket over til Raulstulen på
nedre sida av myrene.
På vår
side av kommunegrensa er råket intakt når vi ser bort fra første biten fra Eingjestulen.
Der er det utbedret til bilveg og tjener som atkomst til Skoglisætra.
Råket
gikk så nær Tretteslæn at de fra sæterlykkjen kunne høre folk snakke når de passerte,
ifølge en informant.
433 Hurdersteinen [
hurdersteén' ]
Ved
Veslsætra finnes en av flere steiner som går under navnet Hurdersteinen. Denne
firkanta steinen befinner seg nær det Øvre Raulstulsråket nordafor Ljøshaugen.
Navnet
tilsier at det var knyttet folketro om haugfolket til steinen. Mange kaller
slikt for overtro. Jeg velger å kalle det for folketro. Mange av de gamles
beretninger om møter med hulder var så overbevisende og troverdige, og alvorlig
ment, at vi kanskje ikke burde underkjenne det som overtro. Hva er da undertro?
Ordet hurder er lokal uttale for hulder.
434 Ljøshaugen
[
jøshaugen ]
Haugen
ligger mellom Tretteslæn og Ropern, på oppsida av nordre del av Nistukvéa. Den
er ikke så markert, men var lett synlig fra nedpå sætrene før skogen for noen ti-år
siden tetnet til. Navnedelen Ljøs- betyr lys, og hadde nok sammenheng med at
skogsvegetasjonen på haugen ikke var så tett som i terrenget omkring.
435 Nistusætra
[
nistusætra ]
Gardsbruket Nistun Glomstad har
sæterbol her. Mens de ennå var samlet i en gard, før 1668, sætret Glomstad på
Veslsætra. Garden ble da delt i Uppistun og Nistun. Uppistun hadde før 1756
etablert sitt nye sæterbol på Breinnlia og i 1800 også i Svartangslia der de
allerede hadde slåttrett. Men så sent som 1793 står det i ei føråskontrakt på Uppistun at han skal "have i sin Raadighed en liden Sæterløcke paa Vesle Sæteren saa vel som og siden til hands Død." Dette var ned den lykkja de i 1801 solgte til Enge, og lå midt på dagens Engjekvé. Glomstad hadde dessuten slåtter i Tretteslæn.
Knyttet
til gardoverdragelse på Nistun i 1827 står følgende nevnt som kårytelse: «den
efter de gamle forrige føderaadsfolk paa gaarden efterlatte Lille Løkke i
Sætteren har de forbeholdt til brug.» Jeg undres hvor denne kan ha vært.
Inntil
1938 besto Nistulykkja av bare 4,5 dekar sørover og nedover fra sælet. Midt på
denne kvéa lå det en diger kampestein som ble sprengt i 1938. I 1940- og
1950-årene ble kvéa i flere etapper utvidet nedover mot almenningslinja og
seinere nordover, slik at arealet i 1959 var 115 dekar. Seinere ble det dyrket
mer og den utgjør i dag 135 dekar.
Fra
1975 til 1985 opparbeidet Nistun Glomstad et nytt myrdyrkingsfelt ved Våsjøen,
og det ble satt opp ei slåttbu der.
Om
traktorens inntreden i arbeidet på sætra kan fortelles at det var Ingolf
Glomstad som var pioneren i denne kretsen med sin Ford Ferguson. Han var den
første, og påtok seg oppdrag for andre. Fra 1946/47 kunne det samle seg mange
skuelystne når det foregikk nybrott, pløying, harving og slått med traktor.
Ingolf påtok seg også transportoppdrag. Det kunne være møkk, kunstgjødsel og
staur til sæters, og høy hjem til gards. På Nistun Glomstad ble det satt opp
silokummer og Ingolf kjørte de første rågraslassene til gards i 1947. Om Nistun
var de første vites ikke, men en ny epoke startet kanskje da. Siden ble dette
mer og mer det dominerende stråfôret, men høytørking foregår fortsatt.
Mekaniseringsprosessen
ble ytterligere styrket i 1947. Da brølte det fra bulldoser på Nistukvéa for
første gang. Den gikk i nybrottsarbeid og bakkeplanering i 22 timer â 23 kr den
sommeren, med Thomte som kjørkar og Lars Larsen som lauskar. Ingolf pløyde
stykket som var 5 dekar på 21 timer. Dette var lettvint. Tidligere kunne dette
ta uker for hest og kar.
I
takstokken i det gamle sælet var det ei innskrift: «Clemet Fransen og Rakel
Eriksdatter har bygd, året 1849». I 1864 var sælet med bu taksert i
branntaksten til 35 spesiedaler og lunnstugua til 10 spesiedaler. Lunnstugua
sto frampå haugen på sørsida av sælet. Den ble i 1864 forsikret for 10 Spd og ble revet ca 1930. Sælet som samtidig var forsikret for 35 Spd ble solgt
til en lege på Dal ved Eidsvoll og det nye sælet ble oppsatt på tidligere tomt i
1943. Det gamle ble solgt for 10.000 kroner og det kostet bare det halve å
sette opp det nye. Byggmester var Einar Moen, og han hadde med seg 2-3 karer.
De losjerte på Ljøsbakksætra under arbeidet.
Fjøset
ble bygd i 1939 av blant andre Hjalmar Skogli, omtrent der det gamle lå. Et
geitfjøs lå mellom sælet og lunnstugua og var helt falleferdig da det ble revet
ca 1930.
Ny
låve ble bygd i 1942. Den gamle sto lenger sør, og var av denne to-golvs typen
med gjennomkjøring i midten, nesten lik den som er omtalt på Eingjéjordskvéa.
Denne Nistulåven ble revet like før 1942 og noen av bølgeblikkplatene herfra
ble brukt på gardssaga nede på garden.
Lisabet
Glomstad var selv sæterbudeie trolig fra før 1900 til 1939. Sigrid Løken
overtok i 1940 til 1942, Margit Sandrud 1943, Magnhild Sparingen 1944-45,
Ingrid Rusten (seinere gift Sustad) 1946-47, Arnlaug Svendsen og Bjørnhild
Årnesbakken 1948, Arnlaug Svendsen 1949, Ingrid Sustad igjen 1950 og 1951.
Nistun Glomstad lå siste året i sætern med ku i 1951.
Jeg
tar med ei «fotnote»: Magnhild Sparingen kjøpte seg et par papirsko i juli 1944
for kr 23,30. 5 år seinere kostet et par tøysko bare kr 5,75.
436 Øvre Saltsletten [ øvre saltšlétt'n ]
Flertallsnavn. Dette
var to ljoter der de salta buskapen fra Veslsætra når de ville ha dem til å
beite innover fra sætra. Slettene lå der eldste del av den øvre Skoglikvéa er
nå, og de ble dyrket i den forbindelse.
437 Skoglisætra
[
skoglisætra ]
Skoglisætra. Bak ser vi Eingjésætra.
Gardsbruket
Skogli har sæterbol her, og den er ikke av de eldre. Skogli het tidligere Eingjehågån,
og var underbruk under, og ble fradelt Eingje med skjøte i 1921. Gardsbruket og
folket tok da navnet Skogli. Det er ikke kjent at Eingjehågån skal ha hatt
sæter noe annet sted.
Skogli
bruker i dag tre atskilte sæterkvéer hvorav den ene består av to deler. Den
opprinnelige Eingjehågåkvéa er den nedre delen av kvéa omkring det gamle sælet.
Den øvre og nordre delen av denne kvéa er atskilt med en bergpall og var Eingjejordets
sæterkvé inntil ca 1930. Eingjejordet overtok da Eingjes hamnkvé fremst på Veslsætra
og flyttet dit (se Eingjejordskvéa). Om Skogli samtidig overtok denne øvre Eingjejordsdelen
av kvéa, eller om Eingjejordet fortsatt høstet der noen år er ukjent. Gammelkvéa
var en udyrket ljåslått på den tid Matias satte opp sælet. Skogli kjøpte Eingjejordet;
både bruket, skogen og sæterkvéa i slutten av 1970-årene. Alt ble samlet på ei
hånd igjen.
Den
tredje kvéa er den øvre Skoglikvéa på oppsida av Øvre Raullstulsråket. Dyrkinga
her startet i 1944 og kvéa ble seinere utvidet med nye arealer i 1950, 1972 og
1989.
Eingjehågån
og Eingjejordet hadde felles sæl. Et par informanter hevder at sælet i sin tid
ble oppatt-tømra av et hus som sto igjen etter den gamle Eingjesætra på den nedre
delen av Eingjekvéa. I Skogli oppfatter de det slik at den søre delen av sælet
er 2.etasje av et stabbur fra Eingje. Det er mest grunn til å feste lit til den
siste forklaringa, men det trenger ikke å være motsetning her. Bygningsdelen
kan i mellomtida ha stått på Eingjékvén. Det var Matias som flyttet og satte
opp sælet, og det må ha skjedd en gang i perioden 1900-1920. I 1996 ble nytt
sæl satt opp øverst på gammelkvéa rett nord for fjøset av Hans-Olav Skogli og
Kjetil Kvisberg.
Eingjehågån
og Eingjejordet hadde også felles fjøs. Det sto rett sør for gammelsælet, men
nytt fjøs ble bygd i 1947 lenger oppe.
Skogli
og Eingjejordet hadde hver sin lyu. De ble begge bygd i 1920-årene av Einar Moen og
Alfred Skogheim. Storlåven på øvre kvéa ble bygd i 1948.
Skålen
ble bygd av Jon Nerli i 1932.
Skogli
hadde avkjøling like synna gjerdet rett sør for gammelsælet, men vatnforsyninga
hentet de i kjøylla rett nedenfor gammelsælet. Skoglirampa står fortsatt der
den har stått siden ca 1934, da mjålkekjøring med bil startet fra Veslsætra.
Skogli
sluttet å ligge i sætern fordi kua etter hvert ble så «lei». Lei på den måten
at den ikke kom hjem til mjålking. Det kunne gå med 3-4 timer på å finne og
bringe den hjem til kvelds. På denne måten ble det mindre mjålk og dårligere
økonomi. De lå i sætern med ku siste året i 1976, og med geit i 1977. De siste
årene leide de geitfjøset på Eingjesætra til geita si. Geita ble samme høst
solgt til Vestlandet.
På
Skoglisætra er det gardkjerringene som har ligget som budeier. Matea fra ca
1900 da hun kom til gards. Det er fortalt at da hun fødte datteren Ellen i
sætern en gang etter 1905 var jordmor til stede. Jordmora måtte ha vært sjuk,
for Matea skal ha fortalt at «ho va dålegere ho eill é». Mange år seinere, i
1946 ble Matea selv sjuk og svigerdatteren Hulda overtok. Hulda var budeie fram
til 1957. Hennes svigerdatter Helga var budeie fra 1957 til 1977.
Men
langt nede på 1800-tallet var det ho Marit Eingjehågåa som regjerte her. Tar med et notat Fredrik Enge skrev om ho Marit i
unge år (han var født i 1905). - Det
va ein gong ho Marit Hågåa sto uppi haugom oga setra og lyska se og så fekk ho
høre huldra skratta åt se, sa ho. «Nå æ’re kveild’n. Eg ser ho Marit Hågåa
heill på og loppe se», brukte budeien på seter’n her å sea. Ho brukte på det,
ho, at ho gjekk nakjen ut om kveild’n og rista skjorta si. Støtt så la ho ei
øks under seinga om kveild’n ner ho la se for å kunne vergje se mot det
underjordiske.
Ho Marit va eit voldsomt arbeidsmenneskje. Da’n
Morten, son hennes, hadde gifta se, va ho itte riktig fornøygd med deinn nye
svigerdottera si. «Denna fill-førkja», sa ho, «ho ha tent på Glømme og itte
eingong lærd å setta sveig på ein skigardsstaur.
I
Skogli ble siste hesten, ei lita fjordingsmerr, solgt til Brøttum i 1980. Gris
har de ikke hatt siden 1978.
Skogli
startet opp igjen med å ligge i sætern med ku i 1996, og ligger der fortsatt om
somrene i skrivende stund (2015).
438 Kilsletta
[
kjilšlétta ]
Dette
er et artig navn på ei lita slette på Eingjestulen. Sletta ble brukt til kjeglespill
så lenge som til andre verdenskrig. Kil- er den lokale varianten av kjegle.
Kilspillet er en eldre variant
av bowling og stammer helt tilbake til klostrene i middelladeren. Den lokale
varianten her ble spilt med steiner mot kubber stående i posisjon omkring en
større som ble kalt kongen.
Navnet
er ikke lenger i bruk, og det var heller ikke før et sterkt navn, i den forstand
at det mest ble benyttet av spillerne selv og de som sognet nært til stedet.
Men slik var det med mange navn. Mange av dem er gått ut av bruk og de bør
derfor tas med for ikke også å gå helt ut av minnet. Mindre sterke navn forteller
også kulturhistorie, slik Kilslétta gjør.
439 Eingjesætra
[
eingjésætra ]
Gardsbruket Eingjé har sæterbol
her. Sætra er av de eldste, eldre enn 1668, men Eingje har ikke alltid vært
alene på denne kvéa. Sæterlykkja består i dag av en øvre og en nedre del. Tidligere
var det også en midtre del. Den opprinnelige sætra til Eingje lå på den nedre
kvéa. Den nordre delen av denne kvéa er myr, og er etter min teori dyrket i
nyere tid. Ingen informanter jeg har hatt kontakt med har kunnet berette om
oppdyrking her, men det synes ikke som myrsterkninger ble tatt i bruk i sætern
før i nyere tid ettersom dreneringa ble mer funksjonell.
Toftene
etter det gamle sæterbolet på nedre Eingjekvéa ligger rett opp for låven, og er
fortsatt synlige. Rett nordafor låven sto det fra gammelt ei lyu. I øvre
skogkanten på nedre kvéa, nordafor låven, var det ei god kjøylle. Det var nok
denne som forsynte myra og folket med vatn, men den er seinere drenert ut. I
Einar Enges brukertid fikk han rettet ut gjerdet mot svingen i sætervegen,
mellom midtre og nedre kvéa. Her dannet det gamle gjerdet et stort innhakk i Eingjekvéa,
sannsynligvis etter Hugujordssætra.
Den
øverste av de tre kvéene ble inntil 1801 brukt av Léém, som da var etablert med
nytt sæterbol på sin gamle slåttrett i Slæn. Eingjé kjøpte kvéa, som da ble
anvist å ligge på den nord-østre side av Eingjékvéa. En informant hevder at
sæterhusene sto nederst på denne øvre kvéa. Det er ikke sett rester etter hus
der i nyere tid. Om sæterhus medfulgte i denne handelen er ikke kjent.
Den
midtre delen av Eingjekvéa er etter hvert noe gjenvokst, men det er fortsatt
åpne ljoter der. Eingjé kjøpte også ei sæterlykkje av Nistun Glomstad i 1801.
Denne lykkja omtales også i dokument i 1836 og 1842. Det fulgte ikke sæterhus
med i denne handelen, men det er ikke dermed sagt at denne kvéa ikke hadde vært
sæterbol tidligere.
Så seint som 1793 hadde
Uppistun Glomstad «i sin Raadighed en liden Sæter-løcke paa Vesle Sæteren», men
ikke i 1800. Kvéa hadde fulgt med ved overtakelsen av Nørdre Hugujordet i
1780-årene. Men nå var de godt etablert på Breinnlia og i ferd med å etablere
seg i Svartangslia. Like før 1800 hadde de solgt kvéa på Veslsætra til Nistun
Glomstad, som fortsatt holdt til lenger nord. Atkomsten til Nistusætra gikk
forresten gjennom denne midtre delen av Eingjekvéa. Og i 1801 solgte Nistun ei sæterlykkje til Eingje med innhengninger for 80 Rd, ei lykkje som lå helt
inntil Eingjelykkja og var «den anden nedenfra». Slik havnet den gamle Hugujordssætra
ad omveger i Eingje sitt eie.
Eingje
brukte inntil ca 1930 den kvéa som da ble kjøpt av Eingjejordet som hamnkvé.
Kvéa var innlagt av Eingje ca 1800. I 1823 fikk Iver Enge skjøte fra Knut Iversen Leem på ei sæterkvé for 100 Spd. Og omtrent samtidig ei kvé fra Nistun Glomstad. Dermed ble sæterkvéa til Eingje vesentlig
større, et uttrykk for at sæterbruket tok et langt skritt framover, i alle fall
for Eingje sin del. Andre opplevde samme utvikling, om ikke samtidig. Men det
er påfallende hvor mange sæterretter som var på handel omkring 1800.
Nylåven
på Eingjekvéa ble bygd i 1945. Deler av den gamle Eingjelåven kan vi fortsatt
studere. Den sto framma Jordhøyhytta på Einrabben, men den ble flyttet til Eingjejordkvéa
omkring 1945, der den midtre delen av låven og det nordre golvet ble gjenreist.
Det søre golvet ble ikke satt opp igjen. Enten det ikke var behov for to golv
på Eingjéjordskvéa, eller fordi sørveggen hadde tjent ut. Alle sørvegger i
denne regionen er veldig utsatt for vær og vind. Slike to-golvs låver var en vanlig
type i sætrene herover.
Eingje
lå siste året i sætern med ku i 1950, og med geit i 1954. Senere lå de noen år
omkring 1960 der med ei ku.
440 Nordmågålisætra [ nołmågålisætra ]
Gardsbruket
Nordmågåli har sæterbol her. Sætra er av de eldste, eldre enn 1668, og er den
opprinnelige sætra til Mågåli fra den tida garden var samlet som en gard. Gjennom
flere garddelinger er sætra hele tiden beholdt av Nordmågåli.
Garden
ble først delt i Sømågåli og Nordmågåli ca 1650, og de sætret sammen her en
periode inntil Sømågåli nokså nøyaktig år 1700 etablerte seg med eget sæterbol
på Ve'emssætra. Med garddelinga ble det bygd opp atskilte besetninger og det ble
behov for at Sømågåli måtte ha egne sæterhus. Noen kunne nok likevel brukes
felles. Besetningene var store selv om sætringa ikke var så intens så tidlig.
Det antas at Sømågåli satte opp sine hus på nordsida men like inntil Nordmågåli
sine etter garddelinga. Husene var ennå nye i 1700, og kunne nok ha blitt
flyttet til Ve'emssætra. Men i mellomtida hadde Nordmågåli på nytt blitt delt i
to gardparter i 1670-årene, til Nordmågåli og Midtmågåli. Dermed er det mest
sannsynlig at Midtmågåli flyttet inn i de husene Sømågåli forlot i 1700.
Uansett var det i slike overganger behov for utstrakt samarbeid og midlertidige
løsninger. De samarbeidet om både hus, rom og rettigheter.
Informanter
kan i våre dager fortelle at Midtmågålihusene sto like på nordsida av de
sæterhusene Nordmågåli bruker i dag. Det kan høres trangt ut, men da må vi
huske at sæterlykkja den tid mest var i bruk som kvé for buféet om natta.
Høstinga av vinterfôr fikk større omfang seinere. Trangere enda blir det når vi
tar i betraktning at også Hugujordet og trolig Le'em samtidig hadde sæterkvé på
den lykkja som i dag brukes av Nordmågåli.
At
det ble trangt om plassen er en bevillingsseddel fra 1741 et illustrerende eksempel
på. Brukeren på Nordmågåli er i beit. Det står at fordi sætergrannene hadde «med
indhængning betaget ham sin der beroende Græsløcke og Sæter-Qve widere at
utvide», får han legge inn Slåa til slåttlykkje. Ved makeskifte ble denne
retten overført til Midtmågåli fire år seinere, og det er trolig da, i 1745, at
Midtmågåli etablerte seg med sæterbol i Slåa (se Slåa).
Midtmågåli
hadde allerede i 1726 fått seddel på ei lita inngjerda slåttkvé (se Hågåsætra),
men det er uvisst om den ble bebygd da og av dem. Mye taler for at Midtmågåli ikke
flyttet vekk fra Nordmågåli før i 1745, og da til Slåa.
Fra
nyere tid tar vi med at låven på Nordmågålikvéa tidligere sto lenger sør, på
høgde med og oppi bakken øst for hytta Fjellro. Tidspunktet for flyttinga er
vanskelig å fastslå. Stallen på Nordmågålisætra ble bygd i 1912 og lunnstugua
ble oppsatt ca 1920.
Det
var ei gutu mellom selve sæterlykkja og Veslkvéa synnafor. I denne gutua kom
sætervegen mot Slåa opp nede fra Eingjejordskvéa. Atkomsten til den hytta
Fredrik og Agnete Enge satte opp er en del av denne vegen. Fra gutua ved
Nordmågålihusene gikk ei bredere gutu langs vegen til Mortenstugusætra. Gjerder
ble fjernet og Veslkvéa er sammen med et større areal østover i dag i bruk som
hamnkvé.
Thor
Mageli skriver at også Le'em hadde sæter på Nordmågålikvéa. Dette er det ikke
funnet andre indisier på, men han visste nok det. Vi har derimot papirer på at
de senere sætret på Eingjekvéa.
Nordmågåli
var siste sommeren i sætern med ku i 1962. Siste sommeren med ei fremmed budeie.
Men gammelbudeia Laura Moen, som sluttet i mars 1962 hadde vært der i 51 ½ år.
Det ble slutt med geit i siste del av 1950-årene. Mjålkeproduksjonen på
Nordmågåli ble avviklet i 1962 eller 1963.
Mjålketralla
på Nordmågålisætra fortjener spesiell omtale. Mjålkedonkene hang i tralla. De
ble hektet på kroker ved å senke tralla. Et godt eksempel på hvordan det stadig
ble funnet praktiske løsninger på dagligdagse utfordringer. Utviklinga pågikk
også tidligere, men den fikk stadig større fart for hver tid som gikk.
Ett spesielt
kulturminne er verdt å merke seg på Nordmågålisætra. Det er brønnen like ved
sælet, av den typen der vektstangprinsippet er tatt i bruk for å heise opp vatnbøttene.
Et søkkje i hanken sørger for at bytta bikker og fylles når den når vatnflata
på nedtur. Slik brønn var ikke uvanlig tidligere, men dette er trolig den siste
eller i alle fall en av de siste i bruk.
441 Hujordsstykkjyet [ hujošstykkjye' ]
Nordre delen av Nordmågålikvéa
helt ned til låven bærer navnet Hujordsstykkjyet. Her lå ei av Hujordssætrene i 1668.
En beretning forteller at toftene etter Hujordssætra her ble ryddet under
dyrking tidlig på 1900-tallet og at toftene etter sæterhusan lå i øvre jordkanten.
Garden
Hujorde eksisterte inntil omkring 1800 mellom Glomstad og Jonsgard. Garden
dukker opp i kildene fra tidlig på 1600-tallet. Den er nok eldre, men ikke eldre
enn svartedauen. Sætra kan derimot være like gammel som de eldste av de andre
her. Hujorde ble sist på 1600-tallet delt i to, og seinere tre gardparter.
Gardene gikk i oppløsning på den måten at de ble oppkjøpt og lagt innunder
Uppistun Glomstad og Nurdistun Jonsgard i 1786 og 1804. De to gardene hadde sætre.
Den tredje gardparten var slåttøygard uten bebyggelse og hadde ikke sæter. Det
sniker seg inn litt tvil her ved at et skjøte i 1765 med overdragelse av garden
Søre Hujorde ikke omfattet sæter. Sætra var mest sannsynlig allerede solgt
unna.
Navnetradisjonen
og noen informanter gir oss sikre holdepunkter om at den andre Hujordssætra
omfattet et område som i dag strekker seg fra søre del av midtre Eingjékvéa til
nordre del av Nordmågålikvéa. På oppsida av gjerdet ligger rydningsrøyser som
vitner om at det ble høstet i ljoter oppover skogen også.
Hujordet
hadde forøvrig bevilling på fjellfiske og fjellslått lenger innover i almenninga.
442 Eingjehaugen
[
eingjéhaugen ]
895
moh. Haugen har i lang tid framstått som beskjeden, men i det åpne sæterlandskapet
tidligere var den framtredende og ga godt utsyn over sætergrenda. Den ligger
mellom Eingjesætra og Hågåsætra, og er gitt navnet etter sin nærhet til Eingjesætra.
Haugen er et gammelt utsiktspunkt for kuleiting og kulokk. Den ble delvis
ryddet og tatt i bruk i 1980-årene som samlingsplass for sæternaboer og andre
venner i gode sommerkvelder. Det ble samtidig bygd dansegolv og utedo; dalens
eneste utedass finansiert med kommunale kulturmidler. Ansvarlig for tiltaket
var og er Engehaugen Vel, en veldig løst sammenbundet organisasjon med råderett
over de nevnte installasjoner og en kaffekjel.
443 Hågåsætra
[
hågåsætra ]
Navnet
henger igjen fra den tida da Nordmågålihågån hadde sæterbolet sitt her. Sætra
er gammel, men ikke av de eldste. Opprinnelig var det Midtmågåli som i 1726
fikk bevillingsseddel på lykkja. Det var som tidligere nevnt veldig trangt om
saligheta nede på Nordmågålikvéa, der Midtmågåli også sætret da. Lykkja ble i
seddelen omtalt som ei lita kvé. Det framgår at den allerede var inngjerdet, og
hadde dermed trolig vært høstet av Midtmågåli tidligere enn 1726. Bruket
Mågålihågån, da underbruk av Midtmågåli, ble bebygd først ca 1735, og kvéa som
nå var blitt sæter ble tillagt bruket i 1741.
Gjennom
makeskifte og frasalg fulgte Hågåsætra i 1751 med bruket over til Nordmågåli
som siden har hatt bruksretten, bortsett fra to korte perioder da bruket Mågålihågån
var matrikulert som egen eiendom. Hågåsætra ble en periode inntil 1880-årene
brukt av Nordjordet, som på samme måte som Hågån var underbruk under
Nordmågåli. Nordjordet var ikke bebygd før et stykke ut på 1800-tallet.
Nordmågålihågån overtok bruken av Hågåsætra igjen i 1880-årene. Sætra ble
frasolgt bruket i seinere tid.
Mali
Nordjordet (født 1816), husmannskjerring under Nordmågåli, så ofte hulder. Ho
var i sine unge år budeie på Veslsætra, og så huldra komme ridende mot sætra på
en hvit hest. Huldra var uvanlig vakker med langt gult hår. Da den pene jenta
kom borttil sæterhusene ble hun plutselig helt borte. (DSS/495-13.05.01)
Atkomsten
til Hågåsætra var inntil 1930-årene den samme som til Slåa, og kom opp fra
gutua mellom Nordmågålikvéene. Den fortsatte til Slåa forbi søre hjørnet på Hågåkvéa.
Sælet
ble bygd i 1892 og står fortsatt. Fjøset sto like nord-øst for den nye hytta,
og det var et steinfjøs røstet nord-sør. Nordmågålihågån ble fradelt
Nordmågåli, men sætra fulgte ikke med.
I
seinere tid overtok Kristian Magelis søsken bruken av denne nedlagte sætra til
fritidsformål. Sælet ble restaurert og ei ny hytte ble reist like ved
fjøstomta. Nå kalles stedet av noen Mågålihytten (les: -hyttene). Lykkja er
delvis gjenvokst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar