1935 - BANEVOKTER-ULYKKEN
Tretten-ulykken var
en togulykke som inntraff den 22. februar 1975 da
nordgående persontog (nr. 351) fra Oslo og sørgående ekspresstog (nr.
404) fra Trondheim kolliderte en kilometer nord for Tretten
stasjon. Med 27 omkomne og 25 sårede er dette norgeshistoriens verste
togulykke i fredstid. Hjelpemannskapet som gikk om bord etterpå fortalte at det
var et under at noen hadde overlevd der inne. Sju av de omkomne var barn. En av
de omkomne kom fra USA, resten var norske. Det var til sammen rundt 800
passasjerer med i de to togene. Bare 200 meter før sammenstøtet fikk
lokomotivførerne øye på hverandre. De kastet seg på bremsene og klarte å berge livet
ved å hoppe ut i siste liten før det smalt.
Årsaken
til sammenstøtet var at nordgående tog feilaktig forlot Tretten stasjon,
angivelig mot et stopp-signal. Feil fra personalet, kombinert med manglende
sikkerhetsbarrierer. Både togets lokfører og togfører (ansvarlig konduktør)
hadde ansvaret for å verifisere at det var kjør-signal for tog 351 fra Tretten.
Stasjonen var ellers fjernstyrt, men hadde ikke automatisk togstopp.
Svenn Arne Lie skrev 8.2.2025 i GD 50 år senere:
Lørdag 22. februar 1975 ble Geir Szacinski og Atle Formo sentrale i hjelpearbeidet i det som fortsatt er norgeshistoriens største togulykke. Mange som deltok i hjelpearbeidet etter Trettenulykka hadde behov for å prate om det de hadde vært med på. Det ble aldri tilbudt noe hjelp til det.
Tretlingene
Atle Formo og Geir Szacinski var i midten av 20-årene i februar 1975. På
Tretten har vinteren så langt bydd opp med kaldt vær og mye snø. Lørdag
formiddag 22. februar, er det klarvær og minusgrader i lufta. Sola står lavt på
himmelen. Ved siden av jobben som arbeidsleder på Giax Industrier, er Szacinski
på denne tida operativ leder for alle Røde Kors sine hjelpekorps i regionen.
Denne lørdagen er han på en jobb i Ringebu.
Like
over klokka 14.00 får en telefon. Det har vært ei stor ulykke på Tretten.
Det
er alvor.
Omtrent femten minutter før Szacinski løfter av
røret på telefonen, skjer det som skal vise seg å bli norgeshistoriens største
togulykke i fredstid.
To
passasjertog kolliderer med voldsom kraft like nord for Tretten stasjon. Det er
store skader på togsettet, flere passasjerer er skada. Og det er mange døde.
Szacinski er blant de første av
hjelpemannskapene som kommer fram til ulykkesstedet. – Det er kaotiske
tilstander. Flere vogner er knust. Sammenstøtet har vært så kraftig at den ene
vogna på det sørgående toget har havna oppå passersjervogna på det nordgående
toget. Omfanget av kaoset på Tretten begynner så smått å gå opp for flere. –
Mange av de uskada passasjerene er allerede ute av vognene når jeg kommer dit.
Folk prøver å få skada og døde folk ut fra togvraket. Etter hvert kommer flere
hjelpemannskaper til.
Samtidig som Szacinski begynner å skjønne omfanget
av togulykka på Tretten, er kompisen Atle Formo fortsatt uvitende om at også
han snart skal i gang med et redningsarbeid som vil prege han resten av livet. Formo
jobber til daglig på ostefabrikken på Tretten, også han er med i det lokale
hjelpekorpset. Denne fridagen har han brukt til å levere en bil på Lillehammer.
På bussen hjemover til Tretten skjønner Formo at noe har skjedd. – Det kjører
mange ambulanser og politibiler i full fart forbi oss på vegen. Han kommer seg
av bussen på Tretten og løper over brua mot togstasjonen. – Det er et
forferdelig syn. Togvognene er knust i fillebiter og vi hører folk skrike om
hjelp. Vi bruker litt tid på å skjønne hva som har skjedd. Men det er åpenbart
at dette er alvorlig.
Formo finner noen andre fra hjelpekorpset,
og begynner å hjelpe skadde ut av det knuste togsettet. Han ser også at det er
noen som er døde. – Det er bare å gå i gang uten helt å vite hva som må gjøres.
Vi hadde jo ikke noe utstyr tilgjengelig eller opplæring for å gå løs på en
slik redningsaksjon. Vi følte oss helt hjelpeløse. Mens hjelpemannskapene
rydder ut vrakrester og bagasje for å få ut fastklemte passasjerer i den
nederste togvogna, begynner det å knake i togsettet. – Vi var redde for at
vogna på toppen skulle rase sammen. For å fortsette redningsarbeidet og få folk
ut av vogna løp vi bort på det lokale sagbruket like nedenfor ulykkesstedet og
henta materialer for å støtte oppunder togvraket. Vi fortsatte å hente ut
vrakdeler, bagasje og folk, sier Formo.
Utover ettermiddagen går ambulansene i
skytteltrafikk til Lillehammer, og det kommer stadig flere folk fra de andre
lokale hjelpekorpsene til ulykkesstedet. Men mange av dem som kommer til for
hjelpe, er ikke erfarne eller klar over omfanget av ulykka. – Jeg husker blant
anna at det kom en del yngre, uerfarne medlemmer fra hjelpekorpsene som måtte
reise igjen. De fikk rett og slett sjokk og greide ikke å være der, forteller
Szacinski.
Szacinski
og Formo jobber for fullt med å få både overlevende og døde passasjerer ut fra
vrakrestene. – Det var enormt brutale inntrykk. Svært stygge skader, folk i
sjokk med åpne sår, lemlesta og døde folk. Vi prata jo med folk med store
smerter som døde mens vi prøvde å redde dem. Det var fælt å ikke greie å
hjelpe, sier Szacinski.
Sjøl husker Formo at han ble fokusert på
jobben som måtte gjøres.
– Det
høres kanskje litt ufølsomt ut, men det var helt nødvendig å koble ut mentalt
for at jobben kunne gjøres. Det går litt på autopilot mens vi holder på.
Inntrykkene kommer mest etterpå, sier Formo.
Ut på kveldssida blir de dramatiske konsekvensene av togulykka synlige. Det er over tjue skada, og hjelpemannskapene har til nå henta ut et titalls døde. En av de siste overlevende hentes ut av togvraket rundt klokka åtte på kvelden. Det er ei lita jente på rundt ti år. Szacinski husker at han står på kne og hjelper til med å få ut jenta. – Hun satt fast inne i vogna og lå ved sida av mora. Flere ganger spør hun etter mora si, men hun er død.
Fortsatt ligger det igjen døde passasjerer inne i
den ene knuste togvogna. Hjelpemannskapene får beskjed om at redningsarbeidet
må avsluttes fordi det er for farlig å jobbe der. Man frykter at vogna på
toppen skal rase igjennom ned til den under. For å få ut de siste omkomne skal
den øverste vogna trekkes bakover og av den knuste passasjervogna. Nå får
Szacinski beskjed om å gjøre klar mannskapene sine til en jobb ingen av dem kan
være forberedt på. Szacinski husker at han står oppe på veien sammen med en
politimann og ser på når den øverste vogna trekkes bakover. – Det er noen
minner fra da denne øverste vogna ble trukket bakover som er vanskelig å
beskrive. Vi skulle ned i vraket for å rydde opp resten, og vi hadde jo sett
hva slags jobb som venta oss. – Hva er dere lagd av, hvordan klarer dere dette,
spør politimannen mens de går ned bakken til togvraket. Szacinski har ikke noe
svar.
Senere i nattemørket drar Szacinski innom
sin svigerfar, distriktslege Ottar Hekneby, for å hente mer hjelpeutstyr. Her
får han med seg en rull med svarte søppelsekker til å samle kroppsdeler i. –
Jobben vår var å hente ut døde og kroppsdeler fra vraket. Hekneby ville være
til stede for å følge med på oss i hjelpekorpset. Det var hardt for mange å
være med på. Inne i togvraket gjør Szacinski og hjelpemannskapene jobben som
bare må gjøres.
– Det
var helt stille mens vi holdt på. Jeg kan fortsatt huske lukta av døde folk på
ulykkesstedet. Hjelpemannskapene holder på hele natta. – Da vi begynte å stable
omkomne i høyden på lasteplanet på militærbilen, kom det virkelig over meg hvor
enormt forferdelig denne togulykka var, forteller Formo.
Timene går. Det er stjerneklart da en
politimann klatrer opp på det ene lokomotivet, og står i lyset fra lyskasteren.
– Han takka alle for innsatsen. Jobben var over, sier Szacinski. Tidlig på
morgenen dagen etter ulykken, kjøres de 27 omkomne passasjerene på militær
lastebil til Røde Kors-huset på Lillehammer. To soldater fra Jørstadmoen følger
som æresvakt bakpå lasteplanet. For mannskapene i hjelpekorpset var jobben
over. Szacinski forteller at politiet lovte at det skulle holdes et
evalueringsmøte i etterkant, men det ble aldri noe av. – Det burde vi hatt.
Mange av oss som deltok i redningsarbeidet så og opplevde fæle ting som vi ikke
var forberedt på eller trent til å gjøre. Det var ei forferdelig ulykke.
– Hvordan har dere
bearbeida det dere var med på? – Jeg tror jeg har greid å
bearbeide det som skjedde på en grei måte. Men jeg har hatt behov for å prate
om det jeg opplevde. Samtidig vet jeg at det er folk som fortsatt sliter med
psykiske problemer nå femti år etterpå, sier Szacinski. For mange av de lokale
hjelperne ble det tungt å fordøye alt de så denne februardagen.
– Vi
prata en del sammen i hjelpekorpset her på Tretten i etterkant. Det var viktig,
sier Formo.
Lørdag 22. februar i år skal det være en markering på Tretten stasjon i
forbindelse med at det er femti år siden ulykken. Det er Jernbanedirektoratet i
samarbeid med Bane NOR og Øyer kommune som inviterer. Verken Formo eller
Szacinski hørt om markeringen eller blitt invitert, men er tydelige på at de
har lyst til å være der. – Det begynner å bli lenge sida, så jeg tenker ikke så
ofte på det lenger. Men dette er en viktig hendelse i mitt liv. Jeg kikker jo
opp dit hver gang jeg går forbi ulykkesområdet, sier Formo.
– Ble dere takka offisielt
for innsatsen? – Nei, det kan jeg ikke huske, sier Szacinski. Invitasjonen til
50-årsmarkeringen for togulykka på Tretten er sendt fra Jernbanedirektoratet
til Lokomotivmannsforbundet, Statsforvalteren i Innlandet, Jernbaneforbundet,
Øyer kommune, Innlandet fylkeskommune, Sykehuset Innlandet, Forsvaret på
Jørstadmoen, og hjelpekorpsene i Lillehammer, Øyer/Tretten og Ringebu/Fåvang. Njål
Svingheim er seniorrådgiver i Jernbanedirektoratet og kontaktperson for
minnemarkeringen på Tretten.
– Vi har forsøkt å invitere
representanter for de formelle instansene som deltok i hjelpearbeidet etter
togulykka på Tretten, i tillegg har vi forsøkt å finne fram til noen av
etterlatte og overlevende. Det er dessverre umulig for oss å vite om alle disse
som burde blitt invitert. Vi har ingen lister over pårørende, overlevende eller
hjelpere som var der, sier Svingheim. Han understreker at arrangementet er en enkel minnehøytidelighet, som
er åpen for alle som vil komme dit.
– I slike tragiske ulykker
er det ofte noen sivile som tar et ansvar langt utover det du kan forvente, og
som ikke har noen formell rolle. Når vi arrangerer en slik minnemarkering, så
kan det hende at vi overser noen uten at vi ønsker det. Derfor er det viktig at
arrangementet kunngjøres, og at de som føler for å være der er velkomne dit.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar