1935 - BANEVOKTER-ULYKKEN
På
formiddagen juleaften i 1935 ble banevokter Rikard Reiersen påkjørt og drept av
toget like nord for Tretten stasjon. Da nordgående ilgodshurtigtog skulle
komme, sto baneformennene Løken og Reiersen på stasjonen med sine dresiner for
å dra nordover for å slå vekk noe is fra linjen noen kilometer nord for Tretten
stasjon. Redvald Løken hadde sagt at de måtte vente til toget hadde passert,
men Reiersen hevdet at det toget var blitt innstilt akkurat som dagen før.
Løken som nettopp hadde hatt en ukes permisjon hadde ikke studert tabellene og
gikk ut fra at Reiersen hadde rett. De startet derfor ferden nordover.
Men
etter bare 20-30 meter kom toget. Lokomotivføreren kastet seg på bremsene og
fløytet to ganger. Løken snudde seg og ropte til Reiersen som kom like bak, og
fikk kastet seg av og fikk dratt dresinen med seg. Men Reiersen må ha blitt
lammet av skrekken og kom seg ikke av. Han ble dratt med et langt stykke
nordover og forulykket. Dokter Fougners assistent (trolig Ottar Hekneby) ble
tilkalt men han hadde nok blitt drept momentant.
Hendelsen preget bygda sterkt
denne jula. Rikard Reiersen ble omtalt som en usedvanlig pliktoppfyllende og
bra kar. Han ble bare 40 år og var allerede enkemann. Han etterlot seg to barn.
Fra v. Johan Skjellhaugen,
Kristian Solbrå, Rikard Reiersen og Johan Stalenget.
Fra v. Anton Olsen, Karl
Kristiansen, Johan Stalenget, Redvald Løken, Kjosstuen og Ivar Vikmoen.
1946 - PAKKHUSULYKKEN
Arbeiderbladet melder den 21. juni 1946 om
ei togulykke på Tretten stasjon.
Det skjedde ved middagstider dagen før. Et nordgående godstog hadde tidligere
på dagen koblet fra to vogner som ble penset inn på et sidespor, der noen
vogner var plassert fra før. Ved 12-tiden kom nok et godstog sørfra. Dette
kjørte inn på sidesporet og gjorde stor skade på de vognene som sto der. Ei
vogn ble helt smadret og fire andre ble mer eller mindre ramponert. Et pakkhus på
stasjonen ble også ødelagt.
Togulykken skyldtes at betjeningen
ved stasjonen hadde glemt å slå av pensen.
1961 - BILULYKKEN på
PLANOVERGANGEN
Den 26.
november 1961 ble tre mennesker drept på planovergangen på Tretten stasjon.
Alle døde nesten momentant, og sjåføren ble alvorlig skadet. De satt i en
drosje som krysset jernbanesporet akkurat da et sørgående ilgodstog kom i full
fart. Det var to drosjer i følge som kom fra sangerårsmøtet i Ringebu og var på
tur hjem til Gausdal. I den første bilen som lå omtrent 20 meter foran den
andre satt seks personer. Denne andre bilen ble truffet av bufferten på lokomotivet
og ført med 450 meter før toget greide å stanse. Bak diesellokomotivet var det
ikke mindre enn 43 godsvogner og det ville normalt ha trengt 700 meter for å
stanse.
De
omkomne var Inger Grimstad 48 år, Gunvor Vik 27 år og Roar Nordahl 42 år; alle
fra Gausdal. Sjåfør var Bjarne Olstad som pådro seg både hjernerystelse og to
lårbeinsbrudd.
I etterspillet etter
ulykken ble det uklarhet om signallysene lyste og om varselklokkene ringte. I
rettsaken i desember ble det framsatt veldig motstridende påstander.
Drosjesjåføren ble dømt for uaktsomhet og fikk ei bot på 200 kroner.
1975 - TRETTEN-ULYKKEN
Den såkalte Trettenulykken skjedde like
nord for stasjonen den 22. februar 1975, og er Norges mest alvorlige togulykke
i fredstid. Et hurtigtog sørfra og Dovreekspressen nordfra kolliderte. Årsaken
var at nordgående tog ved en feil forlot Tretten stasjon; angivelig mot et
stoppsignal. Det var nesten 800 passasjerer i togene.
Bare
200 meter før sammenstøtet fikk lokomotivførerne øye på hverandre. De kastet
seg på bremsene og klarte å berge livet ved å hoppe ut i siste liten før det
smalt. Det ble mest skade på de to fremste vognene i Dovreekspressen. Alle de
omkomne satt i disse vognene. Hjelpemannskapet som gikk ombord etterpå fortalte
at alt var knust og at det var et under at noen hadde overlevd der inne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar