Sentrum - Stasjonsbyen
Stav med Kveinndalen er det eldste bygdesentret på Tretten. Det ligger en kilometer nord for Trettenbrua og stasjonen. Folketallet der økte jevnt og trutt fram til 1910, og det bare fortsatte å øke. Elva Moksa ga sving på hjulene i ulik småindustri og håndverksbedrifter.
Det var ikke bosetting i Stasjonsbyen før arbeidet med jernbanen kom i 1894, men i 1910 var dette blitt et likeverdig tettsted, som også her bare fortsatte å styrkes. Det var en kilometers avstand mellom dem. Seinere ble mange bedrifter etablert imellom, og det tettet seg til som Tretten sentrum.
Det store hamskiftet var i gang. Effektene av at det kom jernbane til bygda var mange og voldsomme. Det kan handle om at vi fikk en rekke nye arbeidsplasser, og at utvandringa til Amerika på det nærmeste tok slutt. Men også at vi fikk en ny folkeforlystelse; - å møtes på stasjonen for "å sjå på kveldstoget".
Dette materialet er i første rekke basert på søk i det jeg kaller "Bygdebok for Tretten" med tittelen "Et bygdesentrum blir til" skrevet av Kristian Paalsrud, utgitt 1966. Dessuten andre lokale bokutgivelser, offentlig kildemateriale og min egen kildesamling. Men også i stor grad på informanter gjennom kontakt på facebook-siden: "Du veit du er fra Øyer og Tretten når.......".
Det er imponerende at så mange viser interesse for å håndtere fortida. Å håndtere framtida er jo også en mye vanskeligere øvelse. Materialet er på ingen måte ferdig og fullstendig. Fordelen med at jeg legger det ut på bloggen min er at materialet kan suppleres, kommenteres og korrigeres. Jeg håper mange kan delta i dette gruppearbeidet, nå som materialet blir tilgjengelig. Det har klare mangler, og særlig trengs det supplering opp mot nyere tid. Jeg har ikke tilgang til gode bilder over alt, så om du kan dele det også så blir det hele mer komplett. Jeg oppdaterer bloggen etter hvert.
Send meg det du har å bidra med til min private facebook-side, gjerne på messenger, eller på min e-post severno@hotmail.com. Folketellingene i 1891, 1900, 1910 og 1920 gjengis i sin helhet, da du her kan finne mye interessant informasjon.
Brua over Lågen ble åpnet i 1895 etter to år med anleggsarbeid. Brua fikk etterhvert forsterket bæreevne, og ble senere påhektet et gangfelt på nordsida. Det var hyppig utskifting av kjøreplank. Den utspilte ikke sin rolle før ny bru med to kjøreretninger ble tatt i bruk i 2012. I godt over hundre år med venting på brufoten på motgående trafikk ble dette et virkelig et framskritt. Før 1895 hadde de også ventet på at sundmannen kom tilbake fra motsatt side med båt eller ferje.
En av landets første Narvesenkiosker kom hit i 1897. Kari Eriksdatter Wasrud ble den første kioskdama på Tretten, bare 15 år gammel. Etter noen år utvandret hun til Amerika og Tora Nordby og senere Astrid Stalsberg overtok.
Den sentrale personen var selvfølgelig stasjonsmesteren, men det er slående hvor mange som var knyttet til driften av banen. I denne første epoken var mestrene som følger: Trond Larsen 1894-1896, Sanner 1896-1899 og Ole Martin Steen 1899-1911.
Du kan lese mer i min bok "Tretten - afstigning paa høire side" utgitt 1994. For dem som ikke fikk skaffet seg den ligger den samme teksten (uten bilder) også i bloggen min i artikkelen "Jernbanejubileum 1894-1994. Dessuten kan du finne stoff der i en annen tekst om ulykkene knyttet til Tretten stasjon.
1904 WASRUD 130.4 og 130.5 matrikkelen eier er Statsbanene
1910 - JERNBANESTASJONEN
1920 - TRETTEN STASJON
Marie H. Gausaker f. 1873-03-09, Eidskogen gift Husmor
Gudrun Bergljot Gausaker f. 1899-11-16 Stange, datter ugift Lærerinde folkeskole
Harald Sigurd Nikolai Gausaker f. 1911-08-07 Kristiania, sønn ugift Skolegut
Margit Mariane Bruun f. 1902-05-27, Stange ugift Stuepike
LANDETS FØRSTE RUTEBIL 1896
Norsk
Motorvogn-Kompagni ble opprettet 17. juli 1896 for å drive passasjer- og
godsbefordring med motorvogner på landeveger. Forretningskontoret var på Gjøvik
med romsdølen Andreas Østbye, Gjøvik som formann. Møtet ble holdt på
Lesjaskogen 3 dager tidligere. De andre i styret var handelsreisende Hans Olsen
Mølmen, Christiania, ingeniør Severin Richard Svendsen, Gjøvik og Hans Kristian
Hansen, Gjøvik.
Motorvognen ble kjøpt i Tyskland i 1895 av
fabrikkeierne Østby og Hansen. De hadde i august 1896 to maskiner under arbeid
med mye sterkere motor enn den de nå hadde i bruk. Det fortelles at vognen
foreløpig skal settes i rute mellom Gjøvik og Odnes, og at den senere skal
bevege seg mellom Sel og Veblungsnes. Der skal den tilbakelegge turen på 8-9
timer. Den skal klare stigninger på 10% med 5 passasjerer, fører og bagasje.
Bilen har en 2,9 liters motor som yter 5 hk, og har toppfart på 20 km/t.
Motorvognen som drives med bensin ble prøvekjørt på Gjøvik med plan om å sette den i turisttrafikk. En noe blasert Gjøvikborger utbrøt at «Det begynder at lugte en smule kultur heroppe ogsaa nu!». I Romsdalen var det store forventninger om at de snart kunne kjøre fra Otta til Veblungsnes uten hest, ifølge Sunnmørsposten i mars. Om det lykkes vil det bli anskaffet 3 vogner til denne ruta, fortalte en romsdøl, fabrikkeier Andreas Østbye i Gjøvik som har satt dette i gang.
Amtsingeniør Aubert var ikke imponert og mente det falt uheldig ut daa blant annet bremsene ved dårlig skjøtsel ble ubrukbare. De hadde brukt 25 minutter på å tilbakelegge 16 km, og søle og støv hadde skadet stemplene i maskinen, så han så ingen fremtid for Benz’ s vogn hos oss. Dessuten kan man ikke medbring særlig mye last, da vognens egenvekt er så høy. Politivedtekter måtte også vurdere å sette grenser for kjørehastigheten.
I sluttet av juli ankom motorvognen plassen foran Victoria Hotel på Lillehammer, og folk valfartet dit. Reaksjonen var at den egentlig ikke så ut som annet enn en vanlig 4.hjuls hestevogn. Men den var mer robust bygget og hjulene var forsynt med gummiringer. Motoren så enkelt ut og var plassert bakerst; nesten helt gjemt. Vognen rommer 6 personer, og den foretok flere turer i gatene og langs veien nordover. Den var ganske merkverdig og dette ble en eiendommelig foreteelse. Etter noen dager dro farkosten nordover, og det var mulig at den ville bli satt i rute på strekningen Tretten-Vinstra. Den vil gå fra Tretten på morgenen og vende tilbake om kvelden. En del hester var meget redde når de møtte vognen, men for det meste later de som ingen ting. Vognen er lett å svinge og lystrer kommandoer utmerket.
Fra Tretten meldes det den 14. august 1896 at den nye motorvogn har begynt å ta opp konkurransen med vognmennene oppover dalen. Den hadde plass til 4 personer i tillegg til «kusken» og en plass ved siden ham. Da ulykken skjedde nylig med student Eger hadde falt utfor Memurutinden benyttet den tilkalte legen motorvognen oppover landevegen fra Tretten i en lengde av 62 km som de tilbakela på 4 timer. Vel og merke om natten så de slapp å stoppe for møtende hester med vogner. Det ble bemerket at hester og andre dyr ble meget redde da de ikke er vant til å se og høre vognen komme pustende.
Denne bilen opererte ruten Tretten-Ringebu kun noen få uker i august-september 1896. I oktober åpnet jo jernbanen til Otta, og bilen ble slått sjakk matt.
Det faldt os denne Gang ind at vælge det
første Sted her i Dalen, der var anlagt spesielt med Gudbrandsdalsbanen for
Øie, nemlig Hotel og Pensjonatet Losnaos. Dette blev færdig samtidigt som Banen
blev aabnet for Trafik til Tretten og var beregnet kun paa
Gjennemgangstrafiken.
Losnaos Eier, Hr. Iversen indehar ogsaa ved
Siden af Hotellet Gudbrandsdalens største Vognmandsforretning, og mange er det
som i Aarenes Løb med Iversens smagfulde og behagelige Kjøretøier og kvikke,
letvindte Heste er befordret gjennem Gudbrandsdalen til Romsdalen, Stryn,
Geiranger og mange andre kjendte og søgte Steder. Iversen er det ogsaa, der som
oftest har befordret større udenlandske Reisefølger fra 18-48 Personer.
Naar du kommer sydfra til Tretten St. har du
Losnaos paa høire Haand – lige ved Losnasøens Udløb, hvad da Navnet ogsaa
fortæller os. En smukt udstyret, moderne Hotelbygning med Furuskogen paa de tre
Sider og Laugen, der rinder bred og dyb paa den 4de Side. Det ligger saaledes
ogsaa meget vakkert til, men det slog os med et, at det havde en Mangel. Det
forekom os at det laa for lavt, og at man som Følge heraf ikke kunde ha nogen
rar Udsigt herfra. Og vi gjorde i en Samtale med Verten opmærksom paa vor
Mening om dette.
Men han bare drog paa Smilebaandet og sagde:
«Finder De ikke her Udsigt, saa finder De den heller ingen andetsted. Tag
Kikkerten her og gaa op paa det paa Taget anbregte Udkigstaarn, og De skal få
se her er ingen Mangel paa Udsigt. De kan saaledes herfra se lige til
Jotunheimen og Rondane, og de ligger akkurat 12 norske Mile borte, og da maa
vel ogsaa De indrømm De har tat storartet Feil naar De stod i den Formening at
man her var forhindret fra at skue Dalens Herligheder.
Ja vi tog da Kikkerten og begav os paa
Taget. Da Dagen var soleklar og der paa den hele Himmel ikke saaes en Sky, var
vi sikre paa at faa Øie paa alt hvad der kunde sees herfra. Og vi saa og fandt
at Verten havde Ret. Langt, langt i Nord saa vi de sneklædte Majestæter. Og det
var naturligvis ikke andet at gjøre for os, end at erkjende vi havde skudt
forbi og gratulere Hr. Iversen med den vellykkede Idé at ha anbragt dette Taarn
paa sit Hotel.
Hotel er kanske ikke længere den rette
Betegnelse paa Losnaos. I de to sidste Aar har nemlig boet en hel Del faste
Gjæster – op til 30 – saavel Vinter som Sommer, og da kan det hænde Pensionat
kan passe ligesaa godt. Rundt om i den Losnaos omgivende Skog er oparbeidet
kortere Spadserveie.
At Losnaos spiller stor Rolle for
Gjennemgangstrafiken til og fra Gausdals Saanatorium er en Selvfølge dikteret
af dets Beliggenhed lige ved Veien der fra Tretten Station er oparbeidet til
Sanatoriet for sammes Regning. Iversen fortalte os at der ogsaa var Tanke om
med Tiden at faa anlagt Vei fra Sanatoriet efter Aasryggen og nordover forbi
Fagerhøi, Gaalaa og til Fæfor. Hvis denne Tanke blir bragt til Udførelse faar
man her et Veianlæg hvis Mage vel neppe findes, og vi skulde vogte os for at si
«Nei Tak» om nogen bød os Kjøretur efter den Vei.
En Mangel som vi desværre har truffet paa
overalt paa denne vor Farten omkring paa Turiststederne fandt vi ogsaa her –
der findes ikke Spor af Badeindretning. Det skulde imidlertid efter hvad
Bestyrerinden fortalte os bli rettet paa dette allerede til næste Sommer for
Losnaos’s Vedkommende.
Det var dem som trodde at Losnaos skulde
blevet sat du af Betragtning da Banen fortsattes til Otta; men det ser ikke
saadan du. Det har aldrig været saadan Rift om Pladsene dernede som netop iaar.
Og efterhvert som det blir mere og mere almindelig at Byfolk tar paa Landet i
Ferien blir der ogsaa større og større Behov for Steder som Losnaos og de af os
før nævnte."
Da jernbanen i 1894 skulle åpne med Tretten
som endestasjon bygde Simen og Johan Iversen Hotel Losnaos og utviklet
vognmannsforretningen. De hadde leid 10 mål tomt av Ole Eriksen Vasrud og
fikk oppført denne praktbygningen av byggmester Andreas
Høgsveen fra Fåberg. Det var først i 1923 at Christian Johnsen
fikk kjøpt tomta med skjøte for 6.500 kr.
Simen Iversen var født Sæter i Fåberg i 1848 Hans kone Johanne var også født Fåberg, men i 1844. De hadde sønnen Johan (døpt Karl Johan) født i Lillehammer 1872. Simen kom tidlig i arbeid som hotellgutt på Hammers Hotel i Lillehammer, var senere 7 år i en vognmannsforretning i Trondhjem. Så det ikke annet å vente enn at han omkring 1870 startet sin egen vognmannsforretning i Lillehammer. Og der vokste Johan opp.
Mens han drev Losnaos Hotel bodde Johan der. I 1900 viser folketellinga at han hadde giftet seg med Jenny Therese født Kristensen 1873 i Christiania, og de hadde fått datteren Jørga Solveig 17. april 1899. Faddere var mormor fru snekkermester Karoline Kristensen fra Christiania, farfar Simen Iversen fra Lillehammer, foreldrene og frøken Ragna Johannesen. De fikk også datteren Kirsten Rigmor i 11.4.1902 mens de bodde på Tretten. Da var også morfar snekkermester Johannes Kristensen fadder. Det ser ikke ut til at de fikk flere barn.
Losnaos kjempet med Herredsstyret hvert år for å skjenkebevilling for øl og vin. I lange perioder var søknadene avslått, men som i 1895 ble de også i andre perioder godkjent. Men med knappe flertall. Og begrenset til reisende og faste spisegjester. Som reisende forstås kun utenbygdsboende. Under Stavsmartn var de noe mer lemfeldige overfor mange søkere.
I ei reiseskildring fra 1896 kan vi lese at skyssgutten fra Losnaos var den første som fikk unngjelde for skribentens opptegnelser. Han kunne fortelle at Iversen nå hadde 27 hester på Losnaos og 17 skyssgutter, hvoraf det var tre Martinus-karer, nemlig «Stormartinus, Veltmartinus og Traaset’en». Av hestene nevnte han Siff og Lorden, Dalshoppa og Sillihoppa, Veslbrona og Veltgråen, Storgråen og Nygråen, Toften og Vasrudblakken, Lysbron og Stella.
Ei anna reiseskildring fra 14 desember 1895 er av den mer dramatiske sorten:
En styg Kjøretur
En
Hændelse der let kunde faaet skjæbnesvangre Følger indtraf Mandag den 9de ds.
Et Stykke nordenfor Brudal paa Nord-Trette. Idet 5 Mænd kom kjørende søndenfra
i Sluffe forspendt med 2 Heste fra J. Iversens Hotel Losnaos merkede først
etpar av de Reisende og ligeledes Kusken at Hestene blev urolige; de spidser
Ørene og strækker Benene saa smaat. Idetsamme kommer en diger Sten med Lynets
Fart trillende nedover Bakkerne, og idet den tager nyt Tilsprang i den bratte
Veiskraaning falder den ned mellem Sluffen og Hestene mens den river Tømmerne
du af Kuskens Hænder, knuser 2 af Skjækerne og farer ilde med Sluffens Skjerm.
Hestene tog afsted i dragende Rend paa det haarde Føre saa Sluffen og de
Reisende slang hid og did mellem Stabbesteinene paa den ene Side og Veigrøften
paa den anden.
Da
Tømmerne var komne inunder Sluffen efterat Stenen havde rykket dem du av
Kuskens Hænder sad de Reisende der ganske hjelpesløse; at stanse Hestene havde
de intet Middel til. Det eneste de kunde gjøre for at redde sig var at hoppe af
den ene efter den anden saa stølvinte de end var i sine tykke Reiseklæder. De
klarte dog alle Spranget med en dygtig Kolbøtte du i Veigrøften medens Hestene
fortsatte i vildt Løb til Krækkevolden hvor 2 Mand med stor Fare for sig selv
greb dem og fik dem stanset.
Den omskrevne Sten skal efter Sigende være løsnet af nogle Arbeidere fra Brudal der netop hodt paa med Vedhugging eller Stenarbeide opi Skogen, ligesom det ogsaa fortælles at det ikke længer enn siden Lørdags, at en lignende stor Sten kom rullende ned paa Veien paa samme Sted og nær havde truffet en Læskjører. Ogsaa i fjor skal Arbeidere fra Brudal have løsnet en Sten der truede med at gjøre Reisende Skade.
Vi
legger merke til at kommunikasjonen offisielt gikk i faren Simens navn, men fra
januar 1899 synes det som Johan står i bresjen på Tretten.
I
juleuka 1896 hadde Losnaos fullt hus med gjester. De fleste var fra Christiania
og de gode ski- og kjelkebakker i nærheten av hotellet var flittig benyttet.
Losnaos blir kritisert i avisa for fortsatt å flagge med unionsflagget.
Hotellene bør være de første til å fortelle utlendingene gjennom sitt flagg at
vi ikke lenger er en provins.
Det er hyppige utskiftninger i
arbeidsstokken på Losnaos. For det meste er det helt unge gutter og jenter som
raskt går over i noe annet. Driften kan også beskrives ved å lese
arbeidsstokken i folketellinga 1900.
Johan
Johansen f.1882 Ringsaker ugift tjener Skydsgut
Nils Olaussen
f.1883 Gausdal ugift tjener Skydsgut
Ole Olsen
Myre f.1880 Ringebu ugift tjener Skydsgut
Halvor
Staum f.1880 Gausdal ugift tjener Skydsgut
Martin
Johansen f.1880 Ringsaker ugift tjener Skydsgut
Helga
Bjerke f.1880 ugift tjener Kjøkkenjomfru
Sigrid
Tutrud f,1879 ugift tjener Værelsespige
Østine
Sagodden f.1875 ugift tjener Vaskerpige
Oline
Hagen f.1878 Ringsaker ugift tjener Spisesalspige
Amunda
Matiassen f.1884 ugift tjener Barnepige
Johan solgte seg ut på Tretten i 1904 og flyttet tilbake til Lillehammer. Der bodde familien i Storgata 20. Allerede i 1897 var han etablert med vognmannsbedrift på Otta som året før var blitt den nye endestasjon på jernbanen. Året etter med hele 18 hester. Men fortsatte å bo på Lillehammer. Han bygde Otta Hotell og startet en lukrativ vognmannsbedrift også der. Derfra betjente han reiser vestover og nordover med sine hester og vogner inntil også bilene kom i bruk.
Vi ser at Iversen solgte «kjøretøier». Vi kan gå ut fra at det
fortsatt var hestekjøretøyer. Transport med bil var veldig upopulært da
motorduren skremte opp hestene langs vegen; kanskje også kjørkarene. Det hadde
allerede hendt ulykker med dette. Herredsstyret avslo en rekke søknader fra
Gausdal Sanatorium om å få frakte sine gjester med bil til og fra Tretten
stasjon. Det skulle ta mange år før Musdalsvegen ble åpnet for motorisert
ferdsel. Det skjedde i 1918. Dermed ble det ikke fart i bilholdet for Iversen.
Fra Otta, som var blitt ny endestasjon for toget i 1896 var det veldig stor
etterspørsel vestover og nordover for komfortabel og rask skyss.
I 1920 bodde Johan fortsatt i Storgaten på Lillehammer sammen med
kona Jenny, og var da disponent for Iversens Bilcentral A/S. De bodde i
leilighet nr.1, mens hans foreldre bodde i nr.2.
Johan opprettet bilruter Otta-Åndalsnes fra
1909, Fåberg-Gausdal 1910, Otta-Geiranger 1914, Harpefoss-Gålå 1916,
Lillehammer-Mesnalia-Sjusjøen-Nordseter 1919. I 1925 satte han opp Skeikampens
Turisthytte ved Gausdal Høyfjellssanatorium, og solgte den i 1933.
Johan hadde blant annet oppdraget med å kuske Kongens og Dronningens vogn under kroningsferden i 1906 fra Otta til Veblungsnes i Romsdalen. Derfra gikk ferden med Kongeskipet til Nidarosdomen. Johan fortalte at da de tok i veg fra Otta var han noe oppskjørtet, men Kongen tok raskt kontroll i situasjonen og sa: «De kjenner jo hver sten og hver slyng på veien – nå må du fortelle min hustru og meg alt av interesse». Dermed var liksom spenningen utløst og det ble en helt ut vellykket reise. De kjørte i en Victoria-vogn med to hester for. Johan førte tømmene og ved siden av ham på bukken satt Kongens kammertjener Hernæs som siden ble hovmester på Hotel Continental. Johan ble invitert med videre av Kongen, og gikk om bord i skipet «Heimdal». I Trondhjem ble han innbudt til å bo og spise i Stiftsgården, og han ble tildelt kroningsmedaljen i sølv.
Direktør Anton Martinusen Olsen kom fra en stilling som hotellvert i Christiania og overtok Losnaos 1. juni 1904. Han var født 23. juli 1863 og var gift med Elise Marie født Knudsen 21. oktober 1967 i Hurum.
En annonse beskriver tilbudet noe: "Losnaos Hotel og Pensjonat. Aabent hele Aaret; modtager Gjennomgangsreisende og faste Gjæster. Første Klasses Kjøkken; billige Priser. Gode Heste og Kjøretøier; Keglebane, Lawntennis, Bad. A.M.Olsen". I august 1905 finner vi i gjesteboka 6 fra Finland, 4 fra Danmark, 1 fra England, 2 fra USA og 66 fra Norge.
Anton og Elise fikk datteren Ebba Antonet Vestriss Olsen 5. august 1906 mens de bodde på Tretten. Hun ble hjemmedøpt på Tretten av dokter Fougner i nærvær av jordmor Mina Rønning og barnets far. Faddere var telegrafist Ingvard Torp, landhandler Lars Eriksen Solheim, fru Hildegard Fougner, gårdbrukerdatter Marie Fredriksdatter Brudal m.fl.
Anton solgte på høsten billig et par brune vognhester; helsøsken, fromme og feilfrie 4 og 5 år gamle, edle og innkjørte dyr. De ville passe godt for hærskap eller en større vognmann. Han annonserer også billigst og best høy og halm; i større og mindre partier så vel som hele vognlaster. Han annonserer også etter budeie til å stelle 2 kuer og noen griser og høns, og å delta noe i huset.
I Skrivergårdens Hotel og Pensjonat i Drøbak ble i februar 1908 frøken Kristiane Andersen ansatt som eierens kompanjong. Kristiane hadde tidligere vært bestyrerinne av Losnaos Turisthotel.
Da Christian og Hanna Johnsens sønn Asmund ble født 22.5.1909 på Tretten var forhenværende hoteleier Anton Olsen og hustru Marie Olsen faddere under dåpen. De bodde da for tiden i Bjørkholt før de i 1910 er registrert med adresse Nedre Torvgate 6 på Gjøvik. Vi merker oss her at han har overtatt Hotel Opland på Gjøvik, og finner grunn til å nevne at det var han som tidligere hadde hotel Losnaos.
Johnsen
Anton Olsen solgte Losnaos i 1908, etter kun
fire år for 47.000 kroner og omkostninger til hotellvert Christian Johnsen,
eier av Hotel Turisten i Rosenkranssgaten i Christiania med overtakelse den 25.
april. I handelen fulgte alt hotellinventar samt en del hester og kjøretøy med.
Åtte år tidligere bodde restauratør Chr.
Johnsen og kona Hanna i Thornesgate 28 i Drammen i en 1-etasjes
restaurantbygning med 2 leiligheter, uthus med stall /vedskur, 1
kvistleilighet, De hadde flere hester, kjøretøy og mask’iner.
Christian og Hanna Johnsen fikk mange barn:
Gunda
f.1886 Hønefoss
Arnt
f.1888 Hønefoss
Birger
f.1892 Hønefoss
Gina
f.1894 Hønefoss
Astrid
f.1895 Hønefoss
Solveig
f.1897 Kristiania
Margit
f.1900 Kristiania
Kristian
f.1902 Drammen
Alfred
f.1904 Kristiania
Asmund
f.1909 Tretten
Deres datter Astrid Johnsen, født i Hønefoss
1895 døde med sukkersyke den 4. februar bare 13 år gammel. Begravelsen foregikk
selvfølgelig i hjemmet. Gin Johnsen født 1894 var oppvarter på hotellet i 1910,
mens hun i 1920 ble ansatt som poståpner med tilhold i «Novilla» på andre siden
av jernbanelinja.
I
1920 bodde fortsatt barna Margit, Kristian og Asmund på Losnaos. De to første
med hhv. husarbeid hjemme hos mor og hotellgutt, mens minstemann var skolegutt.
Tora Ruud fra Brandbu var stuepike.
Christian holdt hele 22
skysshester i vognmannsdrifta sommerstid, men færre om vintrene. Ei regning fra
1914 kan fortelle at prisen på værelse for ei natt var kr. 1,50. Med aftensmat
og frokost beløp det seg til kr. 3,50. På Losnaos hadde de et anneks
nærmere jernbanelinja der folk kunne innlosjeres til en billigere pris og med
enklere oppvartning.
De drev alle meget aktiv markedsføring av tilbudet på Losnaos.
Som Johnsen den første tida etter overtakelsen kunne opplyse at hotellet var
åpent hele året og kan anbefales for julereisende og pensjonærer for lengre
tid. Førsteklasses kjøkken, rimelige priser, godt skiføre, og hester og
kjøretøy til benyttelse. Og at de nå har telefon. Og på sommeren ligger hotellet
lunt og vakkert til ved vannet, omgitt av nåleskog med spaserveier og anledning
til fiske. På stedet er det bad, kjeglebane og krocketbane. De korresponderer
på både tysk, engelsk og fransk. I 1909 er de registrert med 15 værelser og 25
senger.
Losnaos var mye brukt som selskapslokale lokalt, og i bryllup og
begravelser der det var behov for matservering.
Fra venstre foran: Gina, Solveig, Kristian, Alfred, Margit og ei datter som emigrerte.
Det var satt opp et stort
vognskjul på tomta. I 1920 kjøpte Johnsen sin første bil. Da var det nylig
åpnet for bilkjøring på bygdevegene. Og en del av vognskjulet ble etterhvert
tilbudt som garasje for reisende med biler. Andreas Tjernsli var kommet til Losnaos i 1910 som kusk. Han var nevøen til Christian Johnsen. Andreas blir gift til Formo, og er i tellinga 1920 oppført der med sysselsetting som sjåfør; trolig på bilen på Losnaos.
Christian solgte i 1934 ut en del
kjøretøy; en bredslede, en kurvsluffe. En smalslede, alt opplakkert og i god
stand. En langslede med drag og en hakkelsesmaskin. Dessuten en del nye og
brukte sledefeller. Christian Johnsen brukte å ha sju-åtte hester mens han på
vinteren klarte seg med fire-fem.
Det
offentlige skyssholdet i Øyer opphørte i 15. februar 1923. Herredet hadde
bidratt med 2.000 kroner årlig, men det uteble da. Siste offentlige turen fra
Losnaos skysstasjon gikk den 26.2.1923 til Bryn i Øyer kl. 13:30 med to hester.
Passasjeren Brodkorp var reisende med koffert.
Skyssinga
ble nå private tiltak. Johnsen holdt det likevel gående med drosjekjøring, og
nå kom også andre inn i markedet.
Solheims Elektrisitetsverk brant ned i
februar 1923. Verket hadde ca 20 abonnenter som plutselig ble mørklagt;
deriblant Losnaos Hotel og Jernbanestasjonen, men de ble umiddelbart samme dag
koblet til nettet i Moksa Kraftverk. Så skaden ble begrenset til om eieren ser
seg i stand til å sette verket i stand igjen.
Fru hotelleier Johnsen døde den 10. juni 1932, 64 år gammel. Hun
var født i Snarum. Populær vertinne på hotellet og ivrig medlem i Tretten
Sanitetsforening.
Den 23. februar 1935 døde også Christian Johnsen, 76 år gammel. I
minneordet nevnes det han
var født på Ringerike. Kjent som
en lun og lett omgjengelig mann, en av disse som fikk bare venner Etter å ha
drevet en slakterforretning en tid i Hønefoss overtok han Drammens Tivoli.
Senere begynte han som forretningsmann i Oslo, og en restaurant i Drammen før
han etablerte seg på Tretten med Losnaos Hotell i 1908. Christian var en
usedvanlig forekommende og elskverdig hotellmann som fikk bare venner. Han var
mye benyttet i ulike tillitsverv i hotellnæringens organisasjoner.
Sønnen Kristian og kona Ester Johnsen overtok som
vertsfolk.
Losnaos ble i innledningen kritisert for at de ikke hadde noe badeanlegg. Det kom, men det skulle ta mange år. Den 7. september 1938 kan vi lese i en notis at de der hadde lågåsildfiske i hagen. Under flommen gikk vannet over en mur nedenfor hagen, og da vannføringa trakk seg tilbake ble en del fisk stengt inne. Det ble fanget 8-10 kg fisk som ble sluppet ut igjen, og det ble konstatert at det var lågåsild. Det var i senere år sluppet lågåsild i Losna, så det er mer trolig at de kom derfra enn fra Mjøsa under flommen.
(1924), Borghild Hansen/Tjernsli (1924) og Helmer Hansen (1918).
(foto: Inger Haug/Fjerdumsmoen (1923) som også jobbet der da)
Losnaos Hotel ble i 1943 rekvirert til sykehus for difteripasienter etter initiativ fra fylkeslegen etter de mange tilfellene av difteri i distriktet. Den 28. desember var det et belegg på 18 pasienter. Det er plass til 30. De er hjemmehørende sønnafra og nordafra Tretten. Dokter Hekneby er lege.
Eiendommen ble i 1971 solgt av
Ester Johnsen, som var blitt enke, til Ellen og Knut Midbust som kalte stedet
Losnaos Inn. Knut var fra Romsdalen og Ellen fra Trondheim. De restaurerte en
del, og en del ble forenklet slik at det skulle være et billig tilbud for de gjestene
som kom med sovepose. De hadde bodd 13 år i Los Angeles der Knut var
snekkermester.
Mimi Heuser fra Danmark kjøpte stedet i 1973 og drev pensjonat
for eldre fram til 1986 som Mimis Pensjon. Stabburet var blitt solgt av Mimi til
tyske Wilhelm Schmidt for 25.000 kroner og han hadde investert omkring 300.000
i å få det i stand som fullverdig feriehus. Så overraskelsen ble stor når
datteren fikk beskjed av kommunen om å rive det i 1986. De hadde nemlig ikke
kjøpt stabburstomta. Men nå hadde imidlertid Ostefabrikken kjøpt hele
eiendommen, og de ga familien forlenget frist til å selge eller flytte vekk
stabburet.
Da fabrikken i 1886 kjøpte eiendommen for å sikre bedriften
utvidelsesmuligheter fikk Grete og Svein Bråthen drive stedet som pensjonat
inntil videre.
Bebyggelsen ble revet og tomta ryddet i 1990.
1900 – folketelling
Johan Iversen, vognmann
hotelleier f.1872 Lillehammer
Jenny Iversen, hoteleierkone
f.1873
Jørga Iversen, datter f.1899
? ? Harbo, handelsreisende
logerende f.Kristiania, bopel Ringsaker
Salomon ?, handelsreisende
logerende f.Kristiania, bopel Kristiania
Johan Johansen, skyssgutt bor i
drengestua, f.Ringsaker
Nils Olaussen, skyssgutt bor i
drengestua, f.Gausdal
Ole Olsen Myre, skyssgutt bor i
drengestua, f.Ringebu
Halvor Staum, skyssgutt bor i
drengestua, f.1880 Gausdal
Martin Johansen, skyssgutt bor
i drengestua, f.Ringsaker
Helga Bjerke, kjøkkenjomfru,
f.1880 Tretten
Sigrid Tutrud, værelsespike,
f.1879 Tretten
Østine Sagodden, vaskepike,
f.1875 Tretten
Oline Hagen, spisesalspike,
f.1878
Amunda Matiasdatter, barnepike,
f.1884
1910 - LOSNAOS HOTEL
Kristian
Johnsen f.1858 Hole hf g Hotel og Vognmandsforretning
Hanna
Johnsen f.1868 Modum hm g Husmoder
Gina
Johnsen f.1894 Hønefoss d ug Opvarter
Solveig
Johnsen f.1897 Kristiania d ug Datter
Margit
Johnsen f.1900 Kristiania d ug Datter
Kristian
Johnsen f.1902 Drammen s ug Søn
Alfred
Johnsen f.1904 Kristiania s ug Søn
Asmund Johnsen f.1909 s ug Søn
Andreas
Tjernsli f.1885 Hole tj ug Kusk
Bernt
Pedersen f.1902 Ringsaker tj ug Skydsgut
Johannes
Hagelund f.1893 Næs tj ug Skydsgut
Johanne
Rugsveen f.1874 tj e Kokke
Magnhild
Reiten f.1892 Gausdal tj ug Stuepike
Aslaug
Olsen f.1894 tj ug Barnepike
Kaspara
Norum f.1875 Trondhjem el ug Strikkerske
J. A.
Sundberg f.1880 Sverige l ug Smed
P. G.
Proræ? f.1885 Sverige l ug Smed
Knut Lome
f.1868 Vang l ug Indspektør Livsforsikring
1920 - LOSNAOS
Christian Johnsen f. 1858-09-15, Hole, Ringerike, hovedperson gift Hoteleier
Hanna
Johnsen f. 1868-06-01, Sanne, Ringerike gift Husmor
Gina Chr.
Johnsen f. 1894-01-30, Hønefos datter ugift Postaabner
Margit Chr. Johnsen f. 1900-01-13, Skoger Vestf. datter ugift Husarbeide hjemme
Kristian
Chr. Johnsen f. 1902-02-25, Drammen sønn ugift Hotelgutt
Thora
Ruud f. 1901-01-13, Brandbu tjener ugift Stugepike
Asmund Chr.
Johnsen f. 1909-05-22, Tretten, sønn ugift Skolegut
Laurits
Kristiansen Harr f. 1893-06-08, Narvik logerende gift Ingeniør
Men drifta var ikke lønnsom og ble innstilt etter bare ett år. I 1905 kjøpte Erik Solheim ysteriet og satte det i drift igjen. Nå gikk det bedre. Erik Solheims sønn, Olaf var arbeidsformann og bestyrte ysteriet. Det ble ansatt ysterske og flere andre. Det gikk bra noen år, men i 1909 ble drifta nedlagt. Konkurransen med Tretten Dampmeieri i Stav ble for stor da de der la om drifta til ysteri.
1924 Skjøte fra O.E.Wasrud til A/S Gudbrandsdalens Caseinfabrik for 10.000 kr. med rett til veg over denne eiendom til den søndenfor liggende tomt «Sørnes» er forbeholdt selgeren i skjøtet. På denne eiendom må ikke drives landhandleri, hotell eller vognmannsforretning.
1929 Skjøte på nordre Kampesjå gnr.130.19 fra Chr. Johnsen, vedtatt av Hanna Johnsen til Gudbrandsdalens Caseinfabrik for 2.174 kr. Bedrift som er til skade for Losnaos Hotell skal ikke drives på denne eiendom, likesom gjerde for denne eiendom bekostes og vedlikeholdes av kjøperen.
1936 Skjøte fra A/S Gudbrandsdalens Caseinfabrik i likviditet til A/L Gudbrandsdalesn Kaseinfabrikk på Kampesjå bnr.19 og bnr.17 for 60.000 kr.
1936 Obligasjon fra Gudbrandsdalens Kaseinfabrikk A/L til Norges Banks avdeling i Lillehammer for 50.000 kr. med pant i bnr.17 og 19.
Det var mye styr med å få finansiert ny veg til Musdal. Til slutt falt det på plass med bidrag fra flere hold. Men etter hvert kom biler i bruk, og det falt ikke i god jord blant musdøler. Gausdal Høifjellssanatorium søkte i årevis om lov, men først i 1918 ble vegen åpnet for biltrafikk.
I forbindelse med åpningen av ny bru over Lågen i 2012 ble Musdalsvegen ombygd til å gå i undergang under jernbanen.
MORUD gnr.130.18
1928 Fraskilt Øvre Vasrud med skjøte fra Ludvig Vasrud til Ole T. Moe, vedtatt av hustruen
Aagot Moe for 500 kr.
1929 Obligasjon fra telegrafist Ole T. Moe vedtatt av hustruen
Aagot Moe til Norges Statsbaners Pensjonskasse for 4.800 kr.
1900 - SKOVLY
1910 - SKOGLY
1920 - SKOGLY
GESELLSTUGUA
Mathias Iversen er omtalt som den siste urmakeren på Tretten, og bodde i lofts-kammerset i Gesellstugua. I nyere tid hadde Magne Hagen malerforretningen sin her.
og den nye med "bobla" til Asmund Strangstadstuen. Kunden er Oddvar Aasveen.
Du kan lese mer om dette i jubileumsboka "Skulder ved skulder" jeg skrev for Tretten Innkjøpslag i 2007, eller med bare tekst i en artikkel i denne bloggen.
1924 Rett til den på denne
eiendom Gampesjå gnr.130.16 fallende gjødsel mot at den bortføres 2 ganger om året er forbehodt
selgeren (Wasrud gnr.130.1).
1924 Skjøte fra Auden Wasrud til Østre Gausdal Nordre Innkjøpslag
til Tretten Innkjøpslag for 11.000 kr.
Lars var født Skjønsberg. Familien kjøpte garden Solheim i Øyer og de åpnet landhandleri på Gilbusvollen i Øyer. Lars gikk deretter i kompaniskap med Johannes Halstenstad i noen år før han overtok handelsbrevet til Johannes i Øvre Wasrud. Johannes er i 1900 oppført som inspektør på Gausdal Sanatorium.
Lars kjøpte den såkalte Sjalongen på Stavsplassen, fikk to gausdøler til å frakte den over hit. Her satte de den sammen igjen til butikk og kafé i første etasje. I andre etasje var Solheimssalen som ble flittig brukt som møte- og festlokale. Dessuten flere losjirom som stadig var utleid denne perioden med så mye bygge- og anleggsvirksomhet.
Kafeen ble i årevis drevet av Mathea Rogndalssveen fra 1901 til 1939, men først hadde hennes søster Oline leid kafeen. Mathea overtok da Oline gifta seg i 1905.
I Solheimsbutikken hadde de et nyttig og allsidig vareutvalg, til og med sko.
Tomta ble solgt til Kaseinfabrikken og bebyggelsen revet. Det hevdes at Solheimsbutikken og villaen ble revet i 2015.
1920 - FURULUNN
Senere flyttet Kaare Moe med familie inn her. Kaare Moe (1908-), oppvokst på Mo på Tretten var trygdesjef i Øyer med kontor i Nyvold i Stasjonsbyen på Tretten. Han gikk av etter 41 år i stillingen i 1978. Han var også bibliotekar i folkeboksamlinga i over 30 år. Kaare ble født i Wisconsin i USA. Familien hadde emigrert, men da faren ble syk dro de hjem igjen da Kaare var bare 3 år gammel. I 1928 tok han landbruksskolen på Storhove og var der forsøksassistent i to somre. I 7 år var han regnskaps- og kontrollassisten i Gausdal. I 1937 ble han ansatt som forretningsfører i Øyer Kretssykekasse. Det førte så mye arbeid med seg at kona Magda ofte måtte delta i arbeidet på kontoret.
Tomta ble oppkjøpt av Kaseinfabrikken og huset revet.
Det var Oles sønn Mikkel (1908-) som hadde ambisjoner om handelsdrift, og straks bindingen i kontrakten med Lars Solheim utløp i 1927 åpnet han Wasrudbutikken her vis-a-vis Solheimsbutikken. Solheim hadde leid tomt til sin butikk i 1897 med en klausul om at Wasrud ikke kunne åpne konkurrerende handelsdrift i 30 år.
Mikkel drev selv butikken her i mange år.
1910 - WASRUDS KAFE
1920 - GRAN
Det lille mørke huset mellom Wasrudkaféen og Moksheim på bildet er brannstasjonen til Øyer Brannvern. Det var en garasje for brannbilen og et tørketårn til vannslangene. Brannbilen var en gammel, rødmalt og åpen tysk militærbil med ei vannpumpe hengende etter.
Under en utrykning til en brann i hovedbygningen på Borgeneset i Søre Fåvang i 1943 slo brannpumpa klikk. Det tok mer enn 20 minutter å reparere den og huset brant helt ned. Brannvernet inngikk i 1948 avtale med Karsten Nordgård og flyttet stasjonen til Brustad.
Det er ikke brannbilen du ser på bildet. Det er en bil fra Lesja Ysteri som har levert kjuke på Kaseinfabrikken. På sykkel på brua er Maurits Hagen som sikkert er ferdig med postruta si og på veg hjem til Fransstugua. Det gir et godt inntrykk av hvor trangt det var. Her var det flokker med skolebarn som passerte daglig. Og hva da med brøytekantene vinterstid? Folk husker med gru når brannsirenen lød, særlig om natta. Denne brannbilen fikk ikke opp stor hastighet. Syklister kunne kjøre forbi oppover Musdalsvegen, mens hestene etter sigende holdt seg bak.
MOKSHEIM - GRANHEIM gnr.130.10
Dette er nok en bygning Wasrud selv oppførte, trolig i 1904. Den omtales som Wasruds Granheim i folketellinga i 1910 med 7 beboere. Blant andre skomaker Hans Bjørnstad som senere skulle bygge seg hus på ei tomt rett over gata.
Martin Simengård hadde ei tid snekkerverksted i første etasje her, inntil han tok arbeid på verkstedet til Gudbrand Solheim, og seinere etablerte seg i Kveinndalen.
Det er vanskelig å finne opplysninger om den videre historien, men Moksa Kraftanlegg kjøpte eiendommen allerede ved oppstarten i 1921 med skjøte fra O.E.Wasrud til Øyer kommune for 13.000 kr.
Her bodde bestyreren Gunnar Bye Hansen i andre etasje med familien, og kraftverket benyttet første etasje som kontorlokaler. Dessuten med lagerbygning og verksted i bakgarden. De solgte til Magne Hagen.
1920 - HEIM
Et greit oversiktsbilde i 1962 fra en uvant vinkel. Fra venstre Sagatun, trykkeriet, stasjonsbygningen, Urmakervillaen/Stalsberg med Moksheim delvis bak, Wasruds Kafé, Wasrudbutikken og Solheimsbutikken.
Urmaker Ludvig Theodor Karlsson Ahlström og kona
Anna Sofia Persson kom til Tretten i august 1900 fra Sverige. De slo seg ned i
Bergerstuen ved Svehaugen. De var født i hhv. 1865 og 1883. I 1901 fikk de
forpaktet ei tomt i stasjonsbyen av O.E.Vasrud mot ei avgift på 15 kroner
årlig. Mens de bodde på Tretten fikk de to barn, og de fikk bygd en overdådig villa
på tomta og flere uthus.
Ahlström var urmakermester, og framstår som en
ressurssterk person. Han opprettet sitt urmakerfirma og drev omfattende
markedsføring i avisene. Han blir omtalt som en storslagen kar og holdt seg med
egen skysshest. I august 1901 averterte han etter tjenestejente.
Da eldste datter Thorborg Marie Viola ble født 1900
bodde familien i Bergerstuen, mens de var etablert i den nye villaen da Thyra
Ingeborg ble født i januar 1902.
I 1903 ble festeavgifta økt til 25 kroner årlig. Om
dette var grunnen vites ikke, men da overdro Ahlström tomta med påstående hus
for 2.392,94 kroner tilbake til O.E.Vasrud, som satte eiendommen i navnet til sin
datter Åsta på 2 år. Familien Ahlström meldte flytting i 1903 til Tynset.
I tiden framover opptrer eiendommen i kildene som "Wasruds Gaard på Stationen" med en rekke og skiftende leieboere. I folketellinga 1910 er det oppført 15 beboere her. Urmaker Christiansen fra Lillehammer som hadde sitt virke i bygda i flere år. Alexander og Kristine Rønning med sønnen Aksel bodde også her, men de sto nok på flyttefot, for huset deres lenger borti Tatergata var under oppføring da.
Også Ole (1870-1938) og Anna Stalsberg (1874-1960) var leieboere her da. Men de fikk i 1911 forpaktet eiendommen med tomt på 10 ar på 99 år mot ei årlig avgift på 40 kroner med klar forutsetning at de ikke hadde rett til å drive landhandleri, hotell
eller kafé som hovednæring. De etablerte sin vognmannsforretning her. Først i 1917 fikk de skjøte på eiendommenen og kalte den Stalsberg med gnr.130.29 for 3.000 kroner.
Ole hadde som regel tre hester og hadde mer enn nok kjøring. Han kjøpte sin første bil i 1928 men fortsatte likevel også med hester. Sjøl kjørte han bare hest. Det var sønnene som kjørte bilen. Senere ble det flere biler og lastebiler, og fire av fem sønner fortsatte i transportbransjen. Både Knut, Magne, Ottar og Alfred.
Da vognmann Ole Stalsberg døde var det stor deltakelse ved begravelsen i gravkapellet den 24.8.1938, og en mengde kranser og blomster. I minneordet skrives det at Ole var en driftig mann. I yngre år drev han som gårdbruker, men solgte gården og begynte vognmannsforretning på Tretten. Først med hester, men han måtte selvfølgelig med årene gå over til biler. Og hadde i det siste flere både av laste- og personbiler.
Det oppsto brann i garasjen til vognmann Stalsberg den 16. juli 1942. Den stedlige brannbilen som var stasjonert rett over gata kom raskt til og slanger ble lagt ut. Men raskt ble det kluss med motoren i brannsprøyta, og det ble tilkalt sprøyte fra både Øyer, Gausdal og Lillehammer. Brannen fikk utvikle seg og garasjen kunne ikke reddes. Også den relativt nye personbilen gikk tapt. Brannen spredte seg raskt, og både bryggerhus, stabbur, stall og låve brant ned til grunnen. Husene var forsikret, men med beskjeden forsikringssum.
Familien var også rammet i krigen våren 1940 da våningshuset brant ned. Derfor var det kjørt fram materialer til et nybygg. 80 sekker sement var stablet ved garasjen. Når hjelpen endelig kom med slokkeutstyr og fikk fart på brannpumpa ble sekkene ødelagt av alt vannet.
Men da hadde brannen allerede slått over i huset til naboen, Marta Bjørnstad. En stor to-etasjes tømmerbygning. Heller ikke denne bygningen var til å redde. Ho hadde blitt enke krigsvåren da Hans ble drept av en splint fra ei tysk bombe. I andre etasje hos Bjørnstad bodde forretningsfører Hauglund. De mistet begge en god del av innboet, selv om en del ble reddet ut. Alle tre fikk disse sterke nedturene for andre gang på to år. Hauglund var også rammet da hans forretning i Fossbergbygningen ble lagt i aske krigsvåren.
Og mon tro om det ikke var en nedtur også for Tretten Brannvern.
Familien kunne flytte inn i nytt hus ganske raskt.
1920 - STALSBERG
Under tyskernes felttog 23. april 1940 ble Hans ble truffet i brystet av en granatsplint mens han oppholdt seg utenfor sitt verksted. Han døde momentant. I juli 1942 oppsto det en omfattende brann i garasjen hos naboen Stalsberg. Flammene slo over i Bjørnstads hus og sto ikke til å redde. Tomta ble aldri bebygd igjen, og enken Marta leide siden hos Gudbrand Solheim i Sagatun rett over gata.
Denne eiendommen ble overtatt av Dale-Gudbrands Trykkeri.
1923 Skjøte fra O.E.Wasrud til Hans Kr. Bjørnstad for 1.000 kr.
Landhandeleri må ikke drives på denne eiendom iflg skjøte.
1939 Obligasjon fra Hans Bjørnstad til Øyer Sparebank for 200 kr.
LØKEN gnr.130.15
1923 Skjøte fra Auden Wasrud til baneformann R. Løken for 2.000 kr.
1927 Obligasjon fra Redvald Løken til Øyer Sparebank for 6.000 kr.
1935 Obligasjon fra Redvald Løken til Norges Statsbaners
Pensjonskasse for 11.000 kr. (Redvald Løken døde i 1944. Hans hustru Oline som satt i uskiftet bo døde
1949. Arvinger er barna: Borghild Olsen, Margit Fossum, Rikka Løken, Olga Holen
og Ragnhild Barkald.)
1949 Skjøte fra Margit Fossum, Ragnhild Barkald og Olga Holen til
Borghild Olsen f.1903 og Rikka Løken f.1908 på deres andeler for 12.000 kr. men
med forkjøpsrett forbeholdt Margit Fossum, Ragnhild Barkald og Olga Holen.
1950 Obligasjon fra Borghild Olsen og Rikka Løken for 13.000 kr.
til Øyer Sparebank.
Avisa fikk han først trykket hos andre, men fant raskt ut at han måtte kjøpe utstyr og trykke selv. Det begynte i 1941 i kjelleren hjemme hos Kristian og Helene, men i 1960 bygde de lokaler i stasjonsområdet. Bedriften gikk strålende og fikk snart behov for mer plass. Bare et par år senere overtok de naboeiendommen der Hans Bjørnstads hus hadde stått inntil brannen i 1940. Her fikk de plass til lager, spiserom, setteri og garasje.
Sønnene Tormod og Olav fortsatte i bedriften etter faren, og etter hvert også barnebarna; henholdsvis Kjetil Paalsrud og Ena Brekke.
I 2020 overtok Åse Harjo Øvstegård som ny daglig leder.
Les mer om trykkeriet i historielagets årbok "I gamle fotefar" 2018.
Dale-Gudbrands Trykkeri kjøpte i 1982 også denne eiendommen, og huset ble revet.
De oppførte huset i bakkant av tomta, men når de skulle bygge nytt i 1930 trakk de det fram mot Tatergata. Det gamle huset ble tatt ned og bygget inn som første etasje i det nye. Dette var mens Aksel og Julie (f.Børde) stiftet familie og det gamle huset var en en-etasjes tømmerbygning.
Alexander, Johan og Sigurd Stalenget graver tomt til det nye huset som sto ferdig i 1930. Det var et tinnete jordsmonn, så det var ikke uten grunn at eiendommen fikk navnet Steine. (utlånt av Odd Are Rønning)
Tretten Elektriske Sagbruk er nevnt som meldepliktig i kommunens fabrikktilsynsrapport i 1910, og i rapporten i 1911 får de pålegg om å montere en beskyttelsesskjerm over sagbladet.
Da Erik Solheim solgte ysteriet sitt i 1911, og de nye eierne satte fart i produksjonen med Kaseinfabrikk ble den nye driften mer kraftkrevende. Det førte til for lite kraft til sagbladet, og saga ble avviklet.
Olav Johnsgård benyttet denne store åpne tomta til oppstilling for sine lastebiler. Og senere overtok Brede Stalsberg denne plassen.
Martin Simengård arbeidet på dette verkstedet før han etablerte seg i Kveinndalen. Verkstedet ble senere nedlagt, men huset står der fortsatt i dag, øyensynlig med utstyret intakt.
Sverre Gråv kjøpte bygningen en gang sist på 1970-tallet.
1920 - SAGATUN
Smidesang etablerte seg med sagbruk et stykke nord for Tretten Elektriske Sagbruk. Men det lyktes nok heller ikke lenge. Saghuset ble stående der, og i slutten av 1940-årene raste det sammen.
Karsten Nordgård etablerte seg med Nordgård Auto her da han solgte seg ut i Brustad på andre sida av Lågen. Da de skulle grave tomta i 1973 viste det seg umulig å finne byggegrunn fordi tomta var full av sagflis. De måtte grave seg så dypt at de fant ut at de like gjerne kunne bygge kjeller. Hans bedrift startet i 1974.
Skriverform A/S på Tretten er et industriselskap som driver produksjon av støpeformer for plastindustrien. De holdt til i Sør-Trettenvegen 180. Den 1. april 1984 overtok de ansatte bedriften med Simen Trønnes som formann, og i styret satt Magne Strangstad, Ivar Hagen, Tom Nymoen og Albert Nachtnebel. Tidligere hadde de eksport til Nederland og Sverige, men hadde nå mer enn nok med å dekke opp det innenlandske markedet.
Ove Skriver overdro bedriften vederlagsfritt
til de ansatte. De bygde ny produksjonshall før 1987 i Lågenvegen 11 i
Stasjonsbyen og flyttet bedriften hit. Snart kom Vorkinn, Burøy & Co inn
som eiere og ønsket å satse stort på Tretten. Iplast-konsernet kjøpte i slutten
av 1990-tallet alle aksjene i Skriverform A/S, men Skriverform skulle fortsette
som før med de samme ansatte som tidligere.
Magne Strangstad og broren hadde truffet Ove
Skriver mens de jobbet i Oslo. De forsøkte å få han med seg til Tretten, og
etter en mellomstopp i Notodden begynte de tre i 1964 å bygge det første
lokalet til det som i skulle bli Ove Skriver Verktøyindustri; seinere
Skriverform A/S. Magne holdt det gående i bedriften til han etter 45 år gikk av
med pensjon.
Skriverform A/S kjøpte ut Nordgård Auto i 2012, og deres eiendom i Sør-Trettenvegen 180 ble samtidig solgt til private.
SMEDBY / SMED MOE
Dette
er neste eiendom nordafor saga til Smidesang, med sin smie på nordsida av
Tatergata. Det er usikkert når denne smiua ble etablert, men sannsynligheten er
stor for at det skjedde under arbeidet med jernbanen, for allerede i 1896 var
Axel Blomberg innom den 12. juli og satte sitt bumerke. Axel satte mange spor
etter seg på Tretten både før og etter at han etablerte seg i Eriksrud.
Hvem
som eventuelt var smed her da kan være en av disse tre smedmestrene, alle
ansatt på Tretten ved jernbanen på denne tida:
Arnt
Fredriksen Holen, bosatt i Bergestuen i mai 1896,
Johan
Wellberg i desember 1895, eller
Lars
Olsen Skaug fra Smålenene i oktober-desember 1896.
SAGMO 130.24
Det var banevokter Gunder Sagmoen (1863-1939) som i 1911 satte opp en bolig her og kalte stedet naturlig nok Sagmo; i dag med adresse Lågenvegn 16, der Bjørn Moe bor. Tomta hadde Gunder sikret seg allerede i 1908. Gunder Gundersen og kona Kristine Kristensdatter bodde her med blant andre datteren Mathilde, født 20.10.1896.
1930 Skjøte fra Auden Wasrud og hustru Mari til Mikkel Wasrud på Båthussvea gnr.130.22 for 10.000 kr.
1932 Skjøte fra Kristine Wasrud (uskifteerklæring 1922) til Gunder Sagmoen for 1.000 kr.
1933 Skjøte fra Mikkel Wasrud (ugift) til Gunder Sagmoen på Båthussvea for 6.000 kr.
1936 Skjøte fra Gunder Sagmoen til Kristian Sagmoen f.1898 på Båthussvea for 5.000 kr.
1940 Skjøte fra Kr. Sagmoen, Mathilde Moe, Klara Røste, Anna Grønvold og Anton Sagmoen til Anna Grønvold for 5.000 kr.
(Gunder døde 1939 og hans hustru Kristine døde 1935. Gunders arvinger er 5
myndige barn: Klara Røste, Anna Grønvold, Mathilde Moe og Kristian Sagmoen samt
Gustav Sagmoen som reiste til Amerika for ca. 30 år siden og har vært
forsvunnet i mer enn 20 år. Hustruen Kristine hadde et særkullsbarn; Anton
Sagmoen som døde i 1939.)
SMEDSTUEN
Matias
Iversen ble født 29.7.1868 i Lågåtonsveen, og bodde der i tellinga 1900. Han er
da oppført som en selvstendig, ugift stenhugger. I folketellinga i 1910 er Matias
Iversen fortsatt oppført som ugift, og enslig losjerende dagarbeider. Han bor
da i Smedstuen med samme gards- og bruksnummer som stedet som senere ble
hetende Smedby. Dette var året før Gunder Sagmoen bygde bolighuset, så Matias
holdt sikkert til i smiua. En seinere Matias Iversen påstås å ha vært den siste
urmakeren på Tretten, og holdt til i lofts-kammerset i Gesellstugua, men det er
usikkert om dette er den samme Matias. I tilfelle en kar med mange talenter.
SMEBY
Håkon Olsen og familien kom nok
til Tretten før 1920. Han hadde vært arbeidsformann på cellulosefabrikken i Moelv.
Han kjøpte smia av Ole Eriksen Wasrud og forpakta grunnen for 99 år. Han ga
eiendommen navnet Smeby. De var ikke her så lenge før de solgte eiendommen og flyttet
ut. Folketellinga for Smeby i 1920 for Øyer er så feil at vi forholder oss mer
til tellinga fra -
Ringsaker 1910
Håkon
Olsen født 15.7.1867 i Østre Toten, hovedperson gift selvstendig Smed
Natalie
Antonette Olsen født 10.12.1886 i Østre Toten, gift Husmor
Ragna
Elide Olsen født 7.9.1907 i Østre Toten, datter ugift Skolepike
Nelly
Helmine Olsen født 23.6.1909 i Vardal, datter ugift Skolepike
Hulda
Ovidie Olsen født 27.6.1913 i Ringsaker, datter ugift Barn uten Erverv
Lilli
Amalie Olsen født 13.11.1919, datter ugift Barn uten Erverv
Håkon
Olsen døde av kreft i 1929. Da bodde de på Berg i Musdal.
I
1922 kjøpte Erling Ingvaldsen Moe stedet av Håkon Olsen. Erling var også fra
Østre Toten; nærmere bestemt Kolbu, så de var kanskje gamle kjente. Erling
var født 2.7.1902 og holdt en flere generasjoners smietradisjon fra Nordland i
hevd. Han ble gift med Mathilde Gundersdatter Sagmoen, født 20.10.1896 og de bygde
seg nytt hus her i 1925 på samme tomta. De trengte sitt eget sted.
De kalte stedet Smedby. Da de flyttet inn i det nye huset flyttet Kristian Kristensen Moe inn i smia. Han var født i 1853 og døde i 1928, og arbeidet for Erling som oppslager og annet.
Smiua måler ca 7x8 meter og er delt omtrent på midten. Den har separat inngang til smiudelen, og en annen leder inn i ei boenhet. Den ble benyttet av smeden med familie i perioder, og av folk som arbeidet i smia andre ganger. Også for andre i perioder; som da tømmerhoggere for Ole Eriksen Wasrud bodde her. Smia var også overnattingsplass for de som arbeidet med tømmerhogst hos Ole. Nede ved elvekanten var det velteplass for tømmer. Fra elvekanten gikk/går det en tømmerveg opp i Wasrudmoen som krysset Tatergata og over jernbanen. Men jernbanen kom nok etter at vegen var anlagt. Det lå slipperter i sporet så det skulle bli enklere å slepe tømmeret over.
Asgeir og Bjørn Moe med stallen i
bakgrunnen.
Det var også et kombinert spiltau for to hester og grisehus som fortsatt står. Og i tillegg en stall for 2-3 hester som ble revet for noen år siden.
I 1974 står det å lese i Gudbrandsdølen at etter at Erling Moe døde er det ikke lenger aktivitet i smia. Han døde i 1969.
Johan Stalenget (1904-) fortalte i 1974 at han allerede i konformasjonsalderen var med faren på tømmerhogst, men kom inn på linjeavdelingen ved jernbanen i 1928, ble fast ekstra i 1944 og fast ansatt noen år seinere. I nær 20 år var han arbeidsformann for asfaltlegging med et virkeområde med Tynset, Minnesund og Åndalsnes som ytterpunkter. Johan satt flere perioder i kommunestyret og en periode i formannskapet og hadde en rekke verv ellers. Han blir betraktet som en uredd og slagferdig debattant, noe sikkert min far kunne ha skrevet under på. Men de to hadde et veldig tett forhold.1934 Forpaktningskontrakt fra Kristine Wasrud til Johan Stalenget gjeldende i 99 år for årlig avgift 20 kr. med rett til å innløse tomten for 500 kr. Forpakteren har ikke rett til på tomten å drive landhandleri eller hotellvirksomhet som hovednæring. Obligasjon fra Johan og Sigurd Stalenget (ugifte) til Småbruk- og Boligbanken for 4.000 kr.
Og ikke nok med det. Karenes bestefar Ole Aamot tok til med skiferdrift på Otta i 1890-årene. I 1916 ble det dannet er aksjelag; Gudbrandsdal Skiferbrudd med virksomhet både i Fåvang og på Tretten. De opplevde nedgang i 1930-årene da det ble omlegging fra mest takstein til mer trappetrinn og gulvplater og slikt. Firmaet ble nedlagt i 1931.
Men sønnen Knut Aamot holdt det gående i Fåvangfjellet. I 1940 startet de opp igjen med familieaksjelag og satte i drift et brudd i Killia. De kjøpte tomt i 1942 og bygde sliperiet i Tatergata med nye maskiner. Det ble ikke fart i drifta før etter krigen, og siden har omsetningen vært god. De leverre til et stort marked i mange land.
NEDRE WASRUD (tidligere
Øvre) 130/3
Fra panteregisteret og folketellingene
1852
Utskiftning av Wasrudgardene.
1865
Kontrakt om ikke å innta til hamning fremmede kreature m.m.
1865 Folketelling
Erik
Audensen gardbruker selveier 30 år gift
Agnete
Eriksdatter gardkjerring 27 år gift
Matea
Eriksdatter datter 6 år
Randine
Eriksdatter datter 6 år
Ole
Eriksen sønn 4 år
Østen
Johannesen logerende 52 år ugift
Matias
Johannesen tjener 19 år ugift
Randi
Pedersdatter tjenestejente 27 år ugift
Auden
Johannesen føråsmann med jord 71 år gift
Marte
Eriksdatter føråskjerring 62 år gift
Ole
Audensen sønn hjelper faren 19 år ugift
Anne
Eriksdatter føråsjente 67 år ugift sinnsvak fra 20 år
1875 Folketelling
Erik
Audensen gardbruker selveier f.1835 gift
Agnete
Eriksdatter gardkjerring f.1839 gift
Ole
Eriksen sønn f.1862
Johannes
Eriksen sønn f.1875
Randine
Eriksdatter datter hjelper moren f.1860
Elise
Eriksdatter datter f.1867
Lisabet
Eriksdatter datter f.1872
Mari
Eriksdatter strikkerske legdslem f.1795
Husstand
2:
Auden
Johannesen føråsmann f.1795 enkemann
Marte
Kristensdatter husholderske f.1851
Bor i
fjøset:
Østen
Gudbrandsen gardsgutt tjener f.1856
Mari
Iversdatter budeie f.1837
1875
Erklæring fra flere gardbrukere i Øyer om at de ville motta aksjer som
erstatning for grunnavståelse til jernbanen.
1889
Ifølge fogdens innberetning er denne eiendom i kassaboka sammenføyd med Granlund.
1890
Skjøte fra Erik Wasrud til sønnen Ole E. Wasrud på denne eiendom og Granlund for
3.000 kr. og førå av 5-årig verdi 1.000 kr.
1891 Folketelling
Erik Audensen f.1835,
gift familiens overhode
Agnete Eriksdatter
f.1839, gift hustru
Einar Eriksen f.1877,
sønn
Annette Tolvine
Eriksdatter f.1880, datter
Kari Eriksdatter
f.1882, datter
Ole Eriksen f.1862,
gift familiens overhode
Kristine Mikkelsdatter
f.1867, gift hustru
Auden Olsen f.1889,
sønn
1892
Finansdepartementets deklarasjon angående størrelsen av en garden påhvilende
årlige avgift til statskassa på 12,93 kr.
1892
Jernbanetakst angående grunnavståelse.
1894
Om kontinuasjon av denne grunnavståelsen 2 år tidligere.
1894
Forpaktningskontrakt der Ole E. Wasrud til Johs Halstenstad bortforpakter 15 ar
av denne eiendom og bruksnr.2 for et tidsrom av 99 år med en årlig avgift på 30
kr.
1894
Fradelt den til jernbane eksproprierte grunn av denne eiendom og 130/2, antatt
å utgjøre 2/13 av eiendommen (bruksnr.4).
1894
Forpaktningskontrakt der Ole E. Wasrud til vognmann S. Iversen bortforpakter en
byggetomt på østre side av jernbanelinjen ved Tretten stasjon (Losnaos feste
nr.1) stor 3½ mål for 50 år med årlig leiesum 87,50 kr. Forlenget til 99 år
fra 1904.
1895
Pantobligasjon for Erik Solheim og Johannes S. Halstenstad til O. A. Gillebo
for 1.000 kr. med pant i husene på Furulund under denne eiendom og
bruksnr.2.
1895
Ekspropriasjonsforretning angående avståelse av grunn til Hamar-Sel
jernbaneanlegg.
1895
Overenskomst mellom styrelsen for Norges statsbaner og Ole Eriksen Wasrud
angående planovergang.
1895
Pantobligasjon fra vognmann S. Iversen til Jørgen Sorgendal for 5.000 kr. med
pant i hotel Losnaos.
1895
Erklæring om overdragelse uten fravikelseskjennelse av den ved takst av 1895
omhandlede disposisjonsrett over grunnen.
1896
Forpaktningskontrakt der O. E. Wasrud bortforpakter til Johan Pehrsen 15
ar på 50 år for 30 kr. pr. år (med flere nærmere bestemmelser).
1896
Obligasjon fra Johan Pehrsen til O. E. Wasrud for 1.000 kr. med pant i
husene på den ifølge kontrakt forpaktede tomt.
1896
Erklæring fra Ole Eriksen om en under deling arbeide stedseværende
vedlikeholdsplikt av vegen Tretten stasjon under garden 130 bruksnr. 3.
1900 Folketelling
Ole
Eriksen sersjant gardbruker f.1862 gift
Kristine Mikkelsdatter
gardkjerring f.1867 gift
Auden
Olsen sønn f.1889
Erik
Audensen føråsmann f.1835 gift
Agnete
Eriksdatter føråskjerring f.1839 gift
Kari
Eriksdatter søster hjelper foreldrene f.1882
Torvald
Torgersen tjener f.1885
Kristine
Matiasdatter budeie f.1879
1901
Forpaktningskontrakt fra sergeant O. E. Wasrud til uhrmager L.T.Ahlstrøm feste
nr.2 på en ca. 6¼ ar stor tomt ved Tretten jernbanestasjon på 99 år mot
årlig avgift 15 kr. og pant for avgiften i opførte hus med flere andre
bestemmelser.
1901
Lover for Tretten Dampmeieri med forskjellige forpliktelser for aksjeeiernes
garder.
1902
Forpaktningskontrakt mellom O. E. Wasrud og disponent Amundsen på et
jordstykke 40 ar søndenfor Tretten jernbanestasjon for en årlig avgift på 20
kr. (Ostefabrikken feste nr.3).
1902
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til Tretten Ostefabrik og Meieri på
et jordstykke 90 ar ved Tretten stasjon for 99 år for en årlig avgift 225 kr.
Forpakteren har rett til en 4 meter bred veg langs jernbanegjerdet til å
nyttiggjøre seg vann på grunneierens eiendom m.fl. bestemmelser.
1902
Kontrakt med Tretten Ostefabrikk og styrelsen for statsbanene om anlegg
av sidespor.
1903
Overenskomst om utvidelse til 10 ar av den ved kontrakt til L. T. Ahlstrøm
bortforpaktede tom mot forhøyelse av avgiften til 25 kr. årlig.
1903
Skjøte fra uhrmaker L.T. Ahlstrøm og hustru Anna Sofia A. til Åsta
Olsdatter Wasrud på husene på den av denne eiendom forpaktede tomt for
2.392,94 kr.
1904
Obligasjon fra Tretten Ostefabrik og Meieri til ??? N. Flakstad
for 20.000 kr. med pant i fabrikken med maskiner etc.
1904
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til Johan Iversen på en 40 ar stor
byggetomt for 99 år mot årlig avgift 80 kr.
1904
Skjøte fra Johan Iversen til Anton m. Olsen på Hotel Losnaos, dets
bygninger med grunnrettigheter iflg. forpaktningskontrakter for 57.000 kr,
hvorav for løsøre 15.000 kr.
1906
Auksjonsskjøte til landhandler E. Solheim på den på denne eiendoms grunn
stående Tretten Ostefabrik og Meieri med inventar og maskiner for 8.050
kr.
1909
Forpaktningskontrakt fra Ole E. Wasrud til A/S Tretten Elektriske Sagbruk
på et areal av inntil 5 mål jord for årlig avgift 20 kr. pr. mål i 99 år. A/S
har rett til kjøreveg på Losna til bygdevegen samt til grunn for elektriske
ledninger på denne eiendom uten særskilt godtgjørelse.
1910 Folketelling
Ole Eriksen f.1862,
gift gardbruker sergeant
Kristine Mikkelsdatter,
f.1867, gift husmor
Åsta Olsdatter f.1901,
datter
Mikkel Olsen f.1908,
sønn
Auden Olsen f.1889,
gift sønn gardsarbeider
Mari Johannesdatter,
f.1887, gift husmor
Kristina Audensdatter
f.1910, datter
Laura Olsdatter Vedum
f.1889, ugift tjenestejente barnepike
Magnus Østensen f.1891,
ugift tjener gardsarbeide
Bergitte Evensen f.1877,
ugift tjenestejente budeie
Husstand 2:
Erik Audensen f.1835,
gift føråsmann
Agnete Eriksdatter
f.1839, gift føråskone
1911
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til Gunner Sagmoen på en tomt kalt
Sagmoen feste nr.5 av denne eiendom på 99 år mot årlig avgift 25 kr. med
pant for avgiften i hus på tomten. Forpakteren har ikke rett til på tomten å
drive landhandleri, hotell eller kafe som hovednæring.
1911
Erklæring fra E. Solheim angående betingelsene for å føre en lysledning
under jernbanelinjen.
1911
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til Edv. Olsen på en tomt kalt
Granholt feste nr.6 på 99 år mot årlig avgift 30 kr. og pant i hus på tomten.
Forpakteren har ikke rett til å drive Landhandleri, hotell eller kafe som
hovednæring.
1911
Nye lover for Tretten Dampmeieri.
1912
Skjøte fra Erik Solheim til A/S Gudbrandsdalens Caseinfabrik på den på
denne eiendoms grunn stående Tretten Ostefabrik og Meieri med maskiner, redskaper
og inventar med tilhørende tomterett samt fortrinnsrett til å ta vann til
fabrikkens behov for 12.000 kr.
1912
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til P(?) Reiersen på en tomt kalt Sørhaug
feste nr.7 på 99 år mot årlig av gift 25 kr. med pant i hus på tomten. Forpakteren har ikke rett til å drive Landhandleri, hotell
eller kafe som hovednæring.
1912
Leiekontrakt fra O. E. Wasrud m.fl. til skytterlaget «Dølen» på grunnen til
denne eiendommen, og gnr. 131/1 og 132/1 til skytebane for 20 år mot årlig avgift
tillsammen 45 kr.
1917
Fradelt Stulen gnr.130/8.
1917
Utpanting for Gudbrandsdalens Caseinfabriks byskatt til Kristiania for
årene 1915/16 og 1916/17 til sammen 1.310,50 kr. med utlegg i fabrikken mmed
tilhørende maskiner.
1917
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til vognmann Ole Stalsberg på en tomt
stor 10 ar kalt Stalsberg for 99 år mot årlig avgift 40 kr. Forpakteren
har ikke rett til å drive Landhandleri, hotell eller kafe som hovednæring.
1917
Skjøte fra O. E. Wasrud til vognmann O. Stalsberg på bygning på Stalsbergs
tomt for 3.000 kr. Gnr. 130/29.
1919
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til sersjant o. Hageløkken på en tomt
kalt Heim feste nr.8 i 50 år mot avgift 30 kr. Forpakteren har ikke rett
til å drive Landhandleri, hotell eller kafe som hovednæring. Gjerdehold
påhviler forpakteren.
1920
Overenskomst mellom Lars Solheim og Erik Solheim der Erik gis tillatelse til å
oppsette og til uten avgift å ha stående våningshus og uthus på de ved
kontrakter leiede tomter av denne eiendom og bnr.2. Landhandleri må ikke drives
i husene.
1920
Fradelt Sagatun gnr.130/9.
1920 Folketelling
Auden Olsen f.1889,
gift gardbruker
Mari Johannesdatter
f.1887, gift husmor
Olaf Audensen f.1917,
sønn
Kristina Audensdatter
f.1910, datter
Liv Audensdatter
f.1915, datter
Sverre Hansen Halsten
f.1898, ugift gardsarbeider
Karen Iversdatter
Bjørgerønningen f.1885, ugift budeie
Husstand 2:
Ole Eriksen f.1862,
gift føråsmann fanejunker gardbruker
Kristine Mikkelsdatter
f.1867, gift føråskone husmor
Mikkel Olsen f.1908,
sønn skolegutt
Åsta Olsdatter f.1901,
datter ugift hushjelp hjemme hos mor og far
1920
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til smed Haakon Olsen på en tomt stor 10
ar kalt Smeby gnr.130/12 for 99 år mot årlig avgift 30 kr. med pant i
hus på tomten. Forpakteren har ikke rett til å drive Landhandleri, hotell eller
kafe som hovednæring. Gjerdehold påhviler forpakteren. Haakon får skjøte senere
samme år for 2.000 kr.
1921
Forpaktningskontrakt fra O. E. Wasrud til Johan Iversen på en byggetomt sydover
for vognmann Iversens tomt stor ca. 25 ar mot årlig avgift 32,50 kr.
1921
Fradelt 3 parseller kalt Moksheim gnr.130/10, Furulund gnr.130/11
og Tretten stasjon gnr.130/12
1921
Skjøte fra O. E. Wasrud til Auden Wasrud for 7.000 kr. og førå til Ole og
Kristine verdi 3.000 kr.
1921
Forpliktelse for eieren av denne eiendom til ikke å drive landhandleri eller
selge eller bortforpakte tomter til noen som vil drive landhandel innsatt i
forpaktningskontrakten til Johs Halstenstad i 1894.
1922
Obligasjon fra Hans Bjørnstad til Øyer Sparebank for 1.000 kr. med pant
i hus på denne eiendoms grunn.
1922
Skjøte fra A. M. Olsen til Chr. Johnsen på Losnaos Hotel med rettigheter
iflg kontrakter.
1923
Obligasjon fra Ole Stalsberg til Boligbanken for 1.800 kr med pant i «Stalsberg»
under denne eiendom.
1923
Fradelt «Løken» gnr.130/15.
1924
Fradelt «Gampesjaa» gnr.130/16.
1925
Skjøte fra O. Hageløkken til Målfrid Ring på «Heim» på forpaktet tomt.
1927
Erklæring fra A.O.Wasrud om frafallelse av erstatning for de over denne eiendom
førte telegraf- og telefonledninger.
1930
Nye lover for Tretten Dampysteri.
1930
Fradelt «Granrud» gnr.130/21 og «Båthussveen gnr.130/22.
1932
Obligasjon fra Ole Stalsberg vedtatt av hustruen Anna til O.Thorud for 3.000
kr. med pant i «Moheim» på bygslet grunn i henhold til kontrakt 1917.
1932
Leiekontrakt der bl.a. A.O.Wasrud bortleier til Dølen skytterlag grunn til
bane, standplass, skytterhus, andre hus m.v. for et tidsrom av 20 år mot årlig
avgift 20 kr.
1934
Obligasjon fra Edv Olsen vedtatt av hustruen Mathilde til overrettssakfører
Leif Hennum for 5.000 kr. med pant i Granholt på leid grunn.
1934
Obligasjon fra Målfrid Ring (ugift) til Øyer Sparebank for 4.500 kr. med pant i
«Heim» gnr.130/12 på forpaktet grunn.
1937
Skjøte fra arvingene etter Christian Johnsen d.1935) til Kristian Johnsen
f.1902 og Asmund Johnsen f.1909 på gnr.130/13 samt bygninger på
forpaktet grunn av denne eiendom og forpaktningsrett til grunnen iflg kontrakt
fra 1894 med tillegg 1923 for 26.000 kr.
1937
Erklæring fra Johanne Pehrsen i uskifteerklæring av 1935 etter Johan August
Pehrsen om vedtakelse av forskjellige forpliktelser, hvoriblant årlig avgift 25
kr. for tillatelse til inntil videre å benytte en avstikkerledning fra
jernbanens vannledning for Tretten stasjon til sin eiendom Skogly på
forpaktet tomt.
1937
Fradelt «Skogly» gnr.130/26 og «Kvilvang» gnr 130/27.
1941
Skjøte fra Ole Stalsbergs dødsbo v/skifteretten til fru Anna Stalsberg
på den i festekontrakt i 1917 omhandlede eiendom m.fl. av verdi 6.000 kr.
1941
Skjøte fra Asmund og Kristian Johnsen til Gina Johnsen f.1894 på
eiendommen Novilla på forpaktet grunn av denne eiendom etter
forpaktningskontrakt fra 1894 med tillegg 1923.
1941
Fradelt «Saga» gnr.130/33.
1943
Fradelt «Furuhaug» gnr.130/36.
1944
Erklæring fra Gina Johnsen som eier av «Novilla» under denne eiendom om
leie inntil videre av vann fra jernbanens vannverk mot årlig avgift 25 kr. og
på nærmere vilkår bl.a. fortrinnsvis å leie bort 2nnen etasje til en
jernbanefunksjonær.
1944
Fradelt tre parseller; «Novilla» gnr.130/37, «Solhaug» gnr.130/38
og «Rud» gnr.130/39.
1944
Skjøte fra Auden O. Wasrud til sønnen Olav Wasrud på denne eiendom m.fl. for
8.000 kr. og førå til Auden og Mari Wasrud med verdi 4.000 kr.
1945
Fradelt 3 parseller; «Bu» gnr.130/41, «Hellerud» gnr.130/42 og «Bjørnstad»
gnr.130/43.
1945
Fradelt 2 parseller; «Furuhaug II» gnr.130/44 og «Dølebu».gnr.130/45.
1948
Obligasjon fra Målfrid Lokvam f.Ring til Øyer Sparebank for 500 kr. med pant i
bygninger og festerett til «Heim» feste nr.8.
1948
Fradelt 3 parseller; «Neist» gnr.130/46, «Furuhaug 4» gnr.130/47
og «Maurstad» gnr.130/48.
1948
Fradelt «Tretten stasjon II» gnr.130/49.
1949
Fradelt «Vestvang» gnr.130/55.
1950
Fradelt «Vestrom II» gnr.130/57.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar