Husmenn under Nistun Glomstad
Det vil være mulig ut fra kirkebøker og folketellinger å kartlegge disse husmannsfamiliene, men det blir tidkrevende. Vanskeligere kan det bli å finne ut hvor de til enhver tid holdt hus da de oftest er bosatt «ved Glomstad». Noen holdepunkter har vi. Men ettersom utvandringa førte til ledige husmannsplasser, ble det mye flytting mellom brukene. Ved forrige århundreskifte (1900) ble plass etter plass stående tom. Utover på 1900-tallet ble enkelte utskilt ved skjøte. Dette ga grobunn for optimisme, og disse fikk interesse for å bryte ny jord og utvikle plassene. Begrepet småbruk kom i bruk, da de ikke lenger gikk på husmannskontrakter. Men det skjedde ikke med brukene under Glomstadgardene.
Nistun Glomstad hadde i 1780 en husmannsplass, men det ikke mulig å
vite om det er Eriksvea eller Glomstadhågån. Mest sannsynlig er det den først
nevnte.
ERIKSVEA / ERIKLYKKJA
Eriksvea var et tidlig husmannsbruk. I 1825 er det i folketellinga oppgitt at Nistun Glomstad hadde to husmenn, og da må den ene være denne plassen. Den er fraflyttet og står tom fra før 1845. Det er merkelig at en plass sto tom, men befolkningspresset var enda ikke så stort som da utvandringa til Amerika tok til for fullt.
Plassen
ligger helt nederst på eiendommen til Nistun Glomstad. Hustoftene ligger
nedenfor Laukamsråket og er godt synlige. Fjøsmuren er spesiell fordi den er
murt inntil en kampestein som står på høgkant. De hadde fått ryddet seg ei
lykkje slik at de kunne vinterfôre en liten besetning. Fjøsmuren kan ikke ha
rommet mer enn ei ku og ei geit, men de var nok selvforsynte med melk.
Bruket er plottet inn på et kart fra 1829. Det har ikke
vært i bruk lenge, for allerede i 1845 hadde Nistun Glomstad igjen bare ett
husmannsbruk. Det var Glomstadhågån øverst på garden som ble flyttet fra oppi
Hågån ned til jordkanten og ble til Glomstadjordet.
Etterhvert som Eriksvea var fraflyttet ble bruket høstet og
benyttet som beite, og gikk derfor over til å bli kalt Eriklykkja. Helt
fram til 1960-talllet brukte vi beitet der. Flere av mine eldste informanter kaller stedet Eriksvea.
Lyua i
Eriklykkja sto lenge. Den var sannelig ikke stor, men mer enn stor nok til å
romme en norsk rittmester på flukt. Han var tatt til fange av tyskerne i slaget
på Sagodden i 1940. En tysk soldat skulle holde kontroll på ham mens de andre
ryddet opp litt etter slaget. Rittmesteren klarte å lure opp en liten
Colt-pistol, skjøt ham i halsen og fór til skogs. Han søkte dekning i denne
lyua til han etter hvert fant det trygt å gå videre opp til Enge.
Hvem
denne Erik var er for meg ei gåte. Det framkommer en rekke med navnet Erik i
kildene for Glomstad. Blant andre Erik Reiersen og hustru Anne Hansdatter som i
1828 får datteren Anne Eriksdatter. Moren opptrer også i 1807 som fadder. Det
er den Erik som skiller seg ut som mest sannsynlig, og kanskje var det han som
ryddet plassen Eriksvea.
Bruket Engejordet sees øverst. Pila viser plasseringa av toftene til Eriksvea på et luftfoto fra ca. 1960.
GLOMSTADHÅGÅN / GLOMSTADJORDET
Den andre plassen fra 1825-tellinga var Glomstadhågån som lå øverst på
garden i det beitearealet vi kalte Glomstadhågån. Toftene er veldig små og godt
synlige fortsatt i min tid på garden. Plassen lå særdeles utilgjengelig til og
husmannen der fikk flytte ned og etablere et nytt bruk nederst i Hågån; delvis
øverst i jordet. Der ble brukets navn naturlig nok Glomstadjordet.
24 Glomstadjordet stugutoft
25 Glomstadhågån fjøstoft
26 Glomstadhågån stugutoft
Når det skjedde vites ikke men det må ha vært før 1865 da bebyggelsen i Glomstadhågån umulig kunne romme den store buskapen de hadde i den registreringa. De kunne nemlig fôre 2 kyr, 2 sauer og 2 geiter, og de kunne høste ei halv tønne bygg og ei halv tønne poteter. Glomstadjordet var også et husmannsbruk med jord. Toftene er fortsatt intakte med hustoft av en viss størrelse og en godt synlig fjøsmur.
Den
første vi møter i sikre kilder er Hågen Olsen som i 1833 begraves bare 2 år
gammel. Han oppgis å være fra husmannsfamilie, så vi kan slutte at Hågens far
var husmann her den tida, og da trolig i Glomstadhågån. To år senere; i 1843
blir Matea Olsdatter født. Foreldrene er Ole Jørgensen og Mari Hågensdatter, og
vi antar at Hågen og Matea er søsken. Jørgen Olsen og Marta Jonsdatter bodde
også her som inderster da de fikk sønnen Ole i 1856. Mari Hågensdatter døde i
1859, 53 år gammel.
Og
kanskje var Haagen i familie med Johannes som dukker opp her i 1865-tellinga.
Ved folketellinga i 1845 var det på Nistun Glomstad 4 husholdninger, 17
personer, 1 selveier og 1 husmann med jord. Men den tellinga nevner ingen navn.
Fra tellinga i 1865 er det problemet løst. Eriksvea var fraflyttet.
hvor toftene etter Glomstadhågån er å finne til høyre. Luftfoto fra ca.1960.
I
Glomstadjordet fikk han oppført nye hus og fikk det mye enklere. Johannes ble
forøvrig kalt «Seopp» fordi han hadde en besynderlig rank holdning med hodet.
Min beste informant og mentor gjennom livet; Fredrik Enge (f.1905) fortalte at
hans onkel kjente Seopp godt.
Fra folketellingene
ser vi at Johannes Johannesen (1829-) og Mari Klemetsdatter (1841-1879) var
husmannsfolk her i perioden rundt 1865 og framover. Da de ble viet i 1861
framkom det at han var født på et bruk under Botterud mens hun var født på
Glomstadhaugen under Øvre Glomstad. De fikk sønnene Johan (1861-) og Klemet (1866-1882).
De fikk Johan mens de bodde på Glomstadhaugen. Så de må ha etablert seg i
Glomstadjordet like etter 1861.
De holdt
det gående i mange år. Men da Mari Klemetsdatter døde i 1879, kun 38 år gammel
og yngstesønnen Klemet døde i 1882, kun 16 år gammel ble det nok tøft for Seopp
å ta hånd om forpliktelsene. Husmannskontrakter stilte strenge krav, og han
flyttet herfra.
Etter dem
bodde Berger Engebretsen (1834-) og Kari Olsdatter (1840-). Kari var født i
Flåtåmojordet. De bodde her med familien fra ca 1880 til 1884, da de etablerte
seg i Knuts under Midtmågåli. Deres sønn Kristian Bergersen Knuts, broren
til Elise Knuts bodde da her med familie en periode før de flyttet til Follebu.
I 1885 og
1886 er det to innførsler i kildene på Glomstadjordet. Først at Torger Eriksen
opptrer som fadder i kirken. Og året etter fikk Torger Kristensen (1855-) og
kona Karen Torstensdatter (1859-) datteren Anette (1886-). Det er umulig å vite
mer om dem bortsett fra at de i 1888 igjen er faddere, men da med bopel
Glomstadhaugen under Øvre Glomstad.
Anton Olsen (1859-) bodde i Glomstadjordet en kort periode
1889-1891 sammen med kona Matea Olsdatter (1858-). Da fikk de sønnen Martin
Antonsen (1889-1890) som døde året etter. I 1890 døde også kona Matea Olsdatter
i barselseng. Hun var født Suserud under Sylte i Ringebu.
I 1891
bodde Edvard Olsen (1862-) og Oline Johannesdatter (1863-) i Glomstadjordet med
familien. Det var en sønn og en nevø. Sønnen var Olaf og nevøen Ole Antonsen;
Edvards brorsønn. I 1893 fikk de også sønnen Magnus. De etablerte seg etter
hvert i Veemsstugua. De kom hit fra Øvre Glomstadhaugen etter å ha bodd der
bare kort tid. Jeg husker Olaf godt, og som guttunge stakk jeg innom i
Veemsstugua flere ganger. Han var en hyggelig kar og tok meg godt imot. Jeg tok
med kamerater innom for å vise dem kaffekoppen hans. Den ble nok aldri vasket,
for gruten leiret seg i koppen og det var etter hvert plass til å stikke bare
en finger nedi. Olaf bodde alene etter at foreldrene døde, og han hadde det med
å snakke bakvendt. I ett av eksemplene ble han sitert på at han hadde vært på
butikken, og da han kom hjem «sto kalvene oppe og fjøsdøra løp rundt på jordet
med rompa høgt i væré». Det sies også at han satte melkebøtta til kjøling i
Kålåbekken på veg hjemover, og gikk nedatt dit etter bøtta seinere på dagen.
Berger og
Kari’s barn kom tilbake hit i 1895. Deres datter Sissel Bergersdatter Knuts (1874-)
var gift i 1893 med jordarbeider, tømmerhogger og dagarbeider Ole Johannesen
(1870-) født Klævahaugen. Datteren Ragna (1893-) var født i Knuts, men de bodde
her da de i 1895 fikk sønnen Bernt (1895-). Familien ble senere etablert i
Bruvoll i Tutrudalen. Samtidig bodde også broren Kristian Bergersen (1870-) her
sammen med kona Oline Larsdatter (1875-) da de fikk barna Ludvig (1896-) og
Hildur (1897-).
Plassen Glomstadjordet ble fraflyttet før folketellinga på høsten
1900. De ble de siste på denne plassen, men datteren Ragna Olsdatter dukker opp
igjen på Nistun Glomstad i 1910, men da som ei 17 år gammel tjenestejente og
bosatt på garden.
1865 - GLOMSTADJORDET
Johannes Johannesen Glomstadjordet husmann med jord 32 år gift
Mari Klemetsdatter Glomstadjordet husmannskjerring 25 år gift
Johan Johannesen Glomstadjordet sønn 4 år
Johanne Olsdatter Glomstadjordet losjerende gardsarbeiderske ugift 32 år
1875 - GLOMSTADJORDET
Johannes Johannesen Glomstadjordet husmann med jord f.1823 gift
Mari Klemetsdatter Glomstadjordet husmannskjerring f.22.9.1841 gift
Johan Johannesen Glomstadjordet sønn f.1861
Klemet Johannesen Glomstadjordet sønn f.16.5.1866
Mari Klemetsdatter døde i 1879, kun 38 år gammel og yngstesønnen Klemet
døde i 1882, kun 16 år gammel. Det ble nok tøft for Seopp å ta hånd om
forpliktelsene i husmannskontrakten. De stilte strenge krav, og han flyttet
herfra.
Etter dem
bodde Berger Engebretsen (1834-) og Kari Olsdatter (1840-). Kari var født i
Flåtåmojordet. De bodde her med familien fra ca 1880 til 1884, da de etablerte
seg i Knuts under Midtmågåli. Deres sønn Kristian Bergersen Knuts, broren
til Elise Knuts bodde da her med familie en periode før de flyttet til Follebu.
I 1885 og
1886 er det to innførsler i kildene på Glomstadjordet. Først at Torger Eriksen
opptrer som fadder i kirken. Og året etter fikk Torger Kristensen (1855-) og
kona Karen Torstensdatter (1859-) datteren Anette (1886-). Det er umulig å vite
mer om dem bortsett fra at de i 1888 igjen er faddere, men da med bopel
Glomstadhaugen under Øvre Glomstad.
Anton Olsen (1859-) bodde i Glomstadjordet en kort periode
1889-1891 sammen med kona Matea Olsdatter (1858-). Da fikk de sønnen Martin
Antonsen (1889-1890) som døde året etter. I 1890 døde også kona Matea Olsdatter
i barselseng. Hun var født Suserud under Sylte i Ringebu.
I 1891
bodde Edvard Olsen (1862-) og Oline Johannesdatter (1863-) i Glomstadjordet med
familien. Det var en sønn og en nevø. Sønnen var Olaf og nevøen Ole Antonsen;
Edvards brorsønn. I 1893 fikk de også sønnen Magnus. De etablerte seg etter
hvert i Veemsstugua. De kom hit fra Øvre Glomstadhaugen etter å ha bodd der
bare kort tid. Jeg husker Olaf godt, og som guttunge stakk jeg innom i
Veemsstugua flere ganger. Han var en hyggelig kar og tok meg godt imot. Jeg tok
med kamerater innom for å vise dem kaffekoppen hans. Den ble nok aldri vasket,
for gruten leiret seg i koppen og det var etter hvert plass til å stikke bare
en finger nedi. Olaf bodde alene etter at foreldrene døde, og han hadde det med
å snakke bakvendt. I ett av eksemplene ble han sitert på at han hadde vært på
butikken, og da han kom hjem «sto kalvene oppe og fjøsdøra løp rundt på jordet
med rompa høgt i væré». Det sies også at han satte melkebøtta til kjøling i
Kålåbekken på veg hjemover, og gikk nedatt dit etter bøtta seinere på dagen.
Berger og
Kari’s barn kom tilbake hit i 1895. Deres datter Sissel Bergersdatter Knuts (1874-)
var gift i 1893 med jordarbeider, tømmerhogger og dagarbeider Ole Johannesen
(1870-) født Klævahaugen. Datteren Ragna (1893-) var født i Knuts, men de bodde
her da de i 1895 fikk sønnen Bernt (1895-). Familien ble senere etablert i
Bruvoll i Tutrudalen. Samtidig bodde også broren Kristian Bergersen (1870-) her
sammen med kona Oline Larsdatter (1875-) da de fikk barna Ludvig (1896-) og
Hildur (1897-).
Plassen Glomstadjordet ble fraflyttet før folketellinga på høsten
1900. De ble de siste på denne plassen, men datteren Ragna Olsdatter dukker opp
igjen på Nistun Glomstad i 1910, men da som ei 17 år gammel tjenestejente og
bosatt på garden.
For Fredrik kunne fortelle at stugua her fikk et
nytt liv. Den ble tømret opp igjen i hågån på Enge. Matea og Ola som lenge
holdt til i Systuvangen flyttet først til Veslvangen under Nurdistun Jonsgard.
Fredrik kunne fortelle at Matea kom innom på Enge en dag, satte seg ned og
tente pipa, og sa: - «Vi ska byggje åt oss é og’n Ola nå. Vi ska få tomt tå ’om
Iver Eingje.» Og slik ble det. De hadde fått kjøpe husmannsstugua i
Glomstadjordet og satte den opp i hågån på Enge. Kalte stedet Nyhågån og kunne
flytte inn i 1902. Stugua besto av ett rom og gang/bod. Som motytelse skulle de
skjære 2 mål åker årlig på Enge.
1910 - NYHAGEN
Matea Olsdatter Nyhagen f.1836, husmor enke fattigunderstøttet
Kristian Olsen Nyhagen f.1884 søn ugift dagarbeider
1920 - NYHAGEN
Matea Nyhagen f.1836 Rugsven, husholder enke Fattighjælp av kommunen.
Kristian Nyhagen f.1884 Ledumshagen, sønn ugift
Fast gårdsarbeider
Senere var det sønnen Kristian og hans kone Bergitte som bodde her inntil de i 1960 flyttet på gamlehjemmet. Mor brukte å stikke innom hos mange av naboene, og jeg var skikkelig mammadalt og hang med. Også da ho skulle besøke Bergitte. Jeg er født i 1952. Jeg husker også at det var litt skummelt å se Kristian som lå som en skygge borti senga ved øvre veggen.
Om Knut Norda-i og Knut Synna-i.
Husmannsvesenet oppsto omkring 1700. I 1723 er det i matrikkelen
oversikt over husmannsplasser «med kornåker». I vår grend har Glømmen og Enge
en hver. Ellers har Glømmen tre, Vedum, Mageli og Laukam en hver uten kornåker.
Glomstad har fortsatt ingen.
Det var Fredrik Enge som stimulerte
til min interesse for lokalhistorie gjennom en årrekke med sin vitenskapelige
undring og fortellerglede. Her hadde han en som lyttet: og noterte. Mye av det
bak øret. Jeg må fortelle om min aha-opplevelse. Ved å gå gjennom
krigsskattelistene fra Den Store Nordiske Krig dukket de opp, de to karene. Det
var Knut og Knut og året var 1700.
Min mentor og gode nabo Fredrik
Enge fortalte at de gamle i hans oppvekst (han ble født i 1905) snakket om at
det for lenge siden hadde bodd en Knut på hver side av Vedumsåa, og at de ble
kalt Knut "Norda-i" og Knut "Synna-i". Men han visste ikke
mer. Han hadde jo ikke tilgang til kildematerialet. Det hadde jeg; og i
krigsskattelistene trer de begge fram fra folkemunne. Husmannen Knut Olsen Vedumstuen
er 40 år og Knut Rasmussen Engestuen 30 år og født i Romsdalen. Engestuen er
det tidlige navnet på bruket som etter hvert ble Engehagen/Skogli.
Det gir en viss tilfredshet å
tenke på at jeg i skrivende stund i 2023 kan slutte å bære den muntlige
tradisjonen videre etter mer enn 300 år. Hermed er den nedskrevet og sikret for
ettertiden; for ingen lytter til slikt i dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar