onsdag 13. november 2024

Sentralt i Stasjonsbyen

BRUA
1894

Her er brua helt ny i 1895.
Datoen var kanskje 10. mai, for sundmannen hadde lønn til den dagen.
Hvilket framskritt for bygda.


1900

Brua over Lågen ble åpnet i 1895 etter to år med anleggsarbeid. Brua fikk etterhvert forsterket bæreevne, og ble senere påhektet et gangfelt på nordsida. Det var hyppig utskifting av kjøreplank. Den utspilte ikke sin rolle før ny bru med to kjøreretninger ble tatt i bruk i 2012. I godt over hundre år med venting på brufoten på motgående trafikk ble dette et virkelig et framskritt. Før 1895 hadde de også ventet på at sundmannen kom tilbake fra motsatt side med båt eller ferje.

Ny bru ble åpnet i 2012.

Første skoledag 2022, den 16. august klokka 07:30 falt den bare 10 år gamle brua sammen som et korthus. Det var bare flaks at ingen måtte bøte med livet i den travle tida med folk på veg til skole og jobb. Det førte til at E6 ble stengt og trafikken der måtte igjen ledes gjennom sentrum. En lastebil og en personbil ble med i fallet, men begge sjåførene kom fysisk greit fra det, men noe slitsomme senskader. Denne bygda er forfulgt av ulykker og "katastrofer". Men dette må vi nok bruke tid på å få forklart hvordan det kunne skje.

Foto: GD



SOLHEIMSBYGNINGEN - FURULUND


Lars Eriksen Solheim (1875-) hadde overtatt handelsbrevet til Johannes Halstenstad i Øvre Wasrud i 1896 og festet tomt ved brua allerede i 1897 av Ole Eriksen Wasrud. I leiekontrakta fikk han garanti fra Wasrud om ikke å starte konkurrerende handelshus i 30 år.
    Lars var født Skjønsberg. Familien kjøpte garden Solheim i Øyer og de åpnet landhandleri på Gilbusvollen i Øyer. Lars gikk deretter i kompaniskap med Johannes Halstenstad i noen år før han overtok handelsbrevet til Johannes i Øvre Wasrud. Johannes er i 1900 oppført som inspektør på Gausdal Sanatorium.
    
Lars kjøpte den såkalte Sjalongen på Stavsplassen, fikk to gausdøler til å frakte den over hit. Her satte de den sammen igjen til butikk og kafé i første etasje. I andre etasje var Solheimssalen som ble flittig brukt som møte- og festlokale. Dessuten flere losjirom som stadig var utleid denne perioden med så mye bygge- og anleggsvirksomhet. 

Fra bakgården til Solheimsbutikken i 1930-40-årene. Tora Nordby og ei Solheimsdame spiller badmington. Bildet er tjuvlånt fra Per Nordby.

Det var et stort uthus i bakgarden til Solheimsbygningen. På tomta nede mot elva var det også et bryggerhus og grisehus.
    
Kafeen ble i årevis drevet av Mathea Rogndalssveen fra 1901 til 1939, men først hadde hennes søster Oline leid kafeen. Mathea overtok da Oline gifta seg i 1905.
    
I Solheimsbutikken hadde de et nyttig og allsidig vareutvalg, til og med sko.

 16.8.1944

Sønnen til Lars, Erling overtok butikken og drev den i 50 år. Så sent som ca. 1990 var den i drift. Da med Helge Melbø som sjef.
    
Tomta ble solgt til Kaseinfabrikken og bebyggelsen revet. Det hevdes at Solheimsbutikken og villaen ble revet i 2015.

 1950
 2015

1900 - FURULUND
Lars Solheim f.1875 hf ug Landhandler
Lisabet Solheim f.1879 hm ug Husmoder
Gudbrand Solheim f.1873 fl ug Skoveier og Tømmerhandler
Ragnvald Solheim f.1887 fl ug Skolegut
Ole Kristoffersen Olstad f.1884 el ug Skolegut
Ole Joh. Gillebo f.1875 tj ug Handelsbetjent
Thorvald T. Skar f.1882 tj ug Handelsbetjent
Nils O. Hatleberg f.1842 Indre Sogn tj g Handelsbetjent
Oline Rogndalssveen f.1873 hm ug Driver Kaffeforretning
Nina Solberg f.1879 hm ug Modehandler og Skrædder
Kristine Pedersen f.1873 Romedal Hedm tj ug Sypige
Anna Granskogen f.1882 Ringebu tj ug Sypige


16.7. og 17.8.1901

1910 - FURULUND
Lars Solheim f.1875 hf g Kjøbmand
Borghild Solheim f.1883 Aamot Hedm hm g Kone
Erling Solheim f.1907 s ug søn
Odd Graff Solheim f.1907 s ug søn
Ole Gillebo f.1875 tj ug handelsbetjent
Adolf Olstad f.1891 tj ug handelsbetjent
Rannveig Sveen f.1885 Gausdal tj ug tjenestepige
Asta Torgine Larsen f.1895 tj ug tjenestepige
Mathea Rogndalssveen f.1869 el leier ug indehaver av Kaffiforretning
Kristian Ring f.1875 Lillehammer hf g Baker S
Karen Torgersen Ring f.1876 hm g Husmor
Aslaug Kristiansdatter Ring f.1898 d ug Datter
Maalfrid Kristiansdatter Ring f.1903 d ug Datter
Torgeir Kristiansen Ring f.1908 s ug Søn
Erik Olsen f.1894 tj ug Læregut i Bakeriet

1920 - FURULUNN
Lars Eriksen Solheim f. 1875-01-25, hovedperson gift Landhandler
Borghild Solheim f. 1883-11-28, Aamot H. gift Husmor
Erling L. Solheim f. 1907-11-24, sønn ugift Skolegut
Odd Graff L. Solheim f. 1907-11-24, sønn ugift Skolegut
Torleif L. Solheim f. 1913-12-21, sønn ugift Barn
Anne Johnsen f.1897-09-04 Østre Gausdal, ugift Stuepike
Kari Kjos f. 1899-03-29 Østre Gausdal, ugift Stuepike
Christian Ring f. 1875-08-29, Lillehammer hovedperson gift Baker
Karen T. Ring f. 1876-07-21, gift Husmor
Molfrid Chr. Ring f. 1903-02-08, datter ugift Husarbeide hjemme hos far og mor
Torgeir Chr. Ring f. 1908-10-18, sønn ugift Skolegut
Astrid Chr. Ring f. 1911-09-09, datter ugift Skolepike
Ester Chr. Ring f. 1914-07-05, datter ugift Barn
Gunnar Gustavsen Dagfinrud f. 1901-01-28, Biri ugift Handelsbetjent
Gustav Hansen Braaten f. 1898-09-14, Vaage ugift Handelsbetjent
Olaf Johansen Stensrud f.1898- 08-09, ugift Handelsbetjent
Kristian Gudbrandsen Rongdokken f. 1903-09-17, Faaberg ugift Handelsbetjent
Mathia Olsdatter Rogndalssveen f. 1869-03-06, hovedperson ugift Kaffe restaratør




Musdalsvegen 28, Toinila 130.89 SOLHEIMSBAKERIET
    Lars Solheim satte opp en bakeribygning på tomta nærmere Lågen. Christian Ring (1875-) var baker hos Solheim i mange år. Han bodde med familien i leiligheten over bakeriet. Se Furulund. I 1927 kom Thorolf Hansen hit som baker, og bodde også i bakeriet. I nyere tid bodde Erling Solheim i et moderne, nyoppført hus på denne tomta. Denne tomta gikk ikke inn i familiens overdragelse til Kaseinfabrikken.

2024 Eiere Dorotea og Egil Brumoen




SOLHEIMSVILLAEN - NYVOLD

 Solheimsbutikken t.v. og Solheimsvillaen i 1905. Revet visstnok i 2015.

Det var da han engasjerte seg i meieri- og ysteridrifta ved å kjøpe bedrifta at han bestemte seg for å bo her. Den store villaen som Erik Gundersen Solheim (1840-) etablerte seg i var det gamle landhandleriet på Gilbusvollen i Øyer. Dette fikk han flyttet hit i 1902-1905 fra Revolen (nå Solheim) i Øyer. Det ble ombygd som villa under navnet Nyvoll.

   Erik Solheim (1840-) var født og oppvokst på garden Skjønsberg i Øyer. Siden kjøpte han garden Solheim og drev den i mange år. I 1889 kjøpte han også handelsforeningen Nyvold i Øyer og startet forretning. Da jernbanen skulle bygges til Tretten sto han klar til å etablere seg der med både forretning og med trelasthandel tilegnet han seg betydelige skogarealer. I 1909 sto hans elektrisitetsverk i Moksa oppe ved Prestgarden klar til bruk. Det skaffet strøm og lys til mange bedrifter i Kveinndalen og Stasjonsbyen. Helt til det brant ned i 1923, men da var Moksa Kraftanlegg i sving så det ble ikke gjenoppbygd.

    Senere flyttet Kaare Moe med familie inn her. Kaare Moe (1908-), oppvokst på Mo på Tretten var trygdesjef i Øyer med kontor i Nyvold i Stasjonsbyen på Tretten. Han gikk av etter 41 år i stillingen i 1978. Han var også bibliotekar i folkeboksamlinga i over 30 år. Kaare ble født i Wisconsin i USA. Familien hadde emigrert, men da faren ble syk dro de hjem igjen da Kaare var bare 3 år gammel. I 1928 tok han landbruksskolen på Storhove og var der forsøksassistent i to somre. I 7 år var han regnskaps- og kontrollassisten i Gausdal. I 1937 ble han ansatt som forretningsfører i Øyer Kretssykekasse. Det førte så mye arbeid med seg at kona Magda ofte måtte delta i arbeidet på kontoret. 
    Tomta ble oppkjøpt av Kaseinfabrikken og huset revet.

1910 - NYVOLD
Erik Gudbrandsen Solheim f.1840 hf e Brugseier
Olav Eriksen Solheim f.1883 s ug Handelsbetjent
Ragnvald Eriksen Solheim f.1886 s ug Handelsbetjent
Ragna Knutsdatter f.1881 tj ug Husholder
Gudbrand E. Solheim f.1873 s ug Skogeier
Gunda Erlingsdatter Solheim f.1886 Sogndal hm g Husmoder
Per Reiersen f.1866 Ringebu hf e Banevogter
Rikard Reiersen f.1891 s ug Dagarbeider
Karoline Pedersen f.1849 t ug Husholder


1920 - NYVOLD
Erik Gudbrandsen Solheim f. 1840-03-05, Skjønsberg, hovedperson enkemann Rentenist
Kaare Gustavsen Moe f. 1908-10-07, Varsleum, Wisconsin, Amerika sønn ugift Skolegut
Ragnhild Gustavsdatter Moe f. 1911-05-20, Varsloum, Wisc. Amerika datter ugift Skolepike
Lisabet Eriksdatter Moe f. 1879-03-10, enke Husbestyrerinde
Lina J. Gudbrandsen f. 1877-04-24 Lillehammer, hovedperson enke Vaskerkone og strykerske
Kristine Pedersen f. 1873-02-01, Romedal hovedperson ugift Syerske s.
Kristine Kristiansen f. 1904-08-26, datter ugift Syerske
Inga Ottosdatter Berg f. 1901-10-27, ugift Syerske
Astri Fredriksdatter Hjelmstad f. 1900-11-29, ugift Syerske

Mens trygdekontoret var i Solheimsvillaen,
 med Kåre Mo, trygdesjef fra 1937 og Asgeir Rønning fra 1978.
Utlånt av Odd Are Rønning.



TRETTEN JERNBANESTASJON


Tretten stasjon 1897

Jernbanens bygningsmasse utgjorde ei anselig mengde med hus der stasjonsbygningen er den eneste for beboelse. Det var godshuset, ilgodshuset, privet, vedbu, brakke for banemannskapet, alt oppført til åpningen i 1894. Og ikke å forglemme det 10 meter høye vanntårnet. En stor lokomotivstall sto også der i noen år.
    
En av landets første Narvesenkiosker kom hit i 1897. Kari Eriksdatter Wasrud ble den første kioskdama på Tretten, bare 15 år gammel. Etter noen år utvandret hun til Amerika og Tora Nordby og senere Astrid Stalsberg overtok.
    
Den sentrale personen var selvfølgelig stasjonsmesteren, men det er slående hvor mange som var knyttet til driften av banen. I denne første epoken var mestrene som følger: Trond Larsen 1894-1896, Sanner 1896-1899 og Ole Martin Steen 1899-1911.
    
Du kan lese mer i min bok "Tretten - afstigning paa høire side" utgitt 1994. For dem som ikke fikk skaffet seg den ligger den samme teksten (uten bilder) også i bloggen min i artikkelen "Jernbanejubileum 1894-1994Dessuten kan du finne stoff der i en annen tekst om ulykkene knyttet til Tretten stasjon.


Tretten stasjon 1897

1900 - TRETTEN JERNBANESTASJON
Ole Martin Steen f.1861 Askim hf g Stationsmester
Marie Steen f.1864 Askim hm g Hustru
Signe Margit Steen f.1888 Ski d ug Datter
Olav Markus Steen f.1890 Ski s ug Søn
Rut Steen f.1894 Ski d ug Datter
Mathæus Steen f.1896 Brøttum s ug Søn
Anna Matiasdatter f.1880 tj ug Stuepige Tjenestepige
Kjirstine A. Grytte f.1879 Biri b ug Adoptivdatter
Johannes A. Ensby f.1879 el ug Tellegrafist
Olaf Stenberg f.1879 Hamar el ug Tellegrafist

1904 WASRUD 130.4 og 130.5 matrikkelen eier er Statsbanene

1910 - JERNBANESTASJONEN
Ole Martin Steen f.1861 Askim hf g Stationsmester
Marie Hansdatter Steen f.1864 Askim hm g Husstel
Ruth O. Steen f.1894 Ski d ug Husstel
Ester O. Steen f.1902 d ug Datter

1920 - TRETTEN STASJON 
Ole Olsen Gausaker f. 1872-01-08, N. Aurdal hovedperson gift Stationsmester
Marie H. Gausaker f. 1873-03-09, Eidskogen gift Husmor
Gudrun Bergljot Gausaker f. 1899-11-16 Stange, datter ugift Lærerinde folkeskole
Harald Sigurd Nikolai Gausaker f. 1911-08-07 Kristiania, sønn ugift Skolegut
Margit Mariane Bruun f. 1902-05-27, Stange ugift Stuepike


Tretten Guttekorps 17. mai trolig i 1958. (foto Gudbrand Fjerdumsmoen)

 Dølen skytterlag ca 1946. (foto Gudbrand Fjerdumsmoen)

Opplasting på en generatorbil på Tretten stasjon i 1945. (foto Gudbrand Fjerdumsmoen)




LANDETS FØRSTE RUTEBIL 1896

 
Under 100-årsjubileet 1996.
Passasjerer for anledningen Ingrid Mork med sine barn.

Norsk Motorvogn-Kompagni ble opprettet 17. juli 1896 for å drive passasjer- og godsbefordring med motorvogner på landeveger. Forretningskontoret var på Gjøvik med romsdølen Andreas Østbye, Gjøvik som formann. Møtet ble holdt på Lesjaskogen 3 dager tidligere. De andre i styret var handelsreisende Hans Olsen Mølmen, Christiania, ingeniør Severin Richard Svendsen, Gjøvik og Hans Kristian Hansen, Gjøvik.
    Motorvognen ble kjøpt i Tyskland i 1895 av fabrikkeierne Østby og Hansen. De hadde i august 1896 to maskiner under arbeid med mye sterkere motor enn den de nå hadde i bruk. Det fortelles at vognen foreløpig skal settes i rute mellom Gjøvik og Odnes, og at den senere skal bevege seg mellom Sel og Veblungsnes. Der skal den tilbakelegge turen på 8-9 timer. Den skal klare stigninger på 10% med 5 passasjerer, fører og bagasje. Bilen har en 2,9 liters motor som yter 5 hk, og har toppfart på 20 km/t.


Motorvognen var kommet til Gjøvik med dampskipet Thor i februar. Den klarte med letthet stigningen fra bryggen opp i byen med flere menn i setene. Prøvekjøring ble foretatt samme kveld nordover vegen med en mengde mennesker samlet for å se vidunderet, som forresten av utseende lignet en alminnelig firehjuls reisevogn. Folk stimlet sammen i gatene for å betrakte den rare fremtoningen. Eierne innså allerede da at det nok måtte forbedringer til, om den skulle være praktisk her hos oss.
    Motorvognen som drives med bensin ble prøvekjørt på Gjøvik med plan om å sette den i turisttrafikk. En noe blasert Gjøvikborger utbrøt at «Det begynder at lugte en smule kultur heroppe ogsaa nu!». I Romsdalen var det store forventninger om at de snart kunne kjøre fra Otta til Veblungsnes uten hest, ifølge Sunnmørsposten i mars. Om det lykkes vil det bli anskaffet 3 vogner til denne ruta, fortalte en romsdøl, fabrikkeier Andreas Østbye i Gjøvik som har satt dette i gang.
    Amtsingeniør Aubert var ikke imponert og mente det falt uheldig ut daa blant annet bremsene ved dårlig skjøtsel ble ubrukbare. De hadde brukt 25 minutter på å tilbakelegge 16 km, og søle og støv hadde skadet stemplene i maskinen, så han så ingen fremtid for Benz’ s vogn hos oss. Dessuten kan man ikke medbring særlig mye last, da vognens egenvekt er så høy. Politivedtekter måtte også vurdere å sette grenser for kjørehastigheten.
    I sluttet av juli ankom motorvognen plassen foran Victoria Hotel på Lillehammer, og folk valfartet dit. Reaksjonen var at den egentlig ikke så ut som annet enn en vanlig 4.hjuls hestevogn. Men den var mer robust bygget og hjulene var forsynt med gummiringer. Motoren så enkelt ut og var plassert bakerst; nesten helt gjemt. Vognen rommer 6 personer, og den foretok flere turer i gatene og langs veien nordover. Den var ganske merkverdig og dette ble en eiendommelig foreteelse. Etter noen dager dro farkosten nordover, og det var mulig at den ville bli satt i rute på strekningen Tretten-Vinstra. Den vil gå fra Tretten på morgenen og vende tilbake om kvelden. En del hester var meget redde når de møtte vognen, men for det meste later de som ingen ting. Vognen er lett å svinge og lystrer kommandoer utmerket.
    Fra Tretten meldes det den 14. august 1896 at den nye motorvogn har begynt å ta opp konkurransen med vognmennene oppover dalen. Den hadde plass til 4 personer i tillegg til «kusken» og en plass ved siden ham. Da ulykken skjedde nylig med student Eger hadde falt utfor Memurutinden benyttet den tilkalte legen motorvognen oppover landevegen fra Tretten i en lengde av 62 km som de tilbakela på 4 timer. Vel og merke om natten så de slapp å stoppe for møtende hester med vogner. Det ble bemerket at hester og andre dyr ble meget redde da de ikke er vant til å se og høre vognen komme pustende.
    
Denne bilen opererte ruten Tretten-Ringebu kun noen få uker i august-september 1896. I oktober åpnet jo jernbanen til Otta, og bilen ble slått sjakk matt.

   



DE FALNE UNDER ANDRE VERDENSKRIG


NOEN AV DEM KJEMPET – ALLE FALT

Ingolv Nordjordet f.1917. Hestepasser. Reiste til Gardermoen 9.april og deltok i ei infanteriavdeling som kjempet ved Bråstadbrua nord for Gjøvik. Ble såret og døde 20.april 1940 på Lillehammer sykehus.
Hans Bjørnstad f.1880. Skomaker og frisør i stasjonsbyen Tretten. Sønn av Kristian J. Bjørnstad og Randi født Bjørnstad. Gift i 1917 i Lillehammer med Martha Eliasdatter Bergslien. De hadde tre barn. Han døde den 23.april 1940 da en tysk granatsplint traff ham i brystet mens han sto ved sitt verksted.
Hermann Galtrud f.1923. Gardsarbeider. Sønn av Johannes Galtrud og Karen f. Sagranden f. Nord-Fron. Han ble skutt av tyskerne den 27.april 1940. Hans mor var blitt såret av en granatsplint mens ho var i fjøset i Galtrud. Hans løp oppover mot Optun for å hente hjelp til mora si, men ble skutt og drept. Hans søster var også såret og hjemmet ble brent ned.
Mikkel Musdalslien f.1911. Gardsarbeider på Frøyse, Østre Gausdal. Under kampene i Gausdal ble alle folkene på garden tatt til fange, og husene satt fyr på. Fangene ble ført til Segalstad bru der de ble kommandert til å legge seg på bakken under skuddvekslingen. Mikkel ble hardt såret og ført til Lillehammer sykehus hvor han døde 29.april 1940.
Asbjørn Ingebretsen f.1921 i Øyer. Skogsarbeider i Fåberg. Var med i krigen 1940 og omkom ved Lesja 1.mai 1940 da det toget han var med sporet av som følge av 14 dager med gjentatte bombeangrep og provisoriske reparasjoner. Han ble gravlagt i Øyer.
Martin Sylte f.1907 i Søre Fåvang. Gardbruker og soldat. Sønn av Emil Sylte og Anne f.Belsrud. Martin ble gift i 1937 med Minda Lien f.1914 d.1939. De kjøpte Stavslia og ble barnløse. Etter Martins død tok broren Nils over garden. Martin meldte seg til tjeneste den 9.april 1940 og ble satt i arbeid på Setnesmoen for å gjøre den i stand til flyplass. Han ble såret i beinet under et bombeangrep og lagt inn på et lasarett. Under evakueringen av Åndalsnes kom han med på et britisk hospitalskip som brakte ham til Orknøyene. Han døde der i begynnelsen mai 1940 og ble gravlagt i Kirkwall.
Gustav Adolf Neråsen f.1895 i Biri. Jernbanearbeider. Gift 1918 med Elisif Opheim fra Fåvang og de bodde i Nordmågålihågån. Var med i motstandsbevegelsen. Ble arrestert 17.februar 1942 for å ha vært i besittelse av våpen. Satt på Møllergata 19 og senere på Grini til han ble (henrettet) skutt på Trandum 1.mars 1943.
Hans Jordhøy f.1914 i Fåberg. Sekretær i Riksrevisjonen Oslo. Foreldre Kristian Jordhøy fra Lesja og Laura (Fredriksdatter) Enge fra Tretten. Tjenestegjorde under kampene som korporal ved intendanturen i IR5. Var med i Milorg fra våren 1941. Ble utkommandert til å gå borgervakt på jernbanelinjen, og omkom 3.februar 1944 under vakthold på brua over Enebakkvegen i Oslo. Gravlagt på Tretten.

Innskriften er hogd av snekker Johan Petersen Elvestad. Du kan lese mer om krigen i artikkelen "Andre verdenskrig på Tretten" i denne bloggen.


LOSNAOS HOTELL gnr.130.13


Kilde: "Turisttrafiken i Gudbrandsdalen i Vaalebro Avis 4de August 1897

    Det faldt os denne Gang ind at vælge det første Sted her i Dalen, der var anlagt spesielt med Gudbrandsdalsbanen for Øie, nemlig Hotel og Pensjonatet Losnaos. Dette blev færdig samtidigt som Banen blev aabnet for Trafik til Tretten og var beregnet kun paa Gjennemgangstrafiken.
    Losnaos Eier, Hr. Iversen indehar ogsaa ved Siden af Hotellet Gudbrandsdalens største Vognmandsforretning, og mange er det som i Aarenes Løb med Iversens smagfulde og behagelige Kjøretøier og kvikke, letvindte Heste er befordret gjennem Gudbrandsdalen til Romsdalen, Stryn, Geiranger og mange andre kjendte og søgte Steder. Iversen er det ogsaa, der som oftest har befordret større udenlandske Reisefølger fra 18-48 Personer.
    Naar du kommer sydfra til Tretten St. har du Losnaos paa høire Haand – lige ved Losnasøens Udløb, hvad da Navnet ogsaa fortæller os. En smukt udstyret, moderne Hotelbygning med Furuskogen paa de tre Sider og Laugen, der rinder bred og dyb paa den 4de Side. Det ligger saaledes ogsaa meget vakkert til, men det slog os med et, at det havde en Mangel. Det forekom os at det laa for lavt, og at man som Følge heraf ikke kunde ha nogen rar Udsigt herfra. Og vi gjorde i en Samtale med Verten opmærksom paa vor Mening om dette.
    Men han bare drog paa Smilebaandet og sagde: «Finder De ikke her Udsigt, saa finder De den heller ingen andetsted. Tag Kikkerten her og gaa op paa det paa Taget anbregte Udkigstaarn, og De skal få se her er ingen Mangel paa Udsigt. De kan saaledes herfra se lige til Jotunheimen og Rondane, og de ligger akkurat 12 norske Mile borte, og da maa vel ogsaa De indrømm De har tat storartet Feil naar De stod i den Formening at man her var forhindret fra at skue Dalens Herligheder.
    Ja vi tog da Kikkerten og begav os paa Taget. Da Dagen var soleklar og der paa den hele Himmel ikke saaes en Sky, var vi sikre paa at faa Øie paa alt hvad der kunde sees herfra. Og vi saa og fandt at Verten havde Ret. Langt, langt i Nord saa vi de sneklædte Majestæter. Og det var naturligvis ikke andet at gjøre for os, end at erkjende vi havde skudt forbi og gratulere Hr. Iversen med den vellykkede Idé at ha anbragt dette Taarn paa sit Hotel.
    Hotel er kanske ikke længere den rette Betegnelse paa Losnaos. I de to sidste Aar har nemlig boet en hel Del faste Gjæster – op til 30 – saavel Vinter som Sommer, og da kan det hænde Pensionat kan passe ligesaa godt. Rundt om i den Losnaos omgivende Skog er oparbeidet kortere Spadserveie.
    At Losnaos spiller stor Rolle for Gjennemgangstrafiken til og fra Gausdals Saanatorium er en Selvfølge dikteret af dets Beliggenhed lige ved Veien der fra Tretten Station er oparbeidet til Sanatoriet for sammes Regning. Iversen fortalte os at der ogsaa var Tanke om med Tiden at faa anlagt Vei fra Sanatoriet efter Aasryggen og nordover forbi Fagerhøi, Gaalaa og til Fæfor. Hvis denne Tanke blir bragt til Udførelse faar man her et Veianlæg hvis Mage vel neppe findes, og vi skulde vogte os for at si «Nei Tak» om nogen bød os Kjøretur efter den Vei.
    En Mangel som vi desværre har truffet paa overalt paa denne vor Farten omkring paa Turiststederne fandt vi ogsaa her – der findes ikke Spor af Badeindretning. Det skulde imidlertid efter hvad Bestyrerinden fortalte os bli rettet paa dette allerede til næste Sommer for Losnaos’s Vedkommende.
    Det var dem som trodde at Losnaos skulde blevet sat du af Betragtning da Banen fortsattes til Otta; men det ser ikke saadan du. Det har aldrig været saadan Rift om Pladsene dernede som netop iaar. Og efterhvert som det blir mere og mere almindelig at Byfolk tar paa Landet i Ferien blir der ogsaa større og større Behov for Steder som Losnaos og de af os før nævnte."

 Johan Iversen 1897

Da jernbanen i 1894 skulle åpne med Tretten som endestasjon bygde Simen og Johan Iversen Hotel Losnaos og utviklet vognmannsforretningen. De hadde leid 10 mål tomt av Ole Eriksen Vasrud og fikk oppført denne praktbygningen av byggmester Andreas Høgsveen fra Fåberg. Det var først i 1923 at Christian Johnsen fikk kjøpt tomta med skjøte for 6.500 kr.

 1924

Simen Iversen var født Sæter i Fåberg i 1848 Hans kone Johanne var også født Fåberg, men i 1844. De hadde sønnen Johan (døpt Karl Johan) født i Lillehammer 1872. Simen kom tidlig i arbeid som hotellgutt på Hammers Hotel i Lillehammer, var senere 7 år i en vognmannsforretning i Trondhjem. Så det ikke annet å vente enn at han omkring 1870 startet sin egen vognmannsforretning i Lillehammer. Og der vokste Johan opp.
    Mens han drev Losnaos Hotel bodde Johan der. I 1900 viser folketellinga at han hadde giftet seg med Jenny Therese født Kristensen 1873 i Christiania, og de hadde fått datteren Jørga Solveig 17. april 1899. Faddere var mormor fru snekkermester Karoline Kristensen fra Christiania, farfar Simen Iversen fra Lillehammer, foreldrene og frøken Ragna Johannesen. De fikk også datteren Kirsten Rigmor i 11.4.1902 mens de bodde på Tretten. Da var også morfar snekkermester Johannes Kristensen fadder. Det ser ikke ut til at de fikk flere barn.
    Losnaos kjempet med Herredsstyret hvert år for å skjenkebevilling for øl og vin. I lange perioder var søknadene avslått, men som i 1895 ble de også i andre perioder godkjent. Men med knappe flertall. Og begrenset til reisende og faste spisegjester. Som reisende forstås kun utenbygdsboende. Under Stavsmartn var de noe mer lemfeldige overfor mange søkere.
    I ei reiseskildring fra 1896 kan vi lese at skyssgutten fra Losnaos var den første som fikk unngjelde for skribentens opptegnelser. Han kunne fortelle at Iversen nå hadde 27 hester på Losnaos og 17 skyssgutter, hvoraf det var tre Martinus-karer, nemlig «Stormartinus, Veltmartinus og Traaset’en». Av hestene nevnte han Siff og Lorden, Dalshoppa og Sillihoppa, Veslbrona og Veltgråen, Storgråen og Nygråen, Toften og Vasrudblakken, Lysbron og Stella.
    Ei anna reiseskildring fra 14 desember 1895 er av den mer dramatiske sorten:
En styg Kjøretur

    En Hændelse der let kunde faaet skjæbnesvangre Følger indtraf Mandag den 9de ds. Et Stykke nordenfor Brudal paa Nord-Trette. Idet 5 Mænd kom kjørende søndenfra i Sluffe forspendt med 2 Heste fra J. Iversens Hotel Losnaos merkede først etpar av de Reisende og ligeledes Kusken at Hestene blev urolige; de spidser Ørene og strækker Benene saa smaat. Idetsamme kommer en diger Sten med Lynets Fart trillende nedover Bakkerne, og idet den tager nyt Tilsprang i den bratte Veiskraaning falder den ned mellem Sluffen og Hestene mens den river Tømmerne du af Kuskens Hænder, knuser 2 af Skjækerne og farer ilde med Sluffens Skjerm. Hestene tog afsted i dragende Rend paa det haarde Føre saa Sluffen og de Reisende slang hid og did mellem Stabbesteinene paa den ene Side og Veigrøften paa den anden.

    Da Tømmerne var komne inunder Sluffen efterat Stenen havde rykket dem du av Kuskens Hænder sad de Reisende der ganske hjelpesløse; at stanse Hestene havde de intet Middel til. Det eneste de kunde gjøre for at redde sig var at hoppe af den ene efter den anden saa stølvinte de end var i sine tykke Reiseklæder. De klarte dog alle Spranget med en dygtig Kolbøtte du i Veigrøften medens Hestene fortsatte i vildt Løb til Krækkevolden hvor 2 Mand med stor Fare for sig selv greb dem og fik dem stanset.

    Den omskrevne Sten skal efter Sigende være løsnet af nogle Arbeidere fra Brudal der netop hodt paa med Vedhugging eller Stenarbeide opi Skogen, ligesom det ogsaa fortælles at det ikke længer enn siden Lørdags, at en lignende stor Sten kom rullende ned paa Veien paa samme Sted og nær havde truffet en Læskjører. Ogsaa i fjor skal Arbeidere fra Brudal have løsnet en Sten der truede med at gjøre Reisende Skade. 

 12.6.1896 

Vi legger merke til at kommunikasjonen offisielt gikk i faren Simens navn, men fra januar 1899 synes det som Johan står i bresjen på Tretten.
    I juleuka 1896 hadde Losnaos fullt hus med gjester. De fleste var fra Christiania og de gode ski- og kjelkebakker i nærheten av hotellet var flittig benyttet. Losnaos blir kritisert i avisa for fortsatt å flagge med unionsflagget. Hotellene bør være de første til å fortelle utlendingene gjennom sitt flagg at vi ikke lenger er en provins.
    
Det er hyppige utskiftninger i arbeidsstokken på Losnaos. For det meste er det helt unge gutter og jenter som raskt går over i noe annet. Driften kan også beskrives ved å lese arbeidsstokken i folketellinga 1900.
Johan Johansen f.1882 Ringsaker ugift tjener Skydsgut
Nils Olaussen f.1883 Gausdal ugift tjener Skydsgut
Ole Olsen Myre f.1880 Ringebu ugift tjener Skydsgut
Halvor Staum f.1880 Gausdal ugift tjener Skydsgut
Martin Johansen f.1880 Ringsaker ugift tjener Skydsgut
Helga Bjerke f.1880 ugift tjener Kjøkkenjomfru
Sigrid Tutrud f,1879 ugift tjener Værelsespige
Østine Sagodden f.1875 ugift tjener Vaskerpige
Oline Hagen f.1878 Ringsaker ugift tjener Spisesalspige
Amunda Matiassen f.1884 ugift tjener Barnepige

Johan solgte seg ut på Tretten i 1904 og flyttet tilbake til Lillehammer. Der bodde familien i Storgata 20. Allerede i 1897 var han etablert med vognmannsbedrift på Otta som året før var blitt den nye endestasjon på jernbanen. Året etter med hele 18 hester. Men fortsatte å bo på Lillehammer. Han bygde Otta Hotell og startet en lukrativ vognmannsbedrift også der. Derfra betjente han reiser vestover og nordover med sine hester og vogner inntil også bilene kom i bruk. 

 1903 

Vi ser at Iversen solgte «kjøretøier». Vi kan gå ut fra at det fortsatt var hestekjøretøyer. Transport med bil var veldig upopulært da motorduren skremte opp hestene langs vegen; kanskje også kjørkarene. Det hadde allerede hendt ulykker med dette. Herredsstyret avslo en rekke søknader fra Gausdal Sanatorium om å få frakte sine gjester med bil til og fra Tretten stasjon. Det skulle ta mange år før Musdalsvegen ble åpnet for motorisert ferdsel. Det skjedde i 1918. Dermed ble det ikke fart i bilholdet for Iversen. Fra Otta, som var blitt ny endestasjon for toget i 1896 var det veldig stor etterspørsel vestover og nordover for komfortabel og rask skyss.
    I 1920 bodde Johan fortsatt i Storgaten på Lillehammer sammen med kona Jenny, og var da disponent for Iversens Bilcentral A/S. De bodde i leilighet nr.1, mens hans foreldre bodde i nr.2.
    Johan opprettet bilruter Otta-Åndalsnes fra 1909, Fåberg-Gausdal 1910, Otta-Geiranger 1914, Harpefoss-Gålå 1916, Lillehammer-Mesnalia-Sjusjøen-Nordseter 1919. I 1925 satte han opp Skeikampens Turisthytte ved Gausdal Høyfjellssanatorium, og solgte den i 1933.


Det var en slik ekvipasje Johan kjørte den gangen.
Men det var nok ikke hollendere spent foran.

Johan hadde blant annet oppdraget med å kuske Kongens og Dronningens vogn under kroningsferden i 1906 fra Otta til Veblungsnes i Romsdalen. Derfra gikk ferden med Kongeskipet til Nidarosdomen. Johan fortalte at da de tok i veg fra Otta var han noe oppskjørtet, men Kongen tok raskt kontroll i situasjonen og sa: «De kjenner jo hver sten og hver slyng på veien – nå må du fortelle min hustru og meg alt av interesse». Dermed var liksom spenningen utløst og det ble en helt ut vellykket reise. De kjørte i en Victoria-vogn med to hester for. Johan førte tømmene og ved siden av ham på bukken satt Kongens kammertjener Hernæs som siden ble hovmester på Hotel Continental. 
Johan ble invitert med videre av Kongen, og gikk om bord i skipet «Heimdal». I Trondhjem ble han innbudt til å bo og spise i Stiftsgården, og han ble tildelt kroningsmedaljen i sølv.

Olsen
    
Direktør Anton Martinusen Olsen kom fra en stilling som hotellvert i Christiania og overtok Losnaos 1. juni 1904. Han var født 23. juli 1863 og var gift med Elise Marie født Knudsen 21. oktober 1967 i Hurum.


Denne Anton ble omtalt i Aandalsnes Avis 24. juli 1928. Der står det ingenting om at han flyttet til Gjøvik i 1910 og overtok et hotell på Gjøvik, men at han i 1911 ble reisekontrollør i «Nordenfjældske Dampskibssælskab». Han hadde allerede i 13-årsalderen startet opp som kelnerlærling i Britannia Hotel i Oslo, og ble utlært der. Etter å ha arbeidet ved forskjellige rastauranter dro han til sjøs der han tok styrmanns- og skippereksamen. Senere var han ved Grand Hotel i Oslo, var direktør ved Grand Hotel i Molde og Grand Hotel Bellevue i Åndalsnes før han kjøpte Losnaos Hotel.
    En annonse beskriver tilbudet noe: "Losnaos Hotel og Pensjonat. Aabent hele Aaret; modtager Gjennomgangsreisende og faste Gjæster. Første Klasses Kjøkken; billige Priser. Gode Heste og Kjøretøier; Keglebane, Lawntennis, Bad. A.M.Olsen". I august 1905 finner vi i gjesteboka 6 fra Finland, 4 fra Danmark, 1 fra England, 2 fra USA og 66 fra Norge.
    Anton og Elise fikk datteren Ebba Antonet Vestriss Olsen 5. august 1906 mens de bodde på Tretten. Hun ble hjemmedøpt på Tretten av dokter Fougner i nærvær av jordmor Mina Rønning og barnets far. Faddere var telegrafist Ingvard Torp, landhandler Lars Eriksen Solheim, fru Hildegard Fougner, gårdbrukerdatter Marie Fredriksdatter Brudal m.fl.
    Anton solgte på høsten billig et par brune vognhester; helsøsken, fromme og feilfrie 4 og 5 år gamle, edle og innkjørte dyr. De ville passe godt for hærskap eller en større vognmann. Han annonserer også billigst og best høy og halm; i større og mindre partier så vel som hele vognlaster. Han annonserer også etter budeie til å stelle 2 kuer og noen griser og høns, og å delta noe i huset.
    I Skrivergårdens Hotel og Pensjonat i Drøbak ble i februar 1908 frøken Kristiane Andersen ansatt som eierens kompanjong. Kristiane hadde tidligere vært bestyrerinne av Losnaos Turisthotel.
    Da Christian og Hanna Johnsens sønn Asmund ble født 22.5.1909 på Tretten var forhenværende hoteleier Anton Olsen og hustru Marie Olsen faddere under dåpen. De bodde da for tiden i Bjørkholt før de i 1910 er registrert med adresse Nedre Torvgate 6 på Gjøvik. Vi merker oss her at han har overtatt Hotel Opland på Gjøvik, og finner grunn til å nevne at det var han som tidligere hadde hotel Losnaos. 

 26.2.1910 

Johnsen
    Anton Olsen solgte Losnaos i 1908, etter kun fire år for 47.000 kroner og omkostninger til hotellvert Christian Johnsen, eier av Hotel Turisten i Rosenkranssgaten i Christiania med overtakelse den 25. april. I handelen fulgte alt hotellinventar samt en del hester og kjøretøy med.
    Åtte år tidligere bodde restauratør Chr. Johnsen og kona Hanna i Thornesgate 28 i Drammen i en 1-etasjes restaurantbygning med 2 leiligheter, uthus med stall /vedskur, 1 kvistleilighet, De hadde flere hester, kjøretøy og mask’iner.
    Christian og Hanna Johnsen fikk mange barn:
Gunda f.1886 Hønefoss
Arnt f.1888 Hønefoss
Birger f.1892 Hønefoss
Gina f.1894 Hønefoss
Astrid f.1895 Hønefoss
Solveig f.1897 Kristiania
Margit f.1900 Kristiania
Kristian f.1902 Drammen
Alfred f.1904 Kristiania
Asmund f.1909 Tretten

 Christian Johnsen

Deres datter Astrid Johnsen, født i Hønefoss 1895 døde med sukkersyke den 4. februar bare 13 år gammel. Begravelsen foregikk selvfølgelig i hjemmet. Gin Johnsen født 1894 var oppvarter på hotellet i 1910, mens hun i 1920 ble ansatt som poståpner med tilhold i «Novilla» på andre siden av jernbanelinja.
    I 1920 bodde fortsatt barna Margit, Kristian og Asmund på Losnaos. De to første med hhv. husarbeid hjemme hos mor og hotellgutt, mens minstemann var skolegutt. Tora Ruud fra Brandbu var stuepike.
 

 1910 

Christian holdt hele 22 skysshester i vognmannsdrifta sommerstid, men færre om vintrene. Ei regning fra 1914 kan fortelle at prisen på værelse for ei natt var kr. 1,50. Med aftensmat og frokost beløp det seg til kr. 3,50. På Losnaos hadde de et anneks nærmere jernbanelinja der folk kunne innlosjeres til en billigere pris og med enklere oppvartning.
    De drev alle meget aktiv markedsføring av tilbudet på Losnaos. Som Johnsen den første tida etter overtakelsen kunne opplyse at hotellet var åpent hele året og kan anbefales for julereisende og pensjonærer for lengre tid. Førsteklasses kjøkken, rimelige priser, godt skiføre, og hester og kjøretøy til benyttelse. Og at de nå har telefon. Og på sommeren ligger hotellet lunt og vakkert til ved vannet, omgitt av nåleskog med spaserveier og anledning til fiske. På stedet er det bad, kjeglebane og krocketbane. De korresponderer på både tysk, engelsk og fransk. I 1909 er de registrert med 15 værelser og 25 senger.
    Losnaos var mye brukt som selskapslokale lokalt, og i bryllup og begravelser der det var behov for matservering. 

Ca 1910. Bak står Hanna (med Asmund på armen) og Christian Johnsen.
Fra venstre foran: Gina, Solveig, Kristian, Alfred, Margit og ei datter som emigrerte.

Det var satt opp et stort vognskjul på tomta. I 1920 kjøpte Johnsen sin første bil. Da var det nylig åpnet for bilkjøring på bygdevegene. Og en del av vognskjulet ble etterhvert tilbudt som garasje for reisende med biler. Andreas Tjernsli var kommet til Losnaos i 1910 som kusk. Han var nevøen til Christian Johnsen. Andreas blir gift til Formo, og er i tellinga 1920 oppført der med sysselsetting som sjåfør; trolig på bilen på Losnaos.
    Christian solgte i 1934 ut en del kjøretøy; en bredslede, en kurvsluffe. En smalslede, alt opplakkert og i god stand. En langslede med drag og en hakkelsesmaskin. Dessuten en del nye og brukte sledefeller. Christian Johnsen brukte å ha sju-åtte hester mens han på vinteren klarte seg med fire-fem.
    Det offentlige skyssholdet i Øyer opphørte i 15. februar 1923. Herredet hadde bidratt med 2.000 kroner årlig, men det uteble da. Siste offentlige turen fra Losnaos skysstasjon gikk den 26.2.1923 til Bryn i Øyer kl. 13:30 med to hester. Passasjeren Brodkorp var reisende med koffert.
    Skyssinga ble nå private tiltak. Johnsen holdt det likevel gående med drosjekjøring, og nå kom også andre inn i markedet. 

 1914 

Solheims Elektrisitetsverk brant ned i februar 1923. Verket hadde ca 20 abonnenter som plutselig ble mørklagt; deriblant Losnaos Hotel og Jernbanestasjonen, men de ble umiddelbart samme dag koblet til nettet i Moksa Kraftverk. Så skaden ble begrenset til om eieren ser seg i stand til å sette verket i stand igjen.
    Fru hotelleier Johnsen døde den 10. juni 1932, 64 år gammel. Hun var født i Snarum. Populær vertinne på hotellet og ivrig medlem i Tretten Sanitetsforening.
    Den 23. februar 1935 døde også Christian Johnsen, 76 år gammel. I minneordet nevnes det han var født på Ringerike. Kjent som en lun og lett omgjengelig mann, en av disse som fikk bare venner Etter å ha drevet en slakterforretning en tid i Hønefoss overtok han Drammens Tivoli. Senere begynte han som forretningsmann i Oslo, og en restaurant i Drammen før han etablerte seg på Tretten med Losnaos Hotell i 1908. Christian var en usedvanlig forekommende og elskverdig hotellmann som fikk bare venner. Han var mye benyttet i ulike tillitsverv i hotellnæringens organisasjoner.
    Sønnen Kristian og kona Ester Johnsen overtok som vertsfolk.

 1946

Losnaos ble i innledningen kritisert for at de ikke hadde noe badeanlegg. Det kom, men det skulle ta mange år. Den 7. september 1938 kan vi lese i en notis at de der hadde lågåsildfiske i hagen. Under flommen gikk vannet over en mur nedenfor hagen, og da vannføringa trakk seg tilbake ble en del fisk stengt inne. Det ble fanget 8-10 kg fisk som ble sluppet ut igjen, og det ble konstatert at det var lågåsild. Det var i senere år sluppet lågåsild i Losna, så det er mer trolig at de kom derfra enn fra Mjøsa under flommen.


Ansatte på hotellet 1940-41 foran badedammen. Astrid Tjernsli/Haug
(1924), Borghild Hansen/Tjernsli (1924) og Helmer Hansen (1918).
(foto: Inger Haug/Fjerdumsmoen (1923) som også jobbet der da)

Losnaos Hotel ble i 1943 rekvirert til sykehus for difteripasienter etter initiativ fra fylkeslegen etter de mange tilfellene av difteri i distriktet. Den 28. desember var det et belegg på 18 pasienter. Det er plass til 30. De er hjemmehørende sønnafra og nordafra Tretten. Dokter Hekneby er lege.

En av snekkerne som var med på restaureringa ca 1950
skammet seg over at de ødela særpreget på bygningen.

Eiendommen ble i 1971 solgt av Ester Johnsen, som var blitt enke, til Ellen og Knut Midbust som kalte stedet Losnaos Inn. Knut var fra Romsdalen og Ellen fra Trondheim. De restaurerte en del, og en del ble forenklet slik at det skulle være et billig tilbud for de gjestene som kom med sovepose. De hadde bodd 13 år i Los Angeles der Knut var snekkermester.
    
Mimi Heuser fra Danmark kjøpte stedet i 1973 og drev pensjonat for eldre fram til 1986 som Mimis Pensjon. Stabburet var blitt solgt av Mimi til tyske Wilhelm Schmidt for 25.000 kroner og han hadde investert omkring 300.000 i å få det i stand som fullverdig feriehus. Så overraskelsen ble stor når datteren fikk beskjed av kommunen om å rive det i 1986. De hadde nemlig ikke kjøpt stabburstomta. Men nå hadde imidlertid Ostefabrikken kjøpt hele eiendommen, og de ga familien forlenget frist til å selge eller flytte vekk stabburet.
    
Da fabrikken i 1886 kjøpte eiendommen for å sikre bedriften utvidelsesmuligheter fikk Grete og Svein Bråthen drive stedet som pensjonat inntil videre.
    
Bebyggelsen ble revet og tomta ryddet i 1990.

1900 – folketelling
Johan Iversen, vognmann hotelleier f.1872 Lillehammer
Jenny Iversen, hoteleierkone f.1873
Jørga Iversen, datter f.1899
? ? Harbo, handelsreisende logerende f.Kristiania, bopel Ringsaker
Salomon ?, handelsreisende logerende f.Kristiania, bopel Kristiania
Johan Johansen, skyssgutt bor i drengestua, f.Ringsaker
Nils Olaussen, skyssgutt bor i drengestua, f.Gausdal
Ole Olsen Myre, skyssgutt bor i drengestua, f.Ringebu
Halvor Staum, skyssgutt bor i drengestua, f.1880 Gausdal
Martin Johansen, skyssgutt bor i drengestua, f.Ringsaker
Helga Bjerke, kjøkkenjomfru, f.1880 Tretten
Sigrid Tutrud, værelsespike, f.1879 Tretten
Østine Sagodden, vaskepike, f.1875 Tretten
Oline Hagen, spisesalspike, f.1878
Amunda Matiasdatter, barnepike, f.1884

1910 - LOSNAOS HOTEL

Kristian Johnsen f.1858 Hole hf g Hotel og Vognmandsforretning

Hanna Johnsen f.1868 Modum hm g Husmoder

Gina Johnsen f.1894 Hønefoss d ug Opvarter

Solveig Johnsen f.1897 Kristiania d ug Datter

Margit Johnsen f.1900 Kristiania d ug Datter

Kristian Johnsen f.1902 Drammen s ug Søn

Alfred Johnsen f.1904 Kristiania s ug Søn

Asmund Johnsen f.1909 s ug Søn

Andreas Tjernsli f.1885 Hole tj ug Kusk

Bernt Pedersen f.1902 Ringsaker tj ug Skydsgut

Johannes Hagelund f.1893 Næs tj ug Skydsgut

Johanne Rugsveen f.1874 tj e Kokke

Magnhild Reiten f.1892 Gausdal tj ug Stuepike

Aslaug Olsen f.1894 tj ug Barnepike

Kaspara Norum f.1875 Trondhjem el ug Strikkerske

J. A. Sundberg f.1880 Sverige l ug Smed

P. G. Proræ? f.1885 Sverige l ug Smed

Knut Lome f.1868 Vang l ug Indspektør Livsforsikring

 

1920 - LOSNAOS
Christian Johnsen f. 1858-09-15, Hole, Ringerike, hovedperson gift Hoteleier
Hanna Johnsen f. 1868-06-01, Sanne, Ringerike gift Husmor
Gina Chr. Johnsen f. 1894-01-30, Hønefos datter ugift Postaabner
Margit Chr. Johnsen f. 1900-01-13, Skoger Vestf. datter ugift Husarbeide hjemme
Kristian Chr. Johnsen f. 1902-02-25, Drammen sønn ugift Hotelgutt
Thora Ruud f. 1901-01-13, Brandbu tjener ugift Stuepike
Asmund Chr. Johnsen f. 1909-05-22, Tretten, sønn ugift Skolegut
Laurits Kristiansen Harr f. 1893-06-08, Narvik logerende gift Ingeniør

 

SOLHEIMSYSTERIET / KASEINFABRIKKEN


Kaseinfabrikken 1926

Et andelslag leide i 1902 tomt av Ole Wasrud like sør for Losnaos der de reiste to store tømrabygninger, den ene til ysteri og den andre til meieri for smørkinning. De ble føyd sammen av et bygg som rommet maskiner. Tretten Ostefabrik & Meieri så dagens lys. En svensk bestyrer, Albert Erikson ble den første bestyreren og ei svensk jente; Wilhelmina Tag den første ystersken. Det ble produsert smør, prim, magerost og margarinost. Det siste var ei blanding av hvitost og palmeolje.
    
Men drifta var ikke lønnsom og ble innstilt etter bare ett år. I 1905 kjøpte Erik Solheim ysteriet og satte det i drift igjen. Nå gikk det bedre. Erik Solheims sønn, Olaf var arbeidsformann og bestyrte ysteriet. Det ble ansatt ysterske og flere andre. Det gikk bra noen år, men i 1909 ble drifta nedlagt. Konkurransen med Tretten Dampmeieri i Stav ble for stor da de der la om drifta til ysteri.

Bildet er fra perioden 1905-09. Sittende på rampa til høyre er Erik Solheim. Nr.2 fra venstre på rampa er Gunda Hegdal som senere ble gift med Eriks sønn Gudbrand.

I 1911 ble anlegget solgt til et dansk aksjeselskap Casein-Consortium som moderniserte og ominnredet, og startet opp igjen drifta i 1912.

 
7. august 1915

Det gjenoppsto under navnet Gudbrandsdalens Caseinfabrik med danske Georg Tiedgen Dehs (1881-1965) som disponent. Han hadde i kontrakten at han skulle tilbys bolig. De første årene leide han og kona hos Erik Solheim, men i 1918 kjøpte fabrikken den gamle Fargerstugua i Stav; en toetasjes tømmerbygning av brukseier Nysted. Den ble oppført her som bestyrerbolig. Kontorene var i andre etasje inntil etter andre verdenskrig. I denne gamle fargerstugua, som her ble hetende Kampesjå bodde Georg T. Dehs og kona Johanne inntil de kjøpte Hestneset av baker Th. Hansen og flyttet dit da Georg ble pensjonist.


Gudbrandsdalens Caseinfabrik med Kampesjå til høyre i bildet.

Da flyttet den nye disponenten Leif W. Myraker inn og bodde her til han satte seg opp egen privatbolig. Etter Myraker kom Gutorm Aarnes inn som disponent. Bedrifta skiftet navn flere ganger, men ble lokalt bare kalt rett og slett Kaseinfabrikken. Et foretak som i over hundre år virkelig har gjort seg fortjent til omtalen som hjørnesteinsbedrift.

Les mye mer om fabrikken i Asbjørn Ringens bok fra 1911: Fra kasein til pasta.

1920 - KAMPSJAA
Georg Tiedgen Dehs f. 1881-09-22, Silkeborg, Danmark hovedperson gift Fabrikbestyrer
Johanne Louise Dehs f. 1881-12-11, Auning, Danmark gift Husmor
Per Dehs f. 1912-07-29, Tretten, sønn ugift Skolegut
Bjørn Ibsen Dehs f. 1916-10-23, Tretten, sønn ugift Barn
Margit Haraldsdatter Møllerstuen f. 1891-10-01, Follebu, Gausdal ugift Stuepike

1924 Skjøte fra O.E.Wasrud til A/S Gudbrandsdalens Caseinfabrik for 10.000 kr. med rett til veg over denne eiendom til den søndenfor liggende tomt «Sørnes» er forbeholdt selgeren i skjøtet. På denne eiendom må ikke drives landhandleri, hotell eller vognmannsforretning.
1929 Skjøte på nordre Kampesjå gnr.130.19 fra Chr. Johnsen, vedtatt av Hanna Johnsen til Gudbrandsdalens Caseinfabrik for 2.174 kr. Bedrift som er til skade for Losnaos Hotell skal ikke drives på denne eiendom, likesom gjerde for denne eiendom bekostes og vedlikeholdes av kjøperen.
1936 Skjøte fra A/S Gudbrandsdalens Caseinfabrik i likviditet til A/L Gudbrandsdalesn Kaseinfabrikk på Kampesjå bnr.19 og bnr.17 for 60.000 kr.
1936 
Obligasjon fra Gudbrandsdalens Kaseinfabrikk A/L til Norges Banks avdeling i Lillehammer for 50.000 kr. med pant i bnr.17 og 19.


1953


MORUD  130.18
1928 Fraskilt Øvre Vasrud med skjøte fra Ludvig Vasrud til Ole T. Moe, vedtatt av hustruen Aagot Moe for 500 kr.
1929 Obligasjon fra telegrafist Ole T. Moe vedtatt av hustruen Aagot Moe til Norges Statsbaners Pensjonskasse for 4.800 kr.



POSTHUSET "NOVILLA"
Ole E. Wasrud satte opp denne bygningen helt nede ved jernbanelinja. Den var oppført allerede i 1892 da Aksel Blomberg kom til bygda, og sto klar under anleggstida før jernbanen åpnet. Dette var da det eneste huset i stasjonsområdet.

Posthuset bak vanntårnet, Pehrsenvillaen og Gesellstugua til høyre.

Posten kom med toget til Tretten stasjon fra 1895 med stasjonsmesteren som poståpner. Sorteringa foregikk der. I 1920 ble tjenesten flyttet til dette huset der eieren av Losnaos sin datter Gina Johnsen (1894-1960) ble poståpner. Gina hadde i 1910 vært oppvarter på Losnaos Hotell. Gina bodde i ei leilighet i første etasje. Posten hadde også plass der. I andre etasje var det utleie.


En senere poståpner var Trygve Engjom. Han ble med på lasset da posten ble flyttet til det nye kontorbygget ved Samfunnshuset på 1960-tallet.



Nordmedlia 3, Skogly 130.26  PEHRSENVILLAEN



Pehrsens villa Skogly. Til venstre Gesellstugua og til høyre Posthuset.

Baneformann Johan August Pehrsen (1858-1935) og kona Johanne (1860-1948) kom hit i 1894 og bygde sin egen villa Skovly rett på oppsiden av jernbanen. De flyttet inn i 1895. Det var stor pågang på husvære den tida, og på det meste bodde hele fire familier her. Blant andre bodde Ragna Jørgensen og hennes mor her mens hun leide skolelokaler i Solheimsbygningen og inntil hun fikk bygd Bjørkholt og flyttet skolen sin dit.

Fra venstre sønnen Omar f. i Halden (1889-1970), datteren Jenny (1897-1974), moren Johanne f. Skaug fra Berg i Østfold (1860-1948), Omars kone Tina f. Tronsmoen i Alvdal, faren Johan-August Pehrsen (1858-1935) og til høyre datteren Margit f. i Ski (1893-1952) gift med Martin Hagen. Ingen av barna fikk etterkommere, så familien ebbet ut med Jenny i 1974

1900 - SKOVLY

Johan August Persen f.1858 Sverige hf g Baneformand
Johanne Persen f.1860 Berg i Smaaland hm g Hustru
Omar Persen f.1889 Fredrikshald i Smaaland s ug Søn
Margit Kaspara Persen f.1893 Ski i Smaaland d ug Datter
Jenny Lagerta Persen f.1897 d ug Datter
Matias Andersen Grimrud f.1870 Stange hf g Banevogter
Kristine Martinusdatter f.1872 Vang Hedm hm g Hustru
Marie Konstanse Grimrud f.1893 Stange Hedm d ug Datter
Alfred Oskar Grimrud f.1895 s ug Søn
Bjarne Rudolf Grimrud f.1897 s ug Søn
Jenny Henriette Grimrud f.1900 d ug Datter
Johan Ottesen f.1833 Ullensaker hf g Baneformand
Maren Bolette Ottesen f.1837 Blaker hm g Hustru
Mathilde Ottesen f.1879 Storelvdal d ug Datter
Martin Ottesen f.1881 Elverum s ug Søn Stationsbetjent extra
Konstanse Josefine Ottesen f.1892 Kristiania d ug Datterdatter
Kristian Amundsen Ring f.1875 Lillehammer hf g Bager
Karen Torgersdatter f.1876 hm g Hustru
Aslaug Kristiansdatter f.1898 d ug Datter
Anne Olsdatter Gillebo f.1839 fl e Gaardbrugerkone

1910 - SKOGLY
Johan August Pehrsen f.1858 Sverige hf g Baneformand
Johanne Pehrsen f.1860 Berg hm g Hustel
Margit Pehrsen f.1892 Ski d ug Husgjerning
Jenny Pehrsen f.1897 d ug Datter
Ingvar Torp f.1879 Løiten el ug Tellegrafist
Andreas Pedersen f.1881 Stange el ug Stationsbetjent
Johan Ludvig Rindal f.1875 hf g orsagfører
Petra Rindal f.1885 Lardal hm g Husstel
Eldrid Rindal f.1908 d ug Datter
Inga Hanssveen f.1895 ug Tjenestepige
Østine Skjønsberg f.1858 hm b g Husmor manden er Gaardbr.

1920 - SKOGLY
Johan August Pehrsen f. 1858-03-06, Sverige hovedperson gift Baneformann
Johanne Olsdatter Pehrsen f. 1860-03-08, Berg, Smaalene, gift Husmor 
Jeny Lagerta Johannesdatter Pehrsen f.1897-10-02, datter ugift Strikkerske
Kristian Olsen Skogly f.1849-12-17, hovedperson gift Gårdsbruk
Johanne Knutsdatter Skogly f.1849-05-24, gift Husmor 
Marthin Johannesen Hagen f. 1893-06-22, Hovedperson gift Banevogter
Margit Kaspara Johansdatter Hagen f. 1893-08-27, Ski, Smaalene, AK gift Husmor




Nordmedlia 7, Vestend 130.75  GESELLSTUGUA


Vanntårnet, Posthuset, Pehrsenhuset og Gesellstugua ca 1900. (foto H.H.Lie)

På den neste tomta nordafor Posthuset kom et mindre hus. Trolig ble huset oppført av Losnaos Hotell for å etterkomme pålegget i kontrakta om skysstasjon fra 1898 med plikt til å skaffe enkelt losji for vegfarende eller "geseller", og at det var gunstig at de holdt hus i god avstand fra hotellet. Derfor gikk dette huset under navnet Gesellstugua.
    
Mathias Iversen er omtalt som den siste urmakeren på Tretten, og bodde i lofts-kammerset i Gesellstugua. I nyere tid hadde Magne Hagen malerforretningen sin her.




INNKJØPSLAGET - GAMPESJÅ

 
Den gamle mjølbua der Auden Wasrud håndterte mjølsekker med rå muskelkraft, og den nye med "bobla" til Asmund Strangstadstuen. Kunden er Oddvar Aasveen.

Dette samvirketiltaket strekker sine røtter tilbake til 1897 da "Fellesinnkjøpsforeningen" ble stiftet. Det ble senere behov for et varemottak på stasjonen og i 1916 satte de opp et godshus. Derfra utviklet tilbudet seg til et omfattende vareutvalg, men med såvarer, kunstgjødsel og kraftfôr som det sentrale.

 15.4.1904

På tomta som het Gampesjå sto Gausdalsstallene. Det var Østre Gausdal Nordre Innkjøpslag som fikk satt opp disse i 1924. De tok varene sine over Tretten stasjon og det var behov for både lager og stallrom. Og også litt behov for å meske seg litt i kafeene i stasjonsområdet. Tretten Innkjøpslag kjøpte dem ut i 1949.

Du kan lese mer om dette i jubileumsboka "Skulder ved skulder" jeg skrev for Tretten Innkjøpslag i 2007, eller med bare tekst i en artikkel i denne bloggen.

1924 Rett til den på denne eiendom Gampesjå gnr.130.16 fallende gjødsel mot at den bortføres 2 ganger om året er forbehodt selgeren (Wasrud gnr.130.1).
1924 Skjøte fra Auden Wasrud til Østre Gausdal Nordre Innkjøpslag til Tretten Innkjøpslag for 11.000 kr.












Sentralt i Stasjonsbyen



Sentralt i Stasjonsbyen 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar